۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۶۲۵۰۳۴
استاد دانشگاه:

منطق امام حسین در مذاکره امتیاز ندادن و عدم سازش با دشمن بود

منطق امام حسین در مذاکره امتیاز ندادن و عدم سازش با دشمن بود
قنبری‌ با بیان اینکه اربعین یعنی در منطق حسین(ع) سازش‌ناپذیر بودن، گفت: نظام سلطه از مراسم اربعین عکسی منتشر نمی‌کند، چرا که می‌داند اربعین چقدر اثرگذار است.

به گزارش خبرگزاری رسا، حشمت‌الله قنبری‌همدانی در مراسم عزاداری دانشجویان موسسه آموزش عالی مهر کرمان با بیان اینکه اگر ما دوران حیات حضرت سیدالشهدا(ع) را همین شش ماهه پایانی عمر آن حضرت فرض بگیریم اظهار داشت: چند نکته اساسی در حیات امام حسین(ع) است.

وی با اشاره به اینکه نهضت امام حسین(ع) به اندازه یک اقیانوس بی‌پایان است که هنوز بسیاری از این معارف ناشناخته مانده است گفت: یک نقطه مبنایی حضور هشت روزه امام حسین(ع) در کربلا است.

استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه نقطه بعد از آن روز یازدهم محرم است که بازماندگان عاشورا را از کربلا بیرون بردند افزود: در نهایت بازگشت دوباره این بازماندگان در اربعین به کربلا است.

وی با اشاره به اینکه شام عاشورا برزخ زینب کبری(س) بود و بسیار به آن حضرت سخت گذشت بیان کرد: بی‌ایمانی و بی‌انصافی دشمن در این واقعه موج می‌زد تا یک فاجعه بی‌تکرار در تاریخ ایجاد شود.

قنبری‌همدانی با بیان اینکه سرنوشت جنگ از اول هم معلوم است گفت: وقتی در طرفی 30 هزار لشکر مجهز قرار دارد و در سمتی دیگر تعداد یاران امام حسین(ع) به صد نفر هم نمی‌رسد و در این کاروان زن و بچه هم وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه حضرت سیدالشهداء(ع) برای احیای راه توحید قیام کرد و اگر توحید نباشد اساس انسانیت وجود ندارد افزود: امام علی(ع) در روزهای غربت اسلام فرمود انصاف داشته باشید و اگر انسان انصاف نداشته باشد دیانت او به کار نیامده و گره گشایی نخواهد کرد.

این کارشناس مسائل تاریخی با بیان اینکه دشمنان امام حسین(ع) ذره‌ای انصاف نداشتند گفت: چرا وقتی آن حضرت را شهید کردند سر او را جدا کردند؟ چرا خیمه‌ها را آتش زدند؟ و چرا بر پیکر پاک و مطهر امام حسین(ع) با اسب تاختند؟

وی با اشاره به اینکه اربعین ریشه در عاشورا دارد و مفاهیم عاشورا را قابل درک کرده است بیان کرد: اربعین یک پیاده‌روی معمولی نیست و اینکه بخواهیم مراسم اربعین را صرف یک پیاده‌روی قلمداد کنیم جفای به اربعین است.

قنبری‌همدانی با بیان اینکه اربعین هجرت الی‌الله است و اگر کسی حرکت کرد و پا به رکاب اربعین کرد باید نیت مهاجرت الی‌الله بکند گفت: برکت اعلام بیعت و حضور در حماسه است و در حقیقت پاسخ به فراخوان زینب(س) است که به برادر گفت مرا از کربلا می‌برند اما من برمی‌گردم.

وی با اشاره به اینکه در مراسم حج متمکنین مردم می‌روند اما در اربعین همه می‌روند و بیرق دین از این افراد سرچشمه می‌گیرد افزود: نظام سلطه از مراسم اربعین عکسی منتشر نمی‌کند، چرا که می‌داند قرار است چه اتفاقی بیافتد و اربعین چقدر اثرگذار است.

استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه اربعین یعنی در منطق حسین(ع) سازش‌ناپذیر بودن و در مذاکره با دشمن امتیاز ندادن است یادآور شد: بازماندگان نهضت عاشورا در مجلس یزید همه به اندازه سخن گفتند و زینب کبری(س) حتی به اندازه یک لحظه از امام زمان خود پیشی نگرفت.

وی با اشاره به اینکه حضرت زینب(س) نگفت که من سنم از حضرت زینالعابدین(ع) بیشتر است، عمه او هستم و اقبال عمومی به من بیشتر است افزود: به قول امروزی‌ها حضرت زینب(س) نگفت که مردم به من رای دادند و من نماینده مردم هستم.

قنبری‌همدانی با بیان اینکه زینب کبری(س) جلودار مراسم اربعین است گفت: حضرت زینب(س) الگوی ما هستند و در این مراسم باید حواسمان را جمع کنیم که پا به پای زینب(س) می‌رویم./1350/د102/ب1

منبع: تسنیم
ارسال نظرات