۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۶۲۴۵۶۸
یادداشت؛

زبان انگلیسی یا مرام انگلیسی

زبان انگلیسی یا مرام انگلیسی
رهنمود رهبر انقلاب درباره جلوگیری از نفوذ فرهنگ انگلیسی در قالب زبان بوده است نه حذف یک‌باره زبان علمی جهان از مراکز علمی‌مان! این کجا و آن کجا؟

باشگاه نویسندگان حوزوی خبرگزاری رسا، علی بهاری

«بیشتر اندیشمندان جهان یا ترک اند یا عرب اند و یا آلمانی» این جمله را اخیرا یکی از نمایندگان مجلس در مصاحبه‌ای به زبان آورد و از آن نتیجه گرفت چرا باید همواره در پی یادگیری انگلیسی باشیم؟ می‌توانیم زبان ترکی، عربی یا آلمانی یاد بگیریم؟! این نماینده مجلس به همراه حدود پنجاه نفر از همکارانش به تازگی طرحی را ارائه داده‌اند که طی آن می‌خواهند آموزش زبان انگلیسی را از مدارس حذف کنند و آن را به دست آموزشگاه‌های آزاد زبان بسپارند. این طرح معایب پر‌شماری دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

با توجه به هزینه بالای یادگیری زبان در آموزشگاه‌ها، اجرای این طرح عملا جامعه را به دو دسته اغنیای زبان‌دان و فقرای بی‌بهره از زبان تقسیم می‌کند و باعث فعال شدن بیش از پیش شکاف‌های اجتماعی و اقتصادی می‌شود.

انگلیسی زبان اول دنیاست. ژورنال‌های معتبر علمی، مقالات را به انگلیسی منتشر می‌کنند، سخنرانان معروف جهان به این جهان سخنرانی می‌کنند، شماری از بهترین فیلم‌های جهان به این زبان ساخته می‌شود و روزنامه‌های معروف دنیا به این زبان منتشر می‌شوند. امروز حتی اگر کسی بخواهد در دانشی مثل تفسیر قرآن و یا فقه تحقیق کند در صورت تسلط به انگلیسی، منابع تحقیقی‌اش دو چندان می‌شود؛ بنابراین حذف زبان از مدارس، جوانان دانش‌جو را از منابع تحقیقاتی مورد نیازشان محروم خواهد کرد.

قرائن و شواهد گواهی می‌دهد این طرح بدون انجام کار کارشناسی لازم تهیه شده است و نویسندگان طرح از کمترین آشنایی با موضوع زبان و جایگاه آن در دنیا بی‌بهره بوده‌اند. نماینده محترمی که می‌گوید اندیشمندان جهان یا عرب‌اند یا ترک یا آلمانی، اساسا چند دانشمند را در سطح جهان می‌شناسد؟ آثار چند فیلسوف و متفکر را دیده است و آیا خبر دارد حتی اندیشمندان عرب و ترک هم مقالات و کتاب‌های مهم‌شان را به انگلیسی می‌نویسند و عموما انگلیسی را به خوبی می‌دانند؟

در بخشی از این طرح، علت انتقال آموزش انگلیسی از مدارس به موسسات زبانی، ناکامی مدارس در تعلیم زبان به دانش‌آموزان دانسته شده است. سوال اینجاست: آیا مدارس در تعلیم عربی به دانش‌آموزان موفق بوده‌اند؟ چند درصد دانش‌آموزان کشور بعد از دوره دبیرستان و بعد از چند سال عربی‌خوانی می‌توانند جمله‌ای به عربی بگویند، متنی کوتاه بنویسند یا نوشته‌ای را ترجمه کنند؟ با این اوصاف بهتر نیست طبق همین استدلال نمایندگان، عربی و حتی سایر دروس از مدارس حذف و به موسسات زبانی و آموزشگاه‌های آزاد منتقل شود؟

شوربختانه در جامعه ما، برخی افراد که می‌خواهند برای سرنوشت فرهنگ و آموزش حرکتی بکنند آن چنان ناشیانه این کار را انجام می‌دهند که در نهایت بیشترین هزینه به نظام تحمیل می‌شود و کمترین فایده به دست می‌آید.

حتی سخن رهبر انقلاب اسلامی در چند سال گذشته، جلوگیری از نفوذ فرهنگ انگلیسی در قالب زبان بوده است نه حذف یک‌باره زبان علمی جهان از مراکز علمی‌مان! این کجا و آن کجا؟/918/ی703/س

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷
در سوک نبی جهان پُر از ماتم شد

زین داغ گران قامت هستی خم شد

دیوار و در مدینه فریادزنان

می گفت دل فاطمه پُر از غم شد
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷
احسنت به این دقت نظر
2
0