۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۶۲۴۸۸۷
در خطبه های نماز جمعه تهران مطرح شد؛

واکنش حجت الاسلام ابوترابی به سخنان رییس جمهور در دانشگاه تهران

واکنش حجت الاسلام ابوترابی به سخنان رییس جمهور در دانشگاه تهران
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه تقابل مستمر با جهان راهبرد آمریکا است، گفت: این که برخی می گویند عده ای بر تقابل مستمر با جهان اصرار دارند انصاف نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران امروز در خطبه های نماز عبادی سیاسی جمعه تهران ویژگی «نصح و خیرخواهی» را یکی از جلوه های تقوا بر اساس سیره مدیریتی پیامبر اکرم(ص) دانست و گفت: نصیحت و انتقاد متقابل از ویژگی های برجسته تربیت یافته در مدرسه دین است.

وی با بیان اینکه هر کس درباره دیگران خالص بوده و منافع فرد و مصالح جامعه را مد نظر قرار دهد اهل نصیحت است، اظهار داشت: در مقام نصح باید به دو رکن اساسی توجه داشت که عبارت از «خیرخواهی» و «پیوند» است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با اشاره به اینکه طبق روایات نصیحت ثمره محبت بوده و دوستی آفرین و وحدت آفرین خواهد بود، تأکید کرد: انسان ناصح باید از نصیحت به دنبال خیرخواهی بوده و از مچ گیری پرهیز کند؛ انسان های ناصح باید از نصیحت و موعظه های خود به دنبال پیوندهای اجتماعی باشند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه نصیحت به معنای خیرخواهی و انتقاد از نشانه های جامعه سالم و مدیریت صحیح است، خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) در روایتی نورانی فرموده اند «به درستی که دین نصیحت است»، از این رو باید گفت حقیقت دین در نصیحت به یکدیگر معنا پیدا می کند.

وی با تأکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر در سایه نصیحت و خیرخواهی معنا پیدا می کند، اظهار داشت: خیرخواهی از شاخصه های کلیدی یک انسان و یک نظام اسلامی است؛ نظام اسلامی هیچگاه نمی تواند نسبت به افراد خود بی تفاوت باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با بیان اینکه مدیران، مسؤولان و حاکمان حکومت اسلامی نباید از مسأله نصیحت و خیرخواهی غافل باشند، عنوان کرد: خیرخواهی و نصیحت پذیری وحدت آفرین بوده و باید دانست که سرمایه نظام اسلامی وحدت و انسجام ملی است.

امام جمعه موقت تهران مردم با تأکید بر اینکه مردم باید از سر خیرخواهی زمامداران را نصیحت کرده و معایبشان را به آنها گوشزد کنند، ابراز داشت: زمامداران مملکت نباید خود را مصون از خطا دانسته و نصیحت مردم را نشنوند؛ جامعه ای که خیرخواه نبوده و اهل نصیحت و انتقاد عالمانه نباشد به رشد و سعادت نخواهد رسید.

به گزارش رسا، حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد در خطبه دوم نماز عبادی سیاسی جمعه تهران یاد و خاطره فقیه ناصح و دلسوز، سیاستمدار صادق و بازوی قدرتمند رهبر معظم انقلاب، مرحوم آیت الله مهدوی کنی و آیت الله شهید مصطفی خمینی را گرامی داشت و از دولت عراق برای میزبانی از زائران اربعین حسینی تقدیر و تشکر کرد و گفت: اربعین حسینی راه را برای تحقق اهداف عاشورا در سراسر عالم هموار خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها اظهار داشت: باید صدای دانشگاهیان به ویژه دانشجویان شنیده و اجازه داده شود تشکل های دانشجویی نقطه نظرات خود را در مورد اداره کشور در حضور رؤسای قوا بیان کنند؛ همانگونه که سیاست ها و تصمیم های اخیر بانک مرکزی در حوزه بازار ارز مورد حمایت قاطبه جامعه دانشگاهی و علمی است، برخی سیاست های دولت مورد نقد و انتقاد جدی جامعه دانشگاهی و علمی قرار گرفته و دولت باید از این نقدهای سازنده برای طراحی نقشه راه خود به درستی استفاده کند.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد عنوان کرد: این که برخی می گویند عده ای بر تعامل سازنده با دنیا و عده ای بر تقابل مستمر با جهان اصرار دارند قرین بر انصاف نیست؛ اینجانب چهره عالم و سیاستمداری را نمی شناسم که معتقد بر تقابل مستمر با جهان باشد، چگونه این سخن در دانشگاه قابل طرح است؟ در چشم انداز 20 ساله که حدود 14 سال قبل از سوی رهبری ابلاغ شده است، در حوزه سیاست خارجی و تقویت روابط خارجی بر مواردی همچون گسترش روابط منطقه ای، گسترش روابط با کشورهای غیر متخاصم، بهره گیری برای افزایش توان داخلی و مقابله با اقدامات متجاوزانه در روابط خارجی و تلاش برای رهایی منطقه از حضور بیگانگان و مقابله با تک قطبی شدن تأکید شده است؛ جهان کدام سیاست مدار و کدام جریان در مقابل تفکر تعامل سازنده با دنیا معتقد به تقابل مستمر با جهان است؟

