۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸
کد خبر: ۶۲۴۵۸۲
القدس العربی بررسی کرد؛

چرا ترامپ می‌خواهد تعدادی از نیروهای آمریکایی را در سوریه نگه دارد؟

چرا ترامپ می‌خواهد تعدادی از نیروهای آمریکایی را در سوریه نگه دارد؟
القدس العربی در گزارشی علل تمایل دونالد ترامپ برای ادامه حضور ۲۰۰ سرباز آمریکایی در خاک سوریه را بررسی کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از القدس العربی، هرچند توجه آمریکا به مناطق نفت خیز سوریه و تمایل این کشور برای دستیابی به درآمد‌های نفتی در این مناطق یکی از علل ابقای شماری از سربازان آمریکایی در سوریه بود، اما این هدف اصلی واشنگتن نیست و در واقع این اقدام نمادین تاکیدی بر سیاست‌های حمایتی واشنگتن از تل آویو در منطقه است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز فاش کرد مقامات کاخ سفید و وزارت دفاع طرح ادامه حضور ۲۰۰ سرباز آمریکایی در شرق سوریه و مناطق مرزی عراق را در دست بررسی دارند و این طرح با موافقت دونالد ترامپ به اجرا در خواهد آمد. این روزنامه به نقل از برخی منابع آگاه نوشت: این طرح دو هدف را در بر دارد: تداوم امکان مبارزه با داعش و جلوگیری از تسلط روسیه و نظام سوریه بر مناطق نفت خیز.

ترامپ با اشاره به احتمال موافقت با این طرح در توئیتی نوشت: آمریکا برای تامین نفت تلاش می‌کند و در عین حال از جنگ‌های بی پایان خارج خواهد شد. در صورت اجرای این طرح، این دومین بار است که رئیس جمهور آمریکا از تصمیم خود منصرف شده است، دسامبر گذشته نیز وی دستور عقب نشینی فوری دو هزار سرباز آمریکایی را از مناطق مختلف سوریه صادر کرد، اما پس از موافقت با پیشنهاد پنتاگون درباره عقب نشینی تدریجی این نیروها، از تصمیم خود منصرف شد. وی دو هفته پیش در پی مکالمه تلفنی با رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه تصمیم گرفت باقیمانده نیرو‌های خود را از سوریه خارج کند. اردوغان به او گفته بود عملیات «چشمه صلح» را در خاک سوریه آغاز خواهد کرد و اکنون نیز وی با انصراف از تصمیم خود، پیشنهاد ابقای ۲۰۰ تن از نیرو‌های آمریکایی در سوریه را پذیرفته است.

به نظر می‌رسد در درجه اول هدف از مبارزه با داعش با ۲۰۰ سرباز آمریکایی نه تنها تدبیر نظامی غیرمنطقی است بلکه اقدامی ناممکن در عرصه میدانی هم به شمار می‌رود، زیرا اگر داعش بتواند تا حدودی توان خود را بازیابد و هسته‌های خفته خود را بیدار کند، این نیرو‌ها یارای مقابله با آن را نخواهند داشت و به این ترتیب آمریکا مجبور است برای مبارزه با (داعش) به نیرو‌های سوریه دموکراتیک مراجعه کند. اما از وقتی واشنگتن همپیمانان خود (نیرو‌های سوریه دمکراتیک) را رها کرد و آنان را واداشت به مسکو و نظام سوریه پناه ببرند، این گزینه نیز دیگر مثل سابق فراهم نیست.

هدف دوم (از ابقای نیرو‌های آمریکایی) تامین نفت بود که لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه نزدیک به ترامپ واقعیت آن را برملا کرد. او طبق عادت همیشگی خود گزینه‌های ترامپ در سوریه را ستود و درباره دستیابی به راه حل‌های تاریخی ابراز امیدواری کرد. گراهام تصریح کرد: «آمریکا به طرح مشترکی بین ما و نیرو‌های سوریه دموکراتیک برای نوسازی چاه‌های نفت پیوسته است که تضمین می‌کند (آمریکا) درآمد حاصل از این چاه‌ها را به دست آورد نه ایران یا نظام بشار اسد».

گراهام با افشای یکی از مهمترین اهداف سیاسی آمریکا در سوریه گفت: هدف اصلی ما از همه این اقدامات محافظت از اسرائیل است و طبیعتا این امر بر کسی پوشیده نیست، اما آمریکا با ابقای ۲۰۰ سرباز پنتاگون که در التنف، (مناطق) اطراف چاه‌های نفت رمیلان، شرق سوریه یا مرز‌های عراق مستقر شده‌اند، از رژیم اشغالگر حمایت نمی‌کند، بلکه این حمایت با تاکید بر اینکه سیاست‌های آمریکا در منطقه باید در راستای تامین امنیت و منافع رژیم اشغالگر باشد، صورت می‌گیرد.

ارسال نظرات