۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۷
کد خبر: ۶۲۴۹۱۹
آیت الله علم الهدی:

سیره ائمه را با نظر خود تطبیق نکنیم| با مطالعه حرف بزنیم

سیره ائمه را با نظر خود تطبیق نکنیم| با مطالعه حرف بزنیم
امام جمعه مشهد مقدس گفت: یک عده نیروی انقلابی جان‌برکف را «تند» گفتن، از صحنه بیرون کردن و بعد مخالف امام رضا(ع) جلوه دادن، باعث غضب امام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه این هفته که در جوار بارگاه منور رضوی برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن ایام سوگواری رحلت پیامبر اکرم(ص)، امام حسن مجتبی و امام رضا(ع)، گفت: رحلت پیغمبر در ظاهر شهادت نبود اما جان‌گدازترین مصائب اسلام، روز رحلت پیامبر(ص) رخ داد.

وی افزود: شاید عزای پیامبر(ص)، شدیدترین عزاهایی است که در طول تاریخ امت اسلام در برابر شهادت‌های جان‌گداز ائمه معصومین(ع) اتفاق افتاده است. پیامبر اکرم(ص) خودشان در لحظات پایانی عمر شریف شان با امیرمؤمنان(ع) حرف می‌زدند و جریان‌های آینده را برای ایشان بیان می‌کردند.

امام جمعه مشهد مقدس به بیان نقلی از لحظات پایانی عمر مبارک پیامبر اکرم(ص) پرداخت و گفت: از بزرگی این مطلب را شنیدم که گفت در آن لحظات آخر که پیامبر(ص) از حال می‌رفتند و به حال می‌آمدند، مولا احساس کردند لب‌های پیامبر(ص) دارد تکان می‌خورد و می‌گویند «مالی و لک یا یزید«؛ یعنی «یزید، من با تو چه کردم؟»

وی ادامه داد: اگر این مطلب درست باشد، در مقابل پیامبر(ص) چه منظره‌ای مجسم شد که این سخن را فرمودند؟ شاید این منظره مجسم شد که عزیزانش را با طناب بسته‌اند، امام سجاد را در کاخ یزید آوردند، سر بریده میوه دلش حسین در تشت در مقابل یزید است، یزید ظالم هم با چوب خیزران بر لب و دندان میوه دل پیامبر؛ حسین(ع) می‌زند.

تبیین سیمای جامعه انقلابی پیامبر اکرم(ص)

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر این‌که جامعه انقلابی پیامبر، مجسم کننده جامعه انقلابی معیار برای جامعه امروز ما است، خاطرنشان کرد: در سیمای زندگانی آن حضرت مسائل مختلفی متجلی است اما در بین همه این مسائل، آنچه از همه مهم‌تر است، سیمای امت ایشان است.

وی به بیان خصوصیات پنج‌گانه جامعه انقلابی اسلامی پرداخت و گفت: خصوصیت اول «باورمندی راسخ نسبت به مبانی اعتقادی توحیدی و وحی» بود. آن ها هم خدا را باور کرده بودند و هم به پیامبر(ص) ایمان داشتند. خصوصیت دوم «هدف‌گیری آرمان‌های دینی در فعالیت فردی و اجتماعی آن جامعه» بود؛ یعنی در تمام فعالیت‌های فردی «رضای خدا» را در نظر می‌گرفتند و در تمام فعالیت‌های اجتماعی نیز «توسعه اسلام» را در نظر داشتند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی، حساسیت در برابر دشمن را یکی از خصوصیات مهم جامعه انقلابی خواند واظهار کرد: حساسیت در برابر دشمن یعنی این مردم در برابر هرکسی می‌خواهد باشد؛ با هر قدرتی همان حساسیت را داشتند که در سایر جنگ‌هایی که از قبل پیروزی مشخص بود. خاصیت دیگر این جامعه «جدایی کامل از تمامی عادات، رسوم، آداب عشیره‌ای و جاهلیت» بود. آن امت دیگر از جاهلیت عرب بریده بودند و تمام آداب‌ و رسوم آن دوره را زیر پا گذاشتند.

تطبیق خصوصیات جامعه پیامبر(ص) با جامعه انقلابی امروز

امام جمعه مشهد مقدس اظهار کرد: خاصیت پنجم، «تقوای دینی و سیاسی» بود؛ آن ها سیاست شان را با حلال و حرام خدا تنظیم کرده بودند، یعنی جریان‌های سیاسی برای جامعه پیامبر مبتنی بر حلال و حرام الهی بود. اگر امروز بخواهیم جامعه انقلابی خودمان را با جامعه انقلابی پیامبر تطبیق دهیم، باید این پنج خصوصیت در جامعه ما وجود داشته باشد.

آیت‌الله علم‌الهدی به بیان خصوصیات جامعه انقلابی امروز پرداخت و گفت: خصوصیات انقلابی امروز ما یعنی پایبندی به مبانی و ارزش‌های اساسی انقلاب، استکبارستیزی و توسعه دین را باور کنیم، حاکمیت دین را باور کنیم؛ خاصیت دوم، هدف‌گیری آرمان‌های انقلاب است، آرمان‌های انقلاب ما دو مورد است که به یک‌چیز منتهی می‌شود، «پیشرفت اسلامی و عدالت اجتماعی» و «توسعه اسلام و حاکمیت دینی» است که به زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان(عج) منجر می‌شود.