امام جمعه موقت تهران ابراز داشت: راهبرد جمهوری اسلامی که مورد حمایت آحاد ملت و جریان های سیاسی قرار گرفته، تعامل سازنده با جامعه جهانی است.

وی با بیان اینکه تقابل مستمر با جهان راهبرد آمریکا است و ملت ما از این فکر پاکیزه هستند، تأکید کرد: امروز عامل بازدارنده آمریکا که جنگ افروز دیروز بود، از تعرض به جغرافیای جمهوری اسلامی، قدرت دفاعی پر افتخار، جبهه مقاومت و وحدت و انسجام ملی ملت ایران بوده که از اندیشه امام راحل و مبانی وحیانی رهبر معظم انقلاب الهام گرفته است؛ آمریکا و رژیم صهیونیستی و کشورهای همسوی با آنها تنها یک زبان را می فهمند و آن زبان قدرت است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با اشاره به اینکه ملت ایران با زبان منطق و اقتدار بر آمده از ایمان و متکی بر قدرت سیاسی، علمی و دفاعی با ملت های جهان گفت وگو می کند، خاطرنشان کرد: کشورهایی که می خواهند از منافع ملی خود در برابر این زیاده خواهان دفاع کنند باید به قدرت سیاسی، علمی، دفاعی و اقتصادی آراسته شده و با زبان برآمده از اقتدار حافظ منافع خویش باشند.

وی خطاب به دولتمردان گفت: اگر می خواهید از ظرفیت دانشگاه استفاده کنید باید چند سؤال برای خود مطرح کرده و زمینه مناسب برای پاسخ دادن جوامع علمی را بدان فراهم آورید؛ دولت همواره باید از خود سؤال کند که چگونه می توان با کمترین استقراض از نظام بانکی و بانک مرکزی دوران تحریم را به شکوفایی اقتصادی تبدیل کرد؟ چگونه می توان با یک برنامه میان مدت رشد نقدینگی سرسام آور را مهار کرد؟ چگونه می توان از این حجم بزرگ نقدینگی با کمترین هزینه برای خلق ثروت و رشد تولید و اشتغال بهره گرفت؟

امام جمعه موقت تهران بودجه سال 99 را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: در آستانه تدوین بودجه سال 99 هستیم و باید بدانیم که لایحه بودجه آینه چگونه اداره کردن کشور است؛ با عنایت به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اصلاح ساختاری بودجه با تأکید بر قطع وابستگی بودجه با نفت و اراده سازمان برنامه و بودجه برای عملیاتی کردن این مهم که گامی ارزشمند محسوب می شود به نظر می رسد شایسته است برای فراهم آوردن زمینه قطعی قطع وابستگی نفت و بودجه همه درآمدهای حاصل از فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز شود.

