۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۶۲۴۸۲۸
نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان:

مسؤولان سیاسی باید به اجرای اصلاحات بپردازند

مسؤولان سیاسی باید به اجرای اصلاحات بپردازند
نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان خواستار تسریع در اجرای اصلاحات در کشور شد و اظهار داشت که مسؤولان سیاسی باید به مردم پاسخگو باشند.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ علی خطیب نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان طی سخنانی گفت: مسؤولان سیاسی هر چه سریعتر به اجرای اصلاحات بپردازند و به خواسته های مردم که به فقر، فساد و اهمال مسؤولان معترض هستند، پاسخ دهند.

وی افزود: مسؤولان باید تدابیر عملیاتی و اجرای در جهت بازگشت اعتماد به تظاهرات کنندگان و به طور کل مردم لبنان اتخاذ کنند. ما می خواهیم که مسؤولان در اجرای اصلاحات جدی باشند، زیرا اصلاحات در دوران کنونی بیش از هر زمانی دیگر نیاز کشور محسوب و موجب دوری لبنان از تجزیه می شود.

نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان از ارتش و نیروهای امنیتی برای حفظ امنیت تظاهرات کنندگان و مردم لبنان تقدیر کرد و اظهار داشت: آنان با تامیین امنیت مردم و بازسازی راه ها جهت رفت و آمد مردم، حرکت چرخ معیشت مردم و رساندن بیماران به بیمارستان ها در واقع به ملت خدمت می کنند.

وی تاکید کرد که ارتش ملی در لبنان تشکیل شده و ضامن حفظ وطن، مردم و اراضی آن است بنابراین مردم باید به معادله ارتش، مقاومت و ملت ایمان داشته باشند.

حجت الاسلام شیخ علی خطیب اولین گام برای بازگرداندن اعتماد به مردم، بازپسگیری اموال مسروقه به بیت المال دانست و تصریح کرد که این اقدام باید در راستای محاکمه مفسدان و کسانی که از راه های مشکوک به ثروت های کلان دست یافته اند، صورت گیرد.

گفتنی است که به رغم تصویب اصلاحات، سمیر جعجع، رییس حزب «القوات اللبنانیه» نزدیک به سعودی با این حال استعفای این حزب از دولت لبنان (چهار وزیر) را اعلام کرده تا دولت سقوط کند و از این فراتر، خواستار کناره‌گیری دولت حریری شده است.

جعجع که چندی پیش حزب‌الله را عامل نابسامانی‌های لبنان خوانده بود، در مصاحبه‌ای با روزنامه لبنانی «lorientlejour» که به زبان فرانسه منتشر می‌شود، گفته که این بار مهار مردم سخت است، سعد حریری، نخست‌وزیر باید استعفا دهد تا دولت جدید تشکیل شود و این دولت جدید به دور از طبقه سیاسی فعلی باشد. وی جنبلاط را نیز به استعفا فراخوانده؛ سناریویی که البته تاکنون اتفاق نیفتاده است. جعجع ادعا می‌کند که لازم است «دولت متخصصان» تشکیل شود.

رییس حزب «القوات اللبنانیه» هرچند گفته که منظور او «دولت تکنوکرات به معنای عام آن نیست بلکه منظور این است که افراد مستقل بر اساس شایستگی انتخاب شوند تا بتوانند در قالب تیمی به هم پیوسته کشور را اداره کنند»، ولی سخنان جعجع به معنای عبور از ترتیبات توافق طائف در سال ۱۹۹۰ است که ریشه در وضعیت فرقه‌ای، اجتماعی و مذهبی خاص لبنان دارد.

ارسال نظرات