۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۶
کد خبر: ۶۲۵۰۸۰
در قالب کتابخوان همراه پژوهان؛

نسخه الکترونیکی کتاب«مبانی و روش های نقد متن حدیث» منتشر شد

نسخه الکترونیکی کتاب«مبانی و روش های نقد متن حدیث» منتشر شد
نسخه الکترونیکی کتاب «مبانی و روش های نقد متن حدیث از دیدگاه اندیشوران شیعه» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد.
محمد پهلوانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی کتاب «مبانی و روش‌های نقد متن حدیث از دیدگاه اندیشوران شیعه» اظهار داشت: سنّت معصومین (ع) دومین منبع اساسی کشف وتبیین معارف الهی دین اسلام، امروزه و درعصر غیبت، در مجموعه‌های روایی برای ما به یادگار مانده است.

وی گفت: از آن‌جا که در گذر زمان به دلایل گوناگون از تغییر وتحریف برکنار نمانده و بهره‌برداری از آن نیز در تبیین ارزش‌ها واحکام دینی، نیاز به تحلیل و تشریح فنی وعالمانه دارد، نقد و ارزیابی روایات، شیوه و سیره مستمر دانشمندان اسلامی به ویژه اندیشوران شیعی بوده است و برخلاف آنچه مشهور است و مستشرقان مغرض نیز با تبلیغات گسترده بدان دامن می‌زنند، تنها به نقد خارجی وارزیابی اسنادی آن‌ها اکتفا نکرده، بلکه با بهره‌گیری از رهنمود‌های قرآن‌کریم، ارشادات معصومین، براهین عقلی و روش‌های علمی به نقد و تحلیل متون احادیث نیز توجّهی درخور وب ایسته داشته‌اند.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: نخستین فصل این پژوهش به بیان کلیّات و تبیین طرح تحقیق می‌پردازد. دومین فصل، پیشینه نقد متن حدیث در میان اندیشوران شیعه و مبانی و ملاک‌های گوناگون آنان را در این زمینه بیان می‌کند.

پهلوانی اظهار داشت: محدّثان و مؤلّفان کتب حدیث، دانشمندان علم رجال، درایه و فقه الحدیث و اندیشوران علوم نقلی، یعنی تاریخ و سیره معصومین (ع) اخلاق، کلام، تفسیر و فقه، جملگی همّتی والا وسهمی به سزا دراین امر داشته‌اند.

وی گفت: سومین فصل، به تفصیل نمونه‌های متعدّد ومتنوّع نقد متن حدیث را از لابه‌لای آثار اندیشوران شیعه، ارائه می‌دهد وروش‌های آنان را در نقد متون گوناگون روایی اعم از عقیدتی، تاریخی، اخلاقی وفقهی، عینآ به تصویر می‌کشد.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: تبیین اصل صدور حدیث وکشف روایات جعلی و ساختگی، تبیین و کشف جهت و مورد صدور حدیث و کشف دلالت الفاظ و عبارات حدیث، مهم‌ترین مراحل نقد متن است.

وی افزود: حدیثی که با مبانی و ملاک‌های صدور خبر از معصوم (ع) هم‌آهنگ و در مقام تشریح حکم ویا ارزش‌های الهی بیان شده، تحریفات لفظی و معنوی از آن زدوده گردیده و مفاهیم الفاظ و عبارات آن با موازین علمی تحلیل و تشریح شده باشد، حجّت، قابل استناد و در تبیین علوم و معارف اسلامی، ابزاری کار ساز و کار آمد خواهد بود.

پهلوانی به معرفی کتاب «مبانی و روش‌های نقد متن حدیث از دیدگاه اندیشوران شیعه» پرداخت و اظهار داشت: این کتاب نوشته داوود معماری است که در دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی تهیه شده و در انتشارات بوستان کتاب به چاپ رسیده است.

وی گفت: کتاب «مبانی و روش‌های نقد متن حدیث از دیدگاه اندیشوران شیعه» با ۴۴۰ صفحه به زبان فارسی در سال ۱۳۸۴ منتشر شده و به تازگی اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این کتاب را به صورت کتاب الکترونیکی و در قالب کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید، ویندوز و iOS منتشر کرده است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب اظهار داشت: علاقه‌مندان برای دریافت نرم افزار این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی کتابخوان همراه پژوهان به آدرس www.pajoohaan.ir مراجعه کرده و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره‌مند شوند. /۸۲۲/ت ۳۰۲/ش
مهدی فلاحی
ارسال نظرات