وی با بیان اینکه بودجه ما تراز نیست، بلکه با فروش سرمایه آن را تراز می کنند، گفت: کسری واقعی بودجه باید با تحلیل دقیق هزینه های واقعی کشور تبیین شود، زیرا با این کار درآمدهای واقعی و پایدار غیر نفتی رصد می شود؛ برای تأمین کسری بودجه مجلس باید به دولت اجازه فروش اوراق را بدهد و هر مقدار از آن که به فروش رسید برای تأمین کسری هزینه شود و اوراق باقیمانده را صندوق توسعه ملی خریداری کرده و هزینه آن را بدون سود در اختیار دولت قرار دهد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با اشاره به اینکه شفافیت و اطلاع نمایندگان مجلس از مقدار کسری بودجه در مدیریت هزینه ها سبب می شود تا بتوانند برای دستیابی به درآمدهای پایدار قدم بردارند، تأکید کرد: درآمدزایی پایدار با توجه به قطع وابستگی بودجه به نفت و اقدام به افزایش اخذ مالیات ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

وی ادامه داد: البته مراد از افزایش اخذ مالیات، مالیات هایی است که باید صاحبان ثروت پرداخت کنند؛ مسؤولان باید توجه داشته باشند که در جریان مالیات ها تولید و اشتغال ضربه نبیند و کسبه جزء قربانی نشوند.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر ضرورت جلوگیری از فرارهای مالیاتی ابراز کرد: امروز همه قوا به ویژه قوه قضاییه و نیروی انتظامی و سایر دستگاه های اجرایی باید یکپارچه شده و با توجه به داده های سازمان مالیاتی کشور و بررسی تراکنش های بانکی زمینه دریافت مالیات از صاحبان ثروت را هموار کنند.

وی افزود: کاهش معافیت های مالیاتی، حذف معافیت بر درآمد حاصل از صادرات خام، حذف معافیت بر درآمد حاصل از فعالیت های هنری و فرهنگی که ماهیت تجاری دارند و توجه به یارانه بودجه ای و فرابودجه ای پنهان در سال 98 از جمله راهکارهای جلوگیری از فرارهای مالیاتی است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد تصریح کرد: حدود یک هزار و 300 هزار میلیارد تومان یعنی عددی معادل بودجه کل کشور مبلغ یارانه های پنهان کشور است؛ این عدد بزرگ در اقتصاد کشورهای همسایه شرقی و غربی ما وجود ندارد ولی در اقتصاد ما وجود دارد، از این رو باید نظام مدیریتی، علمی و دانشگاهی کشور برای استفاده از این ظرفیت بزرگ برای رفع فقر، بی عدالتی و حمایت منطقی و درست از اقشار ضعیف و متوسط و تحریک اقتصاد و حمایت عالمانه از تولید استفاده کند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه اگر نگاه دولت خیرخواهی و نصیحت باشد می تواند اجماع نخبگان علمی و سیاسی را خلق کند، گفت: باید به اجماع نخبگان علمی و سیاسی دست پیدا کرده و بدانیم با دعوا و نزاع مسائل اصلی کشور بر زمین می ماند.

وی با بیان اینکه در دولت فعلی حدود 2 تریلیون میلیارد تومان رشد نقدینگی داشته ایم، عنوان کرد: باید با اجماع نخبگان علمی و سیاسی مدیران و مسؤولان کشور را برای تحول بزرگ آماده ساخت و دانست که دوران روزمرگی، ندانم کاری و فرصت سوزی به پایان رسیده است و هم اکنون نیازمند مشارکت عمومی و اقدام عاجل علمی و منطقی برای تحول در کشور هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد یکی از راهکارهای اصلاح ساختار بودجه را توجه داشتن دولت به مسأله «پرداخت به ذی نفع نهایی» قلمداد کرد و اظهار داشت: این مسأله به دولت این اجازه را می دهد که هزینه های واقعی کشور را رصد کند؛ امروز دولت از هزینه های واقعی کشور اطلاع شفاف و دقیق ندارد و اعتبارات دستگاه ها را به صورت سرجمع به آنها تخصیص داده می دهد، این در حالی است که دولت باید از نحوه دقیق و شفاف هزینه های خود اطلاع داشته باشد.

وی با بیان اینکه مدیران کشور اطلاع درستی از نحوه هزینه ها ندارند، یادآور شد: به دلیل نبود شفافیت در مصارف دولت ابزار کارآمد برای نظارت مالیاتی حین اجرای بودجه برای دولت و اصلاح هزینه ها وجود ندارد و همین مسأله موجب انحراف بودجه از دستگاه مصوب و عدم پرداخت به ذی نفع نهایی می شود؛ امروز پرداخت ها باید صرفاً توسط خزانه داری کل و مستقیماً به ذی نفع نهایی انجام شود؛ دستگاه های اجرایی و منابع شرکت های دولتی نیز از این قاعده مستثنی نیستند./پ201/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات