۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۶۲۵۱۶۷
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

صبر و شجاعت از ویژگی های امام حسن است

صبر و شجاعت از ویژگی های امام حسن است
سخنران حرم مطهر رضوی با تأکید به درس گرفتن از حلم امام حسن(ع)، گفت: مومن باید حلم و صبر داشته باشد تا بتواند در مسیر بندگی و ارتباط با مردم موفق باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، کارشناس مذهبی شب گذشته در مراسم شام غریبان پیامبر اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع) در حرم مطهر رضوی به روایاتی که پیامبر در مدح و ثنای امام حسن(ع) و ویژگی های اخلاقی این امام معصوم اشاره کