۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۱
کد خبر: ۶۲۴۷۶۳

۱۳۲ عنوان ویژه برنامه در دهه وقف در استان مرکزی اجرا می‌شود

۱۳۲ عنوان ویژه برنامه در دهه وقف در استان مرکزی اجرا می‌شود
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی گفت: ۱۳۲ عنوان ویژه برنامه در دهه وقف در استان مرکزی اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام عبدالله واحدی ظهر امروز در نشست خبری دهه وقف که در اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استاسن مرکزی برگزار شده بود با اشاره به برنامه‌های تدوین شده در این هفته اظهار داشت: پنج روز پایانی ماه صفر و 5 روز آغازین ماه ربیع را دهه وقف می‌نماند و باتوجه به اینکه رسول مکرم اسلام نخستین واقف دین اسلام بوده‌اند ایام شهادت ایشان را به‌نام دهه وقف نامگذاری کرده‌اند.

وی افزود: دهه وقف از تاریخ 4 آبان ماه آغاز و به مدت 10 روز ادامه دارد که براساس سیاست‌های سازمان برای هرروز از این دهه یک شعار تعیین شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی تصریح کرد: شعار نخستین روز از این دهه جمله "وقف، بهره‌وری موقوفات و رونق تولید"، شعار دومین روز از این دهه که با شهادت رسول اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) مصادف شده جمله "وقف، ترویج فرهنگ قرآنی و عترت"، شعار سومین روز جمله" وقف، خدمات اجتماعی و اجرای امینانه نیات واقفین" و شعار چهارمین روز از این دهه جمله" وقف، بقاع متبرکه زمینه‌ساز تحقق گام دوم انقلاب" انتخاب شده است.

حجت‌الاسلام واحدی ادامه داد: برای پنجمین روز از این دهه جمله "وقف، بنیان خانواده و کاهش آسیب‌های اجتماعی"، برای روز ششم جمله "وقف، مهدویت و تمدن دین اسلامی"، برای روز هفتم جمله"وقف، توسعه پژوهش و فناوری دانش‌بنیان"، برای روز هشتم جمله"وقف، موسسات خیریه و توسعه مشارکت مردمی" و برای روز نهم جمله"وقف، رسانه تکریم واقفان خیراندیش" به عنوان شعار انتخاب شده است.

وی عنوان کرد: براساس شعارهای انتخاب شده در 11 بقعه متبرکه استان مرکزی برنامه‌هایی متناسب با این شعارها به اجر می‌رسد، همچنین ویژه‌برنامه روز شهادت حضرت محمد(ص) و امام حسن مجتبی(ع) در 68 بقعه متبرکه استان مرکزی درقالب عذاداری، قرائت زیارت از راه بعید رسول‌الله و حرکت دسته‌جات به سمت بقاع متبرکه به انجام می‌رسد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی خاطرنشان کرد: برای روز شهادت علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) ویژه‌برنامه عذاداری و حرکت دسته‌جات در 86 بقعه متبرکه سراسر استان مرکزی به انجام می‌رسد، همچنین در روند اجرای برنامه‌های دهه وقف از حضور 12 مبلغ اعزامی از استان قم و 85 مبلغ بومی و در مجموع از حضور 70 مبلغ استفاده می‌شود تا به اجرای برنامه‌های مناسبتی آخرین ایام ماه صفر بپردازند.

حجت‌الاسلام واحدی بیان کرد: مبلغین منتخب در این ایام با برپایی خیمه‌های معرفت در 12 بقعه شاخص استان مرکزی با حضور حداکثر دو یا تعداد بیشتری مبلغ در هر خیمه به گروه‌های سنی مختلف مشاوره‌های لازم را ارائه می‌دهند، همچنین ویژه‌برنامه‌های این دهه در 11 شهرستان استان مرکزی به اجرا می‌رسد.

وی افزود: براساس روند برگزاری مراسم یاوران وقف هرساله از واقفین، خیرین، اعضای هیئات امنایی، اصحاب وقف و افرادی که در این حوزه فعالیت شاخص به انجام رسانده‌اند تقدیر و تشکر به عمل می‌آید که در این دهه و در قالب استانی مشابه این برنامه‌ها در استان مرکزی به اجرا می‌رسد.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان مرکزی ادامه داد: برگزاری نشست‌های تخصصی با صنوف مختلف، مدیرکل آموزش‌وپرورش و معاونین این حوزه، مدیران حوزه‌های علمیه خواهران و برادران و اصحاب رسانه در دستورکار قرار دارد تا با استفاده از تجارب این مجموعه‌ها بتوانیم گامی در زمینه ترویج فرهنگ وقف و نهادینه‌ساختن آن برداریم.

حجت‌الاسلام واحدی عنوان کرد: ارائه گزارشات فعالیت و اقدامات انجام شده در ادارات اوقاف و امورخیریه استان مرکزی در خطبه‌های نماز جمعه این دهه ازجمله برنامه‌های تعیین شده است که در این ایام به انجام برسد، دیدار با خانواده شهدای واقف، ایثارگران واقف، عیادت از بیماران، عطرفشانی و غبارروبی از بقاع شاخص استان مرکزی و برگزاری کلاس‌های آموزشی سبک زندگی اسلامی با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در 11 بقعه متولی این برنامه با حضور اساتیدی از استان قم ازدیگر برنامه‌های مدنظر برای اجرا در این دهه است.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه شهرستان خنداب فاقد وجود هتل و آپارتمان بود به درخواست فرماندار این شهر درنظر داریم که در ایام وقف تعداد 7 سوئیت را در قالب هتل و آپارتمان به بهره‌برداری برسانیم، همچنین برگزاری نمایشگاه تصویری "جلوه‌های وقف" در مکان حرم امامزادگان آمنه‌خاتون و عبدالله(ع) شهر اراک با محوریت معرفی بخش‌های فرهنگی اوقاف و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری به واقفان نیز در دستورکار قرار دارد.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان مرکزی بیان کرد: دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی، استاندار مرکزی، ائمه جمعه و فرمانداران شهرستان‌ها از دیگر برنامه‌های تعیین شده در ایام دهه وقف است، همچنین در این دهه ویژه‌برنامه مسابقات فوتسال "احسان ماندگار" نیز برگزار می‌شود که تمامی هزینه‌های شرکت اعضا در این مسابقه و مبلغ هدایای گروه‌های برنده صرف امور خیر کودکان سرطانی سخت درمان می‌شود.

حجت‌الاسلام واحدی افزود: در ایام دهه وقف با همکاری مجموعه صداوسیمای استان مرکزی هرشب مسابقه پیامکی برگزار می‌شود که برندگان آن با پاسخ‌دهی به سوالات تعیین می‌شوند و ئر نهایت به 6 نفر از برنگان این مسابقات در پایان هرشب هدایایی احدا می‌شود.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه در ایام عیدغدیر 4 نفر از زندانیان استان مرکزی بااستفاده از ظرفیت خیران آزاد شدند درنظر داریم در پایان ایام دهه وقف نیز زمینه‌ای فراهم آوریم تا در 17 ربیع و مصادف با ولایت نبی‌اکرم(ص) تعداد دیگری از زندانیان را با استفاده از ظرفیت خیرین به آغوش خانواده بازگردانیم.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان مرکزی عنوان کرد: در مجموع تعداد 132 عنوان برنامه برای اجرا در دهه وقف پیش‌بینی شده که در سراسر استان مرکزی به اجرا برسد، همچنین باتوجه به اینکه برخی از موقوفات محدودیزت بسیاری دارند درنظر داریم اطلاعاتی در حوزه وقف به واقفان ارائه دهیم تا میزان بهره‌بری از موقوفات افزایش یابد.

حجت‌الاسلام واحدی خاطرناشن کرد: درحال اولویت‌بندی نیازمندی‌های استان مرکزی درحوزه موقوفات هستیم تا براین اساس از ظرفیت موقوفات استفاده شود، مباحث اجتماعی، کمک به فقرا، ازدواج، اشتغال جوانان و جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی از جمله اولویت‌های نظام است که باید به آنها پرداخته شود.

وی بیان کرد: شعار کلی دهه وقف جمله "همه واقف باشیم" تعیین شده است، همچنین درحال حاضر اجرای طرح‌های پژوهشی در کشور اولویت پذیرفته و تاکنون در چند استان نیز اجرائی شده‌اند که براین اساس استان مرکزی نیز در این زمینه ورود یافته و درحال حاضر 35 پروژه پژوهشی انرژی تجدیدپذیر تعیین شده که امیدواریم تعداد 25 پروژه از این قبیل تا پایان سال به اجرا برسد، محوریت اجرای اینگونه پروژه‌ها توجیه اقتصادی طرح است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان مرکزی افزود: تاکنون مبلغی بالغ بر 10 میلیارد تومان از محل خیران استان مرکزی در زمینه بقاع متبرکه صرف شده که باتوجه به اقدامات انجام شده‌ای که در زمینه شکل گرفته و در سامانه به ثبت نرسیده پیش‌بینی می‌کنیم این مبلغ به 40 میلیارد تومان نیز برسد.

حجت‌الاسلام واحدی ادامه داد: در ایام اربعین حسینی مبلغی معادل 300 میلیون تومان در مواکب استان مرکزی و موکب اوقاف و امورخیریه در کشور عراق صرف شده که بخش عظیمی از این هزینه‌ها از محل خیرات خیران تامین شده است، استان مرکزی در حوزه موقوفات از ظرفیت مطلوبی برخوردار است که امیدواریم با ترویج فرهنگ وقف بتوانیم از این ظرفیت بهره‌بری بیشتری در راستای رفع معضلات استان مرکزی داشته باشیم./1350/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات