۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۶۲۵۰۱۳
بلومبرگ:

صادرات غیرنفتی ایران برای اولین بار از صادرات نفتی فراتر می‌رود

صادرات غیرنفتی ایران برای اولین بار از صادرات نفتی فراتر می‌رود
پایگاه خبری بلومبرگ اعلام کرد: احتمالا امسال برای اولین بار در تاریخ مدرن ایران میزان صادرات غیرنفتی این کشور از صادرات نفتی اش فراتر خواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری رسا، به نقل از بلومبرگ، هرچند در نگاه نخست ممکن است برآوردهای منفی صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی تقویت‌کننده ادعای دولت ترامپ در مورد «موفقیت سیاست فشار حداکثری» به نظر برسد، اما پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول حاکی از آن است که به رغم تحریم‌های آمریکا رشد منفی اقتصاد ایران در سال 2020 متوقف خواهد شد و اقتصاد ایران مسیر ترمیم را باز خواهد یافت.

بررسی دقیق‌تر اقتصاد ایران نشان می‌دهد که ترمیم اقتصادی در این کشور از هم اکنون آغاز شده است و ثبات در حال بازگشت به قیمت‌های مصرف‌کننده، بخش تولید، تجارت و بازار ارز ایران است. مشخص‌ترین نشانه ثبات اقتصادی تقویت ارزش ریال است. از ماه می ‌تاکنون، ارزش ریال ایران در برابر دلار آمریکا 40 درصد تقویت شده است.

بانک مرکزی ایران با به کارگیری فن آوری‌های جدید صرافی‌ها را به بانک‌ها متصل کرده و یک بازار متشکل ارزی ایجاد کرده است که به صورت دیجیتالی مورد نظارت قرار می‌گیرد و بدین طریق راه برای سوءاستفاده سفته بازان و دلالان از بازار ارز بسته می‌شود.

به نظر می‌رسد که سیستم جدید حتی با اوج گیری تنش‌های ژئوپلتیک در تابستان امسال کارآیی خود را به اثبات رسانده و توانسته جلوی نوسانات شدید بازار ارز را بگیرد. تقویت ارزش ریال در کاهش نرخ تورم نیز موثر بوده است. شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه سپتامبر تنها 6.1 درصد رشد داشته که کندترین رشد از زمان برقراری مجدد تحریم‌های آمریکا در 18 ماه قبل بوده است.

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران پیش‌بینی کرده که نرخ تورم در طی ماه‌های آینده باز هم کاهش یابد. ثبات در بازار ارز ایران همچنین به ترمیم بخش تولید در این کشور نیز کمک کرده است. بر اساس شاخص مدیران خرید که توسط اتاق بازرگانی ایران گردآوری شده، فعالیت‌های تولیدی پس از چند ماه کاهش در ابتدای سال، به تدریج در حال افزایش است.

بر اساس پیش‌بینی‌ها صادرات غیرنفتی ایران در سال جاری میلادی به رقم بی‌سابقه بیش از 40 میلیارد دلار خواهد رسید. در نتیجه تلاش دولت و بخش خصوصی برای تقویت تجارت منطقه‌ای، احتمالا امسال برای اولین بار در تاریخ مدرن ایران میزان صادرات غیرنفتی این کشور از صادرات نفتی اش فراتر خواهد رفت.

میزان صادرات نفت ایران در نتیجه تحریم‌های دولت آمریکا به حدود 10 میلیارد دلار کاهش یافته است. در حال حاضر صنعت نفت حدود بیش از 20 درصد تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهد. این بدان معناست که ایران دیگر یک اقتصاد نفتی محسوب نمی‌شود./1360//101/خ

منبع: تسنیم
ارسال نظرات