۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۷
کد خبر: ۶۲۵۰۴۶

پژوهشی درباره جنگ نرم در عصر رسول خدا در یک اثر

پژوهشی درباره جنگ نرم در عصر رسول خدا در یک اثر
مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) کتاب جنگ نرم در عصر رسول خدا را منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) کتاب «جنگ نرم در عصر رسول خدا» نوشته حجت‌الاسلام مصطفی آخوندی را منتشر کرده است.

مؤلف کتاب را در سه بخش با عناوین: کلیات، شیوه های جنگ نرم و راههای مقابله با آنها، راهکارها و راه های مقابله سامان داده است.

همچنین نگارنده در مقدمه کتاب درباره آغاز رسالت پیامبر و روش‌های مشرکان در مقابله با پیامبر چنین می نویسد:

مهم ترین شیوه سران مشرک و دشمنان اسلام در مقابله با اسلام استفاده از جنگ نرم بود. البته آنان از جنگ سخت هم فروگذار نکردند؛ آنان در کنار جنگ نرم، جنگ های بدر، احد، احزاب و... را پدید آوردند. پیامبر اعظم و تازه مسلمانان در جنگ نرم، با هجمه سنگینی از تبلیغات مسموم و زهرآگین جبهه مشرکان و یهودیان مسیحیان و منافقان رو به رو بودند، هجمه ای که تا آخرین روزهای حیات آن حضرت(یعنی در طول بیست و سه سال) ادامه داشت. عمده فعالیت جبهه استکبار و مشرکان در سه محور خلاصه می شد: 1.پیامبرستیزی؛ 2.قرآن ستیزی؛ 3. جامعه ستیزی.

در ادامه حجت‌الاسلام مصطفی آخوندی در فصل اول از بخش اول کتاب درباره ظهور اسلام و رسالت پیامبر اعظم چنین آورده است:

آن حضرت طبق دستور، سه سال آغازین دعوتش را مخفیانه انجام داد؛ پنهانی مردم را به توحید و خداپرستی فرامی خواند و در مورد خدایان کفار موضع گیری علنی و آشکار نمی کرد و در برابر مشرکان واکنشی نشان نمی داد. تا اینکه پس از گذشت  سه سال، آیات ذیل از آشکار شدن دعوت آن حضرت در دو مرحله دعوت خویشان و دعوت همه مردم خبر داد: «وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ»؛ خویشان خود را از عذاب الهی بترسان؛  «فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ»؛ به آنچه مأمور شدی آشکار ابیان کن و از مشرکان روی برگردان؛

علنی شدن دعوت و موضع گیری صریح رسول خدا در مقابل بت ها دشمنان مشرک را به خود آورده، به واکنش واداشت. آنان دریافتند که نوک پیکان دعوت پیامبر بت ها و خدایان دروغین آنان است و خرافه پرستی، که دین اجدادی آنها محسوب می شد،مورد نفی اسلام و شعار توحید است. از این رو مشرکان به مخالفت برخاستند و نقشه ها کشیده، توطئه ها کردند و پرچم جنگی تمام عیار علیه رسول خدا برافراشتند، جنگی که 23سال در عرصه نرم و سخت ادامه یافت.

نویسنده در بخش دوم نیز به شیوهای جنگ نرم و راه های مقابله با آن می پردازد و عناوین این بخش را چنین برمی‌شمارد:

پیامبرستیزی: استهزا، راه‌های مقابله با استهزا، اتهام، اتهام جنون، اتهام سحر و جادوگری، اتهام دروغ‌گویی و افترا، اتهام شعر و شاعری، اتهام کهانت، راه‌های مقابله با اتهامات واهی، کتمان پیامبری رسول خدا، معجزه طلبی افراطی، راههای مقابله با معجزه طلبی افراطی، مبارزه علمی، پیشنهاد طرح سازش، پیشنهاد عدم تعرض به بت ها، اهانت دشنام و آزار پیامبر، تحریم شدید اقتصادی-اجتماعی، اقدام به ترور پیامبر.

وی در ادامه در توضیح ترویج تحریم شدید اقتصادی-اجتماعی چنین می‌نویسد:

سران مشرک، که از نفوذ و پیشرفت اسلام و عدم تأثیر اتهام ها و استهزا ها سخت عصبانی و ناراحت بودند، توطئه جدیدی طراحی کردند که از لحاظ روانی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی شکننده بود. اما استقامت و پایداری پیامبر و مسلمانان این شیوه دیگر جنگ نرم را نیز خنثی کرد.

پژوهشی جنگ نرم در عصر رسول خدا در یک اثر

سران قریش پیمان نامه ای با امضای اعضای هئیت عالی قریش تنظیم کردند و آن را داخل کعبه آویختند و سوگند خوردند تا دم مرگ به مفاد و مواد آن وفادار بمانند و آن را نقض نکنند، مگر آنکه پیامبر و بنی هاشم دست از اعمال و رفتار خود بردارند. مفاد عهدنامه عبارت بود از:

هرگونه خرید و فروش با هواداران محمد تحریم می شود؛

ارتباط و معاشرت با آنان اکیدا ممنوع می گردد؛

کسی حق ازدواج با مسلمانان را ندارد؛

در تمام پیش آمدها باید از مخالفان محمد حمایت کرد.

در این میان، تنها کسی که کمر همت به حمایت و پشتیبانی از رسول خدا بسته بود، عمویش ابوطالب بود.

مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب جنگ نرم در عصر رسول خدا را در ۱۲۸ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۴۵۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان دور شهر نبش کوچه سوم پلاک ۸۱ مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۳۰۷۳۵- ۰۹۱۰۲۰۴۲۰۷۱ تماس حاصل نمایند. /۹۹۸/ن ۶۰۲/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات