۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۵
کد خبر: ۶۲۴۷۳۹
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل:

اردبیل| موقوفات متعلق به اردبیل بازگردانده می‌شود

اردبیل| موقوفات متعلق به اردبیل بازگردانده می‌شود
حجت‌الاسلام ستوده گفت: برخی موقوفات اردبیل در اختیار نخبگان شعر و شخصیت‌های عاشورایی استان قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اوقاف و امور خیریه استان اردبیل، حجت‌الاسلام مهدی ستوده در سومین همایش منطقه‌ای شاعران عاشورایی آذربایجان اظهار داشت: اگر تاریخ عاشورا را بررسی کنیم به مطالب زیاد و با ارزشی دست پیدا خواهیم کرد که هنوز به مردم بازگویی نشده است.

وی با بیان اینکه بالاترین و مهمترین اطلاعات در مورد اهل بیت(ع) خاص سیدالشهدا(ع) است، گفت: این مهم از رساترین کلام‌ها برای تبیین شعر و شاعری به شمار می‌رود و شعرا هم در مقام مدح و مرثیه شایستگی‌های خود را در مورد انتقال این مفاهیم بارها نشان داده‌اند.

حجت‌الاسلام ستوده با بیان اینکه شعر عاشورایی باید به سمتی هدایت شود که موضوعات مختلف کربلا را به تصویر بکشد گفت: همه لحظه‌های عاشورا دارای پیام و هدف است که باید به مردم انتقال داد.

وی در ادامه سخنان خود از شاعران خواست تا با رجوع به کتب معتبر شیعی از جمله کتاب سیره علامه مجلسی(ره) در غنای مطالب خود بیافزایند.

این مبلغ اسلامی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در سال گذشته کتب مقتل سید الشهدا(ع) جهت مطالعه بیشتربه شاعران اهدا شد گفت: امسال نیز کتاب پژوهشی دیگری تحت عنوان اسرار اسرای حسینی که کتابی پژوهش‌محور در بحث اسرار و سرّ قیام عاشورا است به شعرای حاضر اهدا می‌شود تا آنها با بهره مندی از این اثر پژوهشی آثار بزرگ و تاثیرگذاری خلق کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل در ادامه سخنان خود به وقایع خروج امام حسین(ع) از مدینه به سمت کربلا نیز اشار کرد و گفت: تمامی این 27 منزل که در 21 روز طی شده است دارای پیام و هدف است و شعرای گرانقدر باید بکوشند تا با خلق آثار شایسته‌ای، این مطالب گران بها را به مردم انتقال دهند چرا که تاکنون این موضوع بسیار مهم مورد غفلت واقع شده و اغلب شاعرا تنها به وقایع 10روز آخر پرداخته و از انتقال پیام 27 منزل غافل مانده اند.

حجت‌الاسلام ستوده در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین نقش و وظیفه اداره کل اوقاف و امورخیریه در مورد تعزیه و عزاداری پرداخت و با بیان اینکه 60 درصد موقوفات اردبیل مربوط به تعزیه و عزاداری است، گفت: شایسته است توجه بیشتری به شعر آئینی و شعرای اردبیل شود.

وی افزود: برخی موقوفات اردبیل در اختیار نخبگان شعر و شخصیت‌های عاشورایی استان قرار خواهد گرفت،که امیدواریم این کار منجر به شکوفایی و رونق بیشتر هنر در زمینه تعزیه و عزاداری استان شود.

حجت‌الاسلام ستوده به برنامه‌های دهه آخر صفر نیز اشاره کرد و گفت: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان با همکاری میراث فرهنگی سلسله برنامه‌های خاصی را در محل بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی برنامه‌ریزی کرده تا ضمن احیای سنت‌های گذشته در این محل، شکوه معنوی گذشته نیز به بقعه بازگردانده شود.

وی با بیان اینکه این امر مهم با برگزاری مراسم سنتی طشت‌گذاری در بقعه شیخ صفی‌الدین آغاز شده است، گفت: برگزاری دعای عرفه، اعتکاف و برنامه‌های دهه آخر صفر از جمله برنامه‌هایی است که در آینده نزدیک شاهد برگزاری آنها در بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی خواهیم شد.

حجت‌الاسلام ستوده به ظرفیت‌های بالای موقوفات شیخ صفی‌الدین اردبیلی در نقاط مختلف منطقه علاوه بر اردبیل اشاره کرد و گفت: بخش اعظم موقوفات شیخ صفی در تبریز، شهرک صنعتی قزوین و آسیای میانه قرار دارد که بنا داریم عواید همه این موقوفات را به اردبیل بازگرداند و صرف فرهنگ غنی اردبیل کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل ضمن حضور در دفتر امام جمعه اصلاندوز با حجت‌الاسلام والمسلمین اسدزاده در مورد بررسی وضعیت مساجد و اعتبارات این شهرستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

بازدید از امامزاده محمدبن حنفیه قلعه برزند و امامزاده سیداسماعیل و سیدابراهیم(ع)گل تپه از دیگر برنامه‌های سفر مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان اردبیل به شمال استان بود./1350/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات