۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۸
کد خبر: ۶۲۵۰۸۲
تولیت مدرسه علمیه مروی:

دشمنان با القای شبهات به دنبال تخریب باورهای دینی مردم هستند

دشمنان با القای شبهات به دنبال تخریب باورهای دینی مردم هستند
آیت الله تحریری با اشاره به اینکه دشمن شناسی ضرورت دینداری و نظام اسلام است، گفت: دشمنان با القای شبهات به دنبال تخریب باورهای دینی مردم هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که با موضوع «مواعظ اخلاقی تربیتی امام صادق(ع) به عبدالله جندب» در مدرسه علمیه معیر برگزار شد، گفت: حضرت در این موعظه به چهار خصلت از خصلت های نکوهیده‌ که برای انسان در زندگانی دنیایی ممکن است به آن مبتلا شود اشاره می کنند.

وی افزود: عمده این خصلت ها به خاطر توجه و تبعیت از تمایلات دنیایی است که در زندگی انسان ظهور می کند؛ رذائل اخلاقی خود مذموم و تاثیرات نامطلوب فراوانی در زندگی آدمی می گذارد اما اگر این خصلت ها در وجود انسان ماندگار شود قطعا گرفتار آثار نامطلوب آخرتی آن یعنی آتش جهنم خواهد شد.

آیت‌الله تحریری با اشاره به اینکه امام صادق(ع) در فرازی از کلام خویش انسان را به آثار نامطلوب آن خصلت های منفی هشدار می دهند، ابراز کرد: انسان باید به این نکته توجه داشته باشد که این خصلت های منفی علاوه بر آثار سنگین اثرات نامطلوب کوچک‌تری نیز به همراه خواهد داشت؛ آیات و روایات فراوانی با اشاره به آثار نامطلوب این صفات آدمی را به اصلاح خود ترغیب می کنند.

تولیت مدرسه علمیه مروی دشمنی با برادر مومن را یکی از رذائل اخلاقی و صفات ناپسند برشمرد و اظهار داشت: دشمنی انسان با دیگران بر دو پایه کلی استوار است، در مرحله نخست زمانی که دشمنی رخ می دهد و انسان می بیند طرف مقابلش می خواهد او را از منافع مادی محروم کند به مقابله با این دشمنی برمی خیزد، در مرحله دیگر منشاء دشمنی آن است که انسان ببیند کسی می خواهد منافع حقیقی و معنوی او را تصاحب کند از این رو با او دشمنی می ورزد؛ بنابراین با این توضیحات، معنای دشمنی واضح می شود که دشمنی بر چه اساسی و برای چه ایجاد می شود.

وی افزود: زمانی که انسان به دشمنی کسی آگاه می شود به صورت فطری با دشمنی او به مقابله بر می خیزد و تلاش می کند تا با حفظ اساس خویش، نقشه های دشمن را خنثی کرده و بر او غالب شود؛ خداوند متعال این نوع قوه دافعه را در نظام طبیعت قرار داده که در وجود مخلوقات به صورت فطری و غریضی ظهور و بروز پیدا می کند.

آیت‌الله تحریری با تاکید بر اینکه برخورد با ناملایمات باید بر اساس شرع مقدس صورت بپذیرد، ادامه داد: اگر کسی طبق این چارچوب حرکت نکند مورد مذمت قرار می گیرد؛ بخشی از دستورات شرع مقدس به همین امر اختصاص دارد تا انسان بتواند آن کسانی که در جامعه دست به ایجاد ناملایمات و یا اهل هنجار شکنی می زنند، برخورد کند؛ برای مثال امر به معروف و نهی از منکر از مظاهر اعمال این قوه عقلانی و ایمانی است.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه دفاع از جان، مال و کیان دینی یک امر فطری و بر اساس دستورات شرع مقدس است، گفت: در روابط انسانی انسان‌ها به دو صورت مادی و معنوی به یکدیگر کمک می کنند؛ در مقابل نیز عده ای مانع رسیدن منافع مادی یا منافع معنوی به دیگری می شوند؛ در برخورد با این دشمنی ها احکام متفاوتی بیان شده است.

وی با بیان اینکه بدترین دشمنی زمانی است که انسان مانع رسیدن دیگری به کمال حقیقی شود، گفت: کسانی که از جهت اعتقادی با مومنان درگیر می شوند و مواضع ایمانی آنان را زیر سوال برده و مسخره می کنند تا از این طریق دیدگاه کفرآلود و انحرافی خود را نشر دهند اینجا است که شرع مقدس دستوراتی برای مقابله فکری با آنها صادر می کند که اگر این مبارزه موفقیت آمیز نباشد در مرحله دیگر حکم ارتداد صادر می شود.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: زمانی که انسان با دیگری رابطه ایمانی دارد این رابطه ایمانی ایجاب می کند که با او دشمنی نکند و در راستای محرومیت مادی و یا انحراف اعتقادی طرف مقابل برنامه ریزی نداشته باشد؛ امروز کسانی که در فضای مجازی مشکلات فکری و اخلاقی ایجاد می کنند آنان باید بدانند در مقابل جبهه ایمان در چه مرحله ای از دشمنی قرار دارند؟!

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان این مطلب که اگر کسی با برادر دینی خودش دشمنی کند جایگاهش آتش جهنم است، ادامه داد: گاهی انسان با کسی دشمنی می کند و با راه های مختلف مانند تهمت زدن، غیبت کردن و دروغ بستن سعی می کند او را از رسیدن به مواهب مادی محروم سازد؛ انسان در این نوع دشمنی تا مقداری می تواند با طلب حلالیت این زیان را جبران کند اما جبران دشمنی در عرصه اعتقادی بسیار سخت و گاهی غیر ممکن است.

وی شبهه افکنی و القای شبهات اعتقادی را از بدترین دشمنی ها برشمرد و گفت: جبران انحراف اعتقادی بسیار دشوار است؛ اغلب کسانی که به شبهه افکنی اقدام می کنند در اصل با جامعه ضدیت دارند و نمی خواهند جامعه به سمت تعالی حرکت کند.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: انسان اگر طالب حق است در مواجهه با شبهات باید به سراغ اهلش برود و دست به شایعه پراکنی نزند و خود را در معرض جوابگویی قرار ندهند؛ پس از پیامبراکرم(ص) کسانی که نمی خواستند این منطق حق شناخته شود و مورد پذیرش قرار گیرد و رشد کند لذا به دشمنی با اهل بیت(ع) پرداختند و دشمنی خود را بر همین محور بنا کردند.

تولیت مدرسه علمیه مروی دشمن شناسی را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: دینداران باید بدانند دشمن کیست؟ دشمنی دشمن برای چیست؟ راه های مبارزه با دشمن و مواضع او کدام است؟ یکی از راه های مبارزه با دشمنان حقیقی به صورت قلبی و برائت از آنان است./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 12
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات