۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶
کد خبر: ۶۲۵۰۵۱

درس نامه هایی از دوران پیامبر

درس نامه هایی از دوران پیامبر
سعی نویسنده در این سلسله درس‌ها بر این است که با استناد به نوشته‌های مورخان و سیره نویسان معتبر اسلامی مهم‌ترین حوادث و فراز‌های دوره پیامبر از تاریخ اسلام را بررسی کند.
به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) درس نامه تاریخ اسلام (دوران پیامبر) نوشته حجت‌الاسلام قاسم نصیرپور و علی رفیعی را منتشر کرده است.

اگر تاریخ و مطالعه زندگی پیشینیان سازنده و آموزنده باشد بدون شک تاریخ صدر اسلام و چگونگی زندگی رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله و سلم) و مسلمانان نخستین، سازنده‌تر و آموزنده‌تر خواهد بود؛ به‌ویژه برای ما مسلمانان که «سیره» و رفتار آن حضرت را همچون «سنت» و گفتارش حجت و سند دانسته و خود را ملزم به پیروی از آن می‌دانیم.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این دوره از تاریخ اسلام شکل‌گیری آن زیر تابش نور وحی است. در قرآن کریم مسائل و حوادث تاریخی فراوانی که در طول ۲۳ سال دوران رسالت رخ داده مورد اشاره و تجزیه و تحلیل سایر حوادث تاریخی را نیز به دست آوریم.

سعی ما در این سلسله درس‌ها بر این بوده است که با استناد به نوشته‌های مورخان و سیره نویسان معتبر اسلامی مهم‌ترین حوادث و فراز‌های این دوره از تاریخ اسلام را فراروی شما خوانندگان عزیز قرار دهیم.

برشی از کتاب:

در واپسین روز‌های حیات رسول‌الله هر چند جزیره العرب یکپارچه تحت نفوذ حکومت اسلامی قرار گرفته بود لیکن از یکسو مدعیان دروغین پیامبری شکل گرفته بودند و بسیاری از روسای قبایل که هنوز اسلام در عمق جانشان ریشه ندوانیده بود و امتیازات موهم گذشته را از دست داده بودند و پرداخت مالیات اسلامی (زکات) برایشان دشوار می‌نمود، همگام با مدعیان دروغین پیامبری سر به شورش برداشته بودند. از سوی دیگر نیرو‌های منافق و فرصت‌طلب در مدینه با نقشه‌ها و برنامه‌های حساب شده، قصد داشتند با فقدان رهبر بزرگ اسلام، حکومت اسلامی را قبضه کنند و آن را از مسیر صحیح امامت ولایت منحرف کنند.
درس نامه هایی از دوران پیامبر در  یک کتاب
رحلت رهبر اسلام، خواه ناخواه موجب تقویت روحیه شورشیان و مرتدان می‌شد. موضوع مهم دیگر اینکه با تشدید رقابت بر سر جانشینی پیامبر در میان امت اسلامی شکافی سخت پدید می‌آمد که این خود به تنهائی خطری بزرگ بشمار می‌رفت؛ لذا در آخرین روز‌های زندگی رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله و سلم) وقتی حضرت چشم گشود و به دور بستر خویش آن عده از اصحاب را دید که اینک می‌بایستی به فرمانش همراه سپاه اسامه در حرکت باشند، برای جلوگیری از ایجاد اختلاف در امت، خطاب به آنان فرمود: «کاغذ و دواتی بیاورید تا برای شما مطلبی بنویسم که پس از آن گمراه نشوید.» یکی از آنان خواست برخیزید و قلم و دواتی بیاورد، اما عمر اظهار داشت «این مرد (اشاره به پیامبر) هذیان می‌گوید. قرآن پیش شماست و کتاب آسمانی برای ما کافی است. عده‌ای به مخالفت با عمر برخاستند و عده‌ای جانب او را گرفتند هیاهو برپا شد. رسول خدا به آنان فرمود: «برخیزید و خانه را ترک کنید.»

مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) درس نامه تاریخ اسلام (دوران پیامبر) را در ۲۰۰ صفحه و با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۱۶۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان دور شهر نبش کوچه سوم پلاک ۸۱ مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۳۰۷۳۵- ۰۹۱۰۲۰۴۲۰۷۱ تماس حاصل نمایند. /۹۹۸/ن ۶۰۲/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
عنوان کتاب جذاب است ان شاالله محتوای خوبی هم داشته باشد
2
0