۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۶۲۴۷۱۲
رییس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه تهران:

جامعه اسلامی نباید فقیر داشته باشد

جامعه اسلامی نباید فقیر داشته باشد
آیت الله رشاد گفت: در جامعه اسلامی کسی نباید فقیر باشد اگر در جامعه اسلامی فقیری وجود داشته باشد بیانگر اسلامی نبودن آن جامعه و یا اسلامی نبودن دولت آن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علی اکبر رشاد، امروز در جلسه درس اخلاق مدرسه علمیه امام رضا(ع) با اشاره به فرازی از خطبه متقین، اظهار داشت: امام علی(ع) در فرازی از خطبه متقین اشاره به ایمان توام با یقین دارند.

رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران با اشاره به اینکه انسان های مومن بر کسب علم حریص هستند، ادامه داد: آنان در عین علم آموزی اهل حلم نیز هستند.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) با بیان اینکه بین علم و حلم رابطه عمیقی برقرار است، ابراز کرد: علم دانش و معرفت است؛ متقین در عین عالمیت حلیم هستند در حالی که انسان های جاهل چنین نیستند و بیشتر کارهایشان نسنجیده و شتابزده است. 

آیت الله رشاد در ادامه با اشاره به اینکه زبان انسان جاهل مقدم بر عقل اوست، اظهار داشت: انسان عالم عقلش بر زبانش مقدم است؛ اینکه انسان صبورانه جواب کسی را بدهد بیانگر حکمت و علم آن فرد است.

وی با بیان این مطلب که حلم صوری نیست و یک امر باطنی و حقیقی است، گفت: ممکن است صبر صوری باشد اما حلم چنین نیست، طبق صریح روایات؛ حق تعالی حلیم است چون علیم است.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) ادامه داد: کسانی که واقع بین هستند و آینده نگری دارند در مواجهه با سختی ها و ابتلائات در نهایت آرامش خودشان را کنترل می کنند تا بتوانند به آن سختی ها فائق آیند.

آیت الله رشاد با اشاره به اینکه علم مبتنی بر حلم است، عنوان کرد: انسان علیم می تواند حلیم باشد، انسان حلیم دارای معرفت است.

وی با بیان اینکه انسان باید در همه امور اعتدال داشته باشد، گفت: کسی که دارای نظم و برنامه است و از افراط و تفریط اجتناب می کند به کلام امیرمومنان علی(ع) انسانی مقتصد است یعنی اعتدال دارد.

رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران با اشاره به اینکه امروز بیش از 40 درصد خانواده های غربی به عنوان خانواده های تک والدینی شناخته می شوند، عنوان کرد: بیشتر فرزندان در غرب توسط مادران بزرگ می شوند. امروز جوامع غربی در حال تزریق سبک زندگی خود به کشورهای آسیایی هستند.

آیت الله رشاد ادامه داد: در گذشته خانواده محور اقتصاد بود و اقتصاد از خرد شروع می شد تا به کلان می رسید اما امروزه این امر برعکس شده و سبک زندگی خانواده ها را دولت ها تعیین می کنند.

وی افزود: در حال حاضر این سرمایه داران بزرگ هستند که می گویند اعضای خانواده چگونه زندگی کنند، چه بپوشند و چه بخورند؛ اگر امروز مک دونالد در غرب حرف اول را می زند چون در حال تغییر سبک زندگی مردم است؛ این تنها یک شبکه توزیع غذا نیست بلکه مظهر فروپاشی خانواده است.

رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه استان تهران با تاکید بر اینکه خانواده به عنوان سلول جامعه محسوب می شود، گفت: اگر سلول فروبپاشد فرپاشی جامعه، هویت و استقلال کشور قطعی است.

آیت الله رشاد در پایان خاطرنشان کرد: در جامعه اسلامی کسی نباید فقیر باشد اگر در جامعه اسلامی فقیری وجود داشته باشد بیانگر اسلامی نبودن آن جامعه و یا اسلامی نبودن دولت آن است./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 9
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات