۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۶۲۴۹۷۱

ارزیابی فعالیت های تبلیغی روحانیون حوزه در سفر اربعین

ارزیابی فعالیت های تبلیغی روحانیون حوزه در سفر اربعین
جلسه ارزیابی و گزارش فعالیت های تبلیغی روحانیون در سفر زیارتی اربعین حسینی در معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، جلسه ارزیابی و گزارش فعالیت‌های تبلیغی روحانیون در سفر زیارتی اربعین حسینی در معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه برگزار شد و حجت الاسلام والمسلمین نبوی ضمن توصیف ابعاد مختلف سفر اربعین به بررسی نکات مثبت و برخی از مشکلات آن پرداختند.

وی اظهار داشت: پدیده اربعین را باید با سه نگاه بین‌المللی، ملی و رفتاری تحلیل و بررسی کرد. مثلا وقتی می‌بینیم از ۵۳ کشور جهان در سفر اربعین شرکت می کنند، بدین معناست که ۵۳ هسته مقاومت در جهان به نفع تشیع و علیه استکبار جهانی، آن هم با محوریت ایران شکل گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: جریان بزرگداشت و مراسم پیاده روی اربعین حسینی باعث شده برخی از شیعیان کشورهای مختلف جهان احساس هویت کنند.

وی ضمن تآکید بر لزوم تغییر نگاه از زاویه اقتصادی و فرهنگی گفتند: از نظر ملی هم اولا با نگاه کلان اقتصادی به نفع ایران است. مثل مبادلات اقتصادی ایران و عراق و رشد توریست عراقی به ایران نمونه آشکار از این رشد اقتصادی کشور است. از نظر فرهنگی هم عراقی ها در حوزه رفتار و بهداشت از ایرانی ها تاثیر گرفته اند و از آن طرف رشد فرهنگی موکب داری ایرانی ها، متاثر از اربعین و موکب داری عراقی ها است.از این روی اربعین یک اردوی فرهنگی و مذهبی است.

وی بیان داشت: برگزاری نماز جماعت ایرانی ها و نمازجماعت ترکیبی عراقی و ایرانی رشد خوبی داشت.
برعکس تبلیغات غلط، میزان پذیرایی میزبانان عراقی از زائران اربعین حسینی نسبت به سال‌های گذشته بیش از سی درصد افزایش پیدا کرده بود.

اگر چه هنوز بی‌تدبیری برخی از مسئولان در ارائه سرویس‌های مختلف به زائران دیده می‌شود ولی میزان آن نسبت به سال‌های گذشته و ایجاد زیرساخت ها بهتر بود.

در ابتدای جلسه، برخی از کارشناسان معاونت تبلیغ نیز به نکاتی از قبیل رشد چشمگیر استقبال مردم از مراسم اربعین امسال، شور و اشتیاق غیرقابل توصیف جوانان و خانواده ها، و از طرفی به فعالیت برخی از فرقه ها، حاشیه سازی ها و فعالیت تبلیغی، عدم یا ضعف امکانات ارتباطی برای بازتاب رسانه ای در فضای مجازی و... اشاره کردند./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات