۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۶۲۴۸۶۲
حجت‌الاسلام الویری مطرح کرد؛

سیر تطور شناخت غرب از اسلام با دوره‌‌های مختلف استشراق خصمانه

سیر تطور شناخت غرب از اسلام با دوره‌‌های مختلف استشراق خصمانه
حجت‌الاسلام والمسلمین الویری، پیامبر اکرم(ص) را مظهر هدایت و روشنگری خواند و گفت: رسول خدا «رحمه للعالمین» هستند و صفاتشان جهان شمول است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم هفتگی قرائت زیارت عاشورا با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محسن الویری، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و با حضور کارمندان دانشگاه باقرالعلوم و مؤسسه امام رضا علیهما السلام در نمازخانه دانشگاه برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین الویری، پیامبر اکرم(ص) را مظهر هدایت و روشنگری خواند و اظهار داشت: بشیر و نذیر بودن رسول خدا(ص)، ویژه مسلمانان و پیروان ایشان نیست، بلکه ایشان «رحمه للعالمین» هستند و صفاتشان جهان شمول است.

وی ابراز داشت: غربی‌ها تعبیر پیامبر اسلام را درباره ایشان به کار می‌برند و از سبقه الهی و اقرار به قداست و رسول بودن ایشان از جانب خداوند، امتناع می ورزند، بدین جهت تعبیر رسول خدا(ص) کاملتر است.

مدیر گروه تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع) به سیر تدریجی شناخت غرب درباره رسول خدا(ص) اشاره کرد و افزود: شناخت پیامبر اکرم(ص) از جانب اروپاییان از کلیسا و با نگاه خصمانه و کینه توزانه آغاز شد، در واقع برای ایجاد نفرت و جلوگیری از گسترش اسلام در غرب از اسلام و رسول خدا(ص) چهره‌ای برساخته و غیر واقعی نشان می‌دادند، حتی از انتشار و توزیع قرآن تحریف شده‎‌ای که خودشان ترجمه کرده بودند نیز واهمه داشتند.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) رویکرد سیاسی غرب را در مواجهه با اسلام عنوان کرد و گفت: بعد از این که کلیسا مرکزیت خودش را از دست داد و اداره جامعه به مراکز سیاسی و دولت‌ها واگذار شد، نگاه منفی و متعصبانه کلیسا جایش را به نگاه استعماری دولت‌ها و نهادهای امنیتی تغییر داد، این که اسلام و پیامبر آن را بشناسیم تا از پیروانش بهره برداری کنیم.

وی با اشاره به دوره استشراق علمی بعد از جنگ جهانی دوم یادآور شد: بعد از دوره استعمار و از اواسط قرن بیستم، افق‌های جدیدی از شناخت بهتر و واقع بینانه‌تر آموزه‌های اسلام و رسول خدا(ص) برای غرب گشوده شد، به این صورت دوره استشراق علمی و پیامبر شناسی علمی آغاز شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب را ناظر به دوره استشراق علمی و رسانه‌ای خواند و تأکید کرد: رهبری معظم با درک دقیق از شرایط ایجاد شده در غرب، بیانیه گام دوم را تدوین کردند، همچنین نامه ایشان به جوانان غربی در این راستا مطرح شد، چون نگاه آکادمی و پیامبر پژوهی در این دوره غلبه پیدا کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین الویری به استشراق رسانه‌ای اشاره و خاطرنشان کرد: غرب در دوره جدید و بعد از حادثه یازده سپتامبر، رویکرد استشراق رسانه‌ای را در پیش گرفته است، هر چند اسلام هراسی و نگاه خصمانه نسبت به اسلام نیز پیگیری می‌شود؛ اما نباید از ظرفیت فضای رسانه‌ای برای معرفی اسلام و رسول خدا(ص) غفلت کرد، همچون نویسنده کتاب «پیامبر صلح در گرماگرم ستیز امپراطوریها» به عنوان فعال رسانه‌ای غربی که این کتاب را برای مخاطبان غربی نوشته است.

وی در ادامه برخی از مقالات و کتب تدوین شده برای شناخت مخاطب غربی از پیامبر اکرم(ص) را برشمرد و گفت: مقاله پیامبر از دریچه چشم مسیحیان جزو نخستین کارهایی است که به زبان فارسی چاپ شده است، مقاله جایگاه پر فراز و بی نشیب اروپاییان درباره پیامبر(ص) که گزارشی از هزار سال نگاه غرب نسبت به رسول خدا(ص) است و غربی‌ها همواره در شناخت پیامبر(ص) با واسطه و منابع کم مواجه بوده‌اند که این خلأ تبلیغی نیازمند برنامه ریزی دقیق و روشنگری صحیح در عرصه تبلیغ بین‌الملل است./998/ج

میثم صدیقیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
برای مطالعه دوران استشراق باید منابعی توسط ایشان معرفی می شد.
0
0