۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۶۲۴۹۲۶

نسخه الکترونیکی کتاب «مفاهیم اجتماعی در قرآن مجید» منتشر شد

نسخه الکترونیکی کتاب «مفاهیم اجتماعی در قرآن مجید» منتشر شد
نسخه الکترونیکی کتاب «مفاهیم اجتماعی در قرآن مجید(بر اساس تفسیر راهنما)» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قالب کتابخوان همراه پژوهان منتشر شد.
محمد پهلوانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی کتاب «مفاهیم اجتماعی در قرآن مجید (بر اساس تفسیر راهنما)» اظهار داشت: علوم اجتماعی و به طور خاص جامعه‌شناسی، علمی است که موضوع مورد مطالعه آن‌ها روابط، کنش‌ها و تعاملات افراد و گروه‌ها در بستر‌های فرهنگی هر جامعه است. در این دسته از علوم، تلاش می‌شود تا در وهله اول واقعیت موجود در حوزه‌های اجتماعی مورد نظر شناخته شود و در وهله بعد، بر اساس تصویر فرهنگی مطلوب و آرمانی مورد وفاق جامعه، نسبت به ارائه راه‌کار‌ها و پیشنهاد‌ها برای نیل به آن اقدام گردد.  

وی گفت: بدیهی است که تصویر فرهنگی مطلوب یک جامعه مستخرج از عناصر بنیادی است که فرهنگ غالب آن جامعه را شکل می‌دهد که می‌تواند متشکل از آداب، رسوم، پیشینه و میراث تاریخی، و اعتقادات و ارزش‌ها باشد. بنابراین، شناخت و تبیین دقیق هر یک از این مؤلفه‌ها می‌تواند نقش به سزایی در دستیابی به یک تصویر روشن‌تر از وضعیت فرهنگی مورد انتظار جامعه ایفا کرده و حرکت در جهت نیل به آن را تسهیل نماید. با توجه به این مطلب، ضروری به نظر می‌رسد که همگام با بسط علوم اجتماعی در هر جامعه، عناصر تشکیل دهنده فرهنگ آن نیز مورد کنکاش و مطالعه قرار گیرد تا مسیر حرکت‌ها و گام‌های بعدی روشن‌تر و متناسب با فضای ارزشی طی شود.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد:. در جامعه ایران، با توجه به حضور پر رنگ مقولات دینی در قالب اعتقادات، ارزش‌ها و مناسک دینی عرصه‌های گوناگون، دین و مذهب یکی از اساسی‌ترین مولفه‌های فرهنگ را شکل می‌دهد. بنابراین، توجه علمی به دین و منابع دینی از منظر شکل‌دهی به فرهنگ و ارزش‌های جامعه اهمیت و جایگاه ویژه‌ای می‌یابد.

وی افزود: در جامعه ایران به دلیل فربهی دین در بین عناصر شکل دهنده فرهنگ، ضرورت دارد عالمان اجتماعی وارد تعامل استنباطی با منابع اصیل دینی شده و در شناسایی جامعه ایده‌آل و ارائه راه‌کار‌های اصیل، نگاهی عمیق به معارف و مباحث مطرح در آن داشته باشند. علاوه بر آن در جریان چنین فعالیت علمی امکان نقد عالمانه علوم اجتماعی رایج و تناسب آن با پیش‌فرض‌ها و اصول اساسی و حتی پیشنهاد تدوین مفاهیم و فرضیات جدید مبتنی با دین برای غنی کردن این علوم و باز کردن افق‌های فکری جدید در علوم اجتماعی میسر خواهد شد.

پهلوانی اظهار داشت: یکی از محور‌های فعالیت‌های پژوهشی گروه پژوهشی علوم اجتماعی معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی از بدو تأسیس تحلیل جامعه شناختی و توجه علمی به منابع اصیل دینی مثل قرآن، نهج‌البلاغه و کتب روائی بوده است و نظر به تعامل و ارتباط گسترده با دانشگاهیان و علمای فرهیخته حوزوی، خود را مکلف به برداشتن گامی در جهت پر کردن این خلاء نظری و مطالعاتی می‌دیده است.

پهلوانی به معرفی کتاب «مفاهیم اجتماعی در قرآن مجید (بر اساس تفسیر راهنما)» پرداخت و اظهار داشت: این کتاب نوشته سید علی نقی ایازی و محمد باقر آخوندی است که در  دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی تهیه شده و در انتشارات بوستان کتاب به چاپ رسیده است.

وی گفت: کتاب «مفاهیم اجتماعی در قرآن مجید (بر اساس تفسیر راهنما)» با ۷۹۱  صفحه به زبان فارسی در سال ۱۳۸۹  منتشر شده و به تازگی اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این کتاب را به صورت کتاب الکترونیکی و در قالب کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید، ویندوز و iOS منتشر کرده است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب اظهار داشت: علاقه‌مندان برای دریافت نرم افزار این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی کتابخوان همراه پژوهان به آدرس www.pajoohaan.ir مراجعه کرده و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره‌مند شوند. /۸۲۲/ت ۳۰۲/ش
مهدی فلاحی
ارسال نظرات