۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۳
کد خبر: ۶۲۴۹۳۳
حجت الاسلام والمسلمین قوامی:

آقازادگی در نظام اسلامی معنا ندارد | بنای کارها بر شایسته سالاری باشد

آقازادگی در نظام اسلامی معنا ندارد | بنای کارها بر شایسته سالاری باشد
امام جمعه پردیسان با انتقاد از برخی سوء استفاده ها به اسم خاندان امام تأکید کرد که در اسلام چیزی به نام آقازادگی نداریم و باید بنابر شایسته سالاری باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید صمصام الدین قوامی امام جمعه پردیسان  قم ظهر امروز در خطبه های عبادی و سیاسی نماز جمعه که در مصلای امیرالمؤمنین پردیسان برگزار شد، با تسلیت ایام عزاداری آخر صفر گفت: اگر به فرامین و تقوای الهی عمل شود شاهد منکری در جامعه نخواهیم بود.

وی در ادامه خطبه اول تقوا را کلید حل مشکلات جامعه دانست و اظهار کرد: با تقوا است که نظام جامعه از انحرافات و منکرات بیمه می شود. در سیره پیامبر گرامی اسلام(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) نمونه های بسیار زیادی از رعایت تقوای الهی حتی با دشمنان و مخالفانشان مشاهده می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی با اشاره به تحمیل سه جام زهر به این سه بزرگوار اضافه کرد: پیامبر(ص) به ناچار صلح حدیبیه را پذیرفت و امام حسن(ع) نیز در اثر بی بصیرتی خواص، دنیا پرستی مسؤولان  و خطر نابودی شیعه ناچار به صلح با معاویه شد و امام رضا(ع) نیز به دلیل کمبود نفرات و عدم یاری از طرف یاران ناچار به پذیرش ولایتعهدی مأمون شد.

وی با اشاره به سالروز شهادت فرزند ارشد امام راحل(ره) شهید سید مصطفی خمینی خاطرنشان کرد: امام(ره) در پیامی از شهید سید مصطفی خمینی به  عنوان مهجة قلب و پاره تن خود نام برد و او را امید آینده انقلاب خواند. مهجة قلب خون درون قلب را می گویند و این تعبیر یعنی از عزیزترین های خود در راه اسلام گذشته است؛ امام مهجة قلب خود را در راه خدا و اهل بیت(ع) اهدا کرد و به همین دلیل سلام بر اصحاب امام حسین(ع) که مهجة قلب خود را در این راه دادند شامل حضرت امام هم می شود.

امام جمعه پردیسان اضافه کرد: امام(ره) در تشییع جنازه فرزندش رفت و سریع برگشت تا مبادا دشمن از این موضوع سوء استفاده کند؛ انسان وقتی از عزیزترین افراد خود در راه خدا می گذرد بزرگ و عزیز می شود و بعد از شهادت سید مصطفی بود که دوباره یاد امام و انقلاب در دل مردم زنده شد و مردم به عینه دیدند که امام در راه انقلاب از همه جلوتر و پیشگام است و حتی فرزندان خود را در این راه قربانی می کند.

وی در ادامه با برخی سوء استفاده ها به اسم خاندان امام به شدت انتقاد و تأکید کرد: این که ما مقام این شهید را گرامی می داریم به دلیل عمل کردن به آرمان های انقلاب توسط ایشان است و چون در خط امام حرکت کرده است برای ما عزیز است والا ممکن است کسی فرزند شخص معروفی باشد ولی منحرف باشد؛ شهید سید مصطفی چون در مسیر انقلاب بود ارزش دارد والا ما در طول تاریخ هم از فرزندان امامان داشتیم که فرقه درست کردند و منحرف شدند.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی با اشاره به انحرافاتی که در یکی از نوه های امام خمینی(ره) اتفاق افتاد تصریح کرد: سید حسین که فرزند همین شهید سید مصطفی است در همان زمان امام، حوادثی به وجود آورد که امام به شدت برخورد کرد و فرمود اگر تسلیم نشد به او شلیک کنید؛ یکی از همین نوادگان منحرف به دیدار فرزند منحوس محمد رضا پهلوی می رود و می گوید که پدر بزرگ تو یعنی رضاخان قلدر به کشور خدمت کرد و پدر بزرگ من به کشور خیانت کرد! این نهایت بدبختی و بیچارگی است که این شخص دچار شده است.

وی با تبیین اینکه بالاترین نسبت که در قیامت هم به کمک انسان می آید هم عقیده بودن در آرمان ها است، افزود: در نظام الهی نسبت، نسبت عقیده است  و هر کس این نظام را دوست دارد فرزند امام است و گرنه صرف اسم و شهرت، کسی را فرزند امام نمی کند؛ نظام امام مهم است نه خاندان امام که از همه نسبت ها، فامیلی ها، خاندان ها و خانمان ها بالاتر است و در نظام چیزی به نام آقازادگی نداریم و بنا بر شایسته سالاری است.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی امامت را دارای مراتبی دانست و تصریح کرد: امامت با  حضرت ابراهیم پیامبر(ع) وارد مرحله جدیدی شد و با امتحان قربانی کردن حضرت اسماعیل(ع) تثبیت شد و به نوعی شهادت و فدا شدن سید مصطفی خمینی هم باعث تثبیت و شعله ور شدن جرقه های انقلاب شد. امامت یک عهد است و به ظالمین نمی رسد عدالت آن مهارتی است که شخص در مقام عمل انجام دهد؛ شاخه های عدالت حکمت، شجاعت و عفت است.

وی حلال مشکلات را عمل به نظام امامت دانست و گفت: حلال مشکلات نظام امامت است. صرف اعتقاد به امامت به درد نمی خورد و باید این نظام در متن زندگی قرار گیرد و اثر گذار باشد. متأسفانه جبهه حق عقب نشسته است و بدون تشکیلات و سازمان  حرکت می کند و هر کسی به فکر خودش است، اگر همه با هم همکاری کنند همه مشکلات به لطف خدا حل می شود.

امام جمعه پردیسان در انتهای خطبه ها با بزرگداشت روز نوجوان و شهید حسین فهمیده خاطر نشان کرد: حسین فهمیده نوجوانی با اراده و فهمیده بود و باید بدانیم که مهم ترین و مؤثرترین افراد در گام دوم انقلاب اسلامی همین جوانان و نوجوانان هستند./پ202/ق

ارسال نظرات