۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۶۲۴۶۸۲

موج بازداشت منتقدان ترویج ابتذال در عربستان بالا گرفت

موج بازداشت منتقدان ترویج ابتذال در عربستان بالا گرفت
مقامات سعودی یک شیخ برجسته این کشور را به دلیل انتقاد از ترویج ابتذال توسط هیأت موسوم به رفاه و سرگرمی در عربستان بازداشت کردند.

به گزارش خبرگزاری رسا، حساب کاربری «زندانیان عقیده» عربستان در توئیتر اعلام کرد که مقامات سعودی «فیصل بن سلطان بن جهجاه بن حمید» شیخ قبیله «عتیبه» این کشور را به دلیل انتقاد از عملکرد مبتذلانه هیئت تازه تاسیس رفاه و سرگرمی در عربستان بازداشت کردند.

به گزارش وبگاه خبری الجزیره، حساب کاری زندانیان عقیده افزود: بازداشت شیخ فیصل در پی انتشار رشته توئیت‌هایی از وی در انتقاد از ترکی آل الشیخ رئیس هیئت رفاه و سرگرمی در عربستان است که در آن از او خواسته بود عملکرد هیئت سرگرمی عربستان منطقی و مقبول و بدون هتک حرمت ذات و اصول دینی باشد.

این حساب کاربری نوشت: شیخ فیصل پس از بازداشتش مجبور به حذف توئیت‌های خود شده است. او سال گذشته هم یک بار برای مدت کوتاهی به دلیل انتقاد از اوضاع معیشتی مردم در عربستان بازداشت شده بود.

مقامات سعودی همچنین «سفر الدغیلبی» شاعر مردمی در عربستان را به دلیل سرودن قصیده‌ای در انتقاد غیرمستقیم از آل الشیخ برای بازجویی احضار کردند.

مقامات سعودی دو روز پیش هم «حمود بن قاسی السبیعی» شاعر دیگر سعودی را به دلیل انتقاد از عملکرد آل الشیخ در هیئت رفاه و سرگرمی عربستان بازداشت کردند.

حساب کاربری زندانیان عقیده گفته بود که در پی انتشار تصاویری  از السبیعی و انتقاد وی از آل الشیخ در هیئت سرگرمی، این شاعر و فرد دیگری به نام «قنصل سبیع» که از قصیده سرایی او تصویر برداری کرده بود بازداشت شدند. السبیعی  هیئت رفاه و سرگرمی عربستان را مایه ترویج فساد و هرزگی خوانده بود.

کنسرت جنجال برانگیز موسیقی با حضور خوانندگان خارجی موسوم به کنسرت ریاض از یازدهم اکتبر افتتاح شده است. این کنسرت به مدت ۷۰ روز و تا نیمه‌های دسامبر ادامه دارد و شامل فعالیت‌ها، مسابقات و برنامه‌های به اصطلاح تفریحی است که برای عربستان «عجیب و غریب» است و در آن صحنه‌ها و تصاویری دیده می‌شود که کسی هیچ گاه فکرش را هم نمی‌کرد یک روز در عربستان و به طور رسمی چنین مراسمی برگزار شود.
رئیس هیئت رفاه و سرگرمی عربستان در مقطع اخیر به دلیل ایجاد تحول در سنت‌های مرسوم جامعه عربستان به شدت مورد انتقاد کاربران رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف قرار گرفته است.

آل الشیخ در تلاش است تا هویت محافظه‌کارانه عربستان را تغییر دهد و نسخه‌ای از آنچه در امارات متحده عربی به ویژه ابوظبی و دبی انجام می‌شود در عربستان پیاده کند با این هدف که عربستان را به قطب گردشگری جذاب در سطح بین المللی تبدیل کند.

عربستان از دو سال پیش شاهد دستگیری صدها دانشمند ، فعال و فقیه بوده است که ظاهراً تلاش کردند تا نظر خود را ابراز کنند و با تغییراتی که در عربستان سعودی رخ می‌دهد مخالفت کنند. در این میان نهادهای حقوق بشری آشکار کردن سرنوشت آنها  و رعایت عدالت درباره آنها را خواستار شده‌اند.

منبع: فارس
ارسال نظرات