غرب‌گرایی، نقطه مقابل باورمندی به اصول انقلاب

وی غرب‌گرایی را نقطه مقابل استکبارستیزی و باورمندی به اصول انقلاب دانست و اظهار کرد: این آرمان‌های انقلاب ماست و نقطه مقابل این دو اصل و خاصیت، «غرب‌گرایی و دگراندیشی» است. این که دنبال دیگران راه بیفتیم که ببینیم آن ها چطور فکر می‌کنند و چه می‌خواهند؛ نقطه مقابل آرمان‌های انقلاب است.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: عده‌ای در جامعه هستند که معتقد نیستند دین می‌تواند جامعه را اداره کند، این نقطه مقابل اصل و خاصیت جامعه انقلابی ماست که بخواهد عین جامعه انقلابی پیامبر باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: خاصیت سوم جامعه انقلابی امروز، «پایبندی به استقلال همه ‌جانبه کشور» است. امروز باید به استقلال اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه خودمان پایبند باشیم اما در مقابل این خاصیت، مرعوب شدن، وادادگی و عدم شجاعت در برابر استکبار است. امروز روزی نیست که به قراردادی همچون برجام که با دشمن بسته ایم، افتخار کنیم.

احترام دنیا به شما به خاطر شجاعت است، نه برجام

آيت الله علم الهدی با تأکید بر این‌که جرأت و شجاعت سبب احترام گذاشتن دنیا به ایران شده نه برجام، تصریح کرد: مسؤولان دچار اشتباه نشوند، به خاطر برجام هیچ‌کس شما را در کره زمین احترام نمی‌کند، اگر جایی شما را احترام می‌کنند، به خاطر جرأت و شجاعت شماست، به خاطر این‌که توانستید پهپاد آمریکایی را بزنید، شما را احترام می‌کنند؛ به خاطر این‌که کشتی انگلیسی را در خلیج‌فارس توانستید قبضه کنید، به خاطر این‌که هم‌پیمان شما؛ یمن، ثروت و هستی آمریکا و سعودی را در آرامکو خاک و خاکستر کرد شما را احترام می‌کنند؛ نه به خاطر برجام. به خاطر برجام کسی شما را احترام نکرده است.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در یکی از فرمایشات شان فرمودند «اگر جمهوری اسلامی و مدیران جامعه، شاه سلطان حسین‌ها بشوند و دچار مدیران و مسؤولان ذلیل که جرأت و جسارت ندارند و در خود احساس قدرت نمی‌کنند و در مردم شان احساس توانایی و قدرت نمی‌کنند، کار جمهوری اسلامی تمام خواهد شد»؛ ما مسلمانیم، پیامبر داریم. پیامبر ما جامعه انقلابی داشته؛ ما شهید داده ایم، بچه‌های مردم جان دادند، مرد و زن به داغ بچه‌ های شان نشستند برای این‌که جامعه مثل امت پیامبر درست کنیم، برای این‌که در مقابل دشمن حساسیت داشته باشد؛ نه این‌که واداده باشد.

سیره ائمه را با نظر خود تطبیق نکنیم؛ با مطالعه حرف بزنیم

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی واکنش به سخنان یکی از مسؤولان در تعبیر وارونه واقعیت ولایتعهدی امام رضا(ع)، گفت: مقتضای تقوای دینی و سیاسی این است که هر تحلیل سیاسی نسبت به سیره ائمه داریم، با نظر خودمان تطبیق ندهیم بلکه واقعیت را تحلیل کنیم. این غلط است که بگوییم صبر امام رضا(ع)‌ در جریان مقابله با مأمون صبر در برابر صلح بود. قبول ولایتعهدی، جنگ با مأمون بود، عزیزان ما لااقل مطالعه کنند، بعد بیایند با مردم حرف بزنند. با نظر خودشان با مردم حرف نزنند.

وی خاطرنشان کرد: روزی که مأمون به حضرت گفت می‌خواهم خلافت را به شما بدهم، فرمودند «اگر این خلافت حق خداست که در دست توست نمی‌توانی از خودت خلع کنی و اگر این خلافت حق خدایی نیست، چیزی که مال تو نیست چطور می‌خواهی به من بدهی؟» در جریان ولایتعهدی، حضرت ولایتعهدی را قبول نکردند و می‌گویند وقتی مأمون شمشیر را تا نیمه از غلاف درآورد، شمشیر را به امام رضا(ع) نشان داد، امر بر آن حضرت دایر شد بین این که صریحاً مخالفت کنند و کشته شوند و نتوانند امامت و ولایت را توسعه دهند یا این که صبر کنند و از فرصت‌های آینده برای توسعه ولایت و امامت استفاده کنند، ولایتعهدی را پذیرفتند.

نیروهای انقلابی را مخالف ائمه جلوه ندهید

وی تصریح کرد: برخی می گویند «اگر تندهای امروز، آن روز بودند به امام رضا(ع) اعتراض می‌کردند.» یک عده نیروی انقلابی جان‌برکف را «تند» گفتن، از صحنه بیرون کردن و بعد مخالف امام رضا(ع) جلوه دادن، باعث غضب امام خواهد شد. شما ولایتعهدی امام رضا(ع) این‌طور تفسیر می‌کنید؟ بروید کتاب بخوانید و مطالعه کنید، بعد بیایید بگویید./861/د102/ب1

ارسال نظرات