۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۶۲۴۷۸۵
حجت الاسلام فاضل:

نگاه پژوهشی در مدارس علمیه فاقد برنامه‌های انگیزشی و مهارتی است

نگاه پژوهشی در مدارس علمیه فاقد برنامه‌های انگیزشی و مهارتی است
معاون پژوهش مدرسه علمیه فیضیه مازندران گفت: نگاه و رویکردی که امروز در برخی مدارس وجود دارد فاقد برنامه‌های انگیزشی و مهارتی است که باید تغییر کند.
حجت الاسلام محمد صادق فاضل، معاون پژوهش مدرسه علمیه فیضیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، توجه به مقوله پژوهش در حوزه را مسأله‌ای بسیار مهم و حائز اهمیت دانست و گفت: پژوهش به عنوان رکن مهم حوزه‌های علمیه نقش بسیار مؤثری در رشد علمی طلاب ایفا خواهد کرد.
 
وی با بیان این که پژوهش به عنوان یک علم باید به طلاب جوان آموزش داده شود، افزود: برنامه‌های معاونت پژوهش در سطح مدارس علمیه باید به گونه‌ای اجرا شود که طلاب به سمت پژوهش راغب شوند.
 
حجت الاسلام فاضل با اشاره به این که آشنایی طلاب با اهمیت تحقیق و پژوهش در حوزه یکی از راه‌های مهم ایجاد انگیزه و رغبت در طلاب برای توجه به امر تحقیق و پژوهش است، خاطرنشان کرد: اگر طلاب به خوبی پژوهش را آموزش ببینند با علاقه و انگیزه بالا در مسیر تحقیق و پژوهش قرار خواهند گرفت.
 
استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که متأسفانه امروز بسیاری از طلاب رغبت و علاقه‌ای به تحقیق و پژوهش ندارند، افزود: مهم‌ترین دلیل نگاه منفی طلاب به پژوهش، عدم آموزش صحیح و همچنین نبود اقدامات انگیزشی در مدارس علمیه است.
 
معاون پژوهش مدرسه علمیه فیضیه مازندران با اشاره به این که نگاه به پژوهش در سطح مدارس علمیه باید تغییر کند، خاطرنشان کرد: نگاه و رویکردی که امروز در برخی مدارس علمیه وجود دارد فاقد برنامه‌های انگیزشی و مهارتی است که می‌تواند اثرات منفی بر طلاب داشته باشد.
 
حجت الاسلام فاضل با بیان این که امروز در کنار مسائل انگیزشی، آشنایی طلاب با مهارت‌های پژوهشی امری ضروری به نظر می‌رسد، بیان داشت: تقویت این بخش با برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی و آموزشی محقق خواهد شد.
 
استاد حوزه علمیه مازندران، حفظ جایگاه علمی حوزه را نیازمند تقویت بعد تحقیقاتی و پژوهشی آن دانست و خاطرنشان کرد: اگر امروز حوزه در چنین جایگاه رفیعی از نظر علمی و فقهی قرار دارد به دلیل مجاهدت‌های پژوهشی و تحقیقاتی است که عالمان دینی در طول تاریخ انجام دادند و امروز آثار ماندگار آن‌ها مورد نظر و توجه بسیاری از عالمان و فرهیختگان دینی قرار دارد.
 
معاون پژوهش مدرسه علمیه فیضیه مازندران، شرکت در جشنواره‌ها و نشست‌های علمی تخصصی را فرصت مغتنمی برای بعد پژوهشی طلاب دانست و افزود: در حال حاضر جشنواره استانی علامه حلی که تاکنون سه دوره از آن در استان اجرایی شده، فرصت بسیار مناسبی برای تقویت بعد پژوهشی مدارس علمیه و همچنین شناسایی نخبگان پژوهشی است./950/ت303/ب1
افشین ایمانی
ارسال نظرات