۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۶۲۵۰۱۶

راه‌اندازی بانک اطلاعات قرآن در جنوب شرق آسیا

راه‌اندازی بانک اطلاعات قرآن در جنوب شرق آسیا
وزارت دین اندونزی پایگاه اطلاعات مصاحف قرآن یا بانک اطلاعاتی مصاحف جنوب شرقی آسیا را راه‌اندازی کرده که خبر خوبی برای محققان و ناظران قرآن کریم است.

به گزارش خبرگزاری رسا، بانک اطلاعاتی قرآن مبتنی بر وبسایت به تازگی از سوی لقمان حکیم سیف الدین، وزیر دین اندونزی، در ساختمان بیت‌القرآن و موزه استقلال واقع در «تامان مینی» جاکارتا راه‌اندازی شد. در همین زمان ترجمه تکمیلی نسخه قرآن با استاندارد اندونزی به رسم‌الخط عثمانی نیز رونمایی شد.

مخلص حنفی، رییس کمیته تصحیح مصاحف قرآن وزارت دین اندونزی، توضیح داد: بانک اطلاعات مصاحف قرآنی در جنوب شرقی آسیا یک وبسایت است که از سوی کمیته تصحیح قرآن اندونزی اداره می‌شود و حاوی مجموعه‌ای از اطلاعات قرآن از جنوب شرقی آسیا به صورت نسخه‌های خطی، مصاحف قرآن چاپی، مصاحف قرآن بریل و نسخه‌های دیجیتالی قرآن است.

داده‌های ارائه شده نتیجه فعالیت‌های تحقیقاتی و دیجیتالی‌ شدن آن به وسیله محققان این مرکز به مدت پنج سال است. میزان داده‌هایی که در پایگاه بارگذاری شده است به تعداد ۳۲۷ نسخه خطی قرآن، ۲۷۲ نسخه چاپی قرآن، ۱۰ مصحف دیجیتال قرآن و سه مصحف قرآن بریل رسیده است. این میزان همچنان به‌روزرسانی خواهد شد.

این بانک اطلاعاتی با هدف معرفی گنجینه مصاحف قرآن مجمع‌الجزایر اندونزی به عنوان بخشی از میراث جهانی اسلام، فراهم‌ کردن زیرساخت‌ها برای مطالعه قرآن و دسترسی آسان دانشجویان، اساتید، محققان و عموم مردم به مجموعه‌های مختلف قرآن راه‌اندازی شده است./983/ب

منبع: ایکنا

ارسال نظرات