۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۶۲۴۵۶۷
نظر وارده؛

عراق امروز و ۳۰ سال پیش ایران

عراق امروز و ۳۰ سال پیش ایران
عراق امروز، بیش از هرچیز به روشن‌اندیشانی نیاز دارد تا آن را از چاله‌ی ویرانی و آشوب‌های قریب‌الوقوع و از افتادن در چاه "تکنولوژی‌زدگی بی‌حساب و کتاب" در امان نگه دارد.

باشگاه نویسندگان حوزوی خبرگزاری رسا، صادق بابایی

عراق کنونی را شاید بتوان به ایران اوایل سال‌های دهه ۷۰ تشبیه کرد. سال‌هایی که جای‌جای کشور را ویرانی پسا جنگ داخلی و جنگ تحمیلی تسخیر کرده بود و حکومت و اندیشمندان جامعه به دنبال کشف چند و چون پیشرفت اقتصادی می‌گشتند. دقیقاً در همان دوران بود که دولت بی‌اعتنا به رأی بسیاری از روشن‌اندیشان و بدون آماده‌سازی زیرساخت‌های نرم‌افزاری کشور، دست‌ها به سمت تهیه سخت‌افزار‌های تکنولوژیک وارداتی دراز کرد و در کمتر از یک دهه، بحران‌های چشمگیری را متوجه کشور کرد.

عراق امروز نیز اگرچه نه به طور کامل، اما دست‌کم در این دو مؤلفه با ایران دهه‌ی ۷۰ هم‌خوانی دارد. عراق کنونی در دوران پس از هرج و مرج سقوط حزب بعث و همچنین عصر پسا‌داعش بسر می‌برد و در سیری طبیعی به دام کشمکش قدرت مبتلا شده است.

فساد فراگیر حکومت عراق، با وجود ثروت انبوه نفتی عائدی‌اش، خرابی‌های اوضاع را بیش از پیش، در چشم مردم جلوه‌گر می‌نماید.

به نظر می‎رسد که عراق امروز، بیش از هرچیز به روشن‌اندیشان عمیقی نیاز دارد تا عراق را از چاله‌ی ویرانی و آشوب‌های قریب‌الوقوع نجات دهد و از افتادن در چاه "تکنولوژی‌زدگی بی‌حساب و کتاب" در امان نگه دارد؛ پدیده‌ای که تاکنون رخ ننمایانده و خلأ وجودش بیشتر از هر وقت دیگری، در این کشور احساس می‌شود.

/918

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱
درود بر غیور مردان سپاه
0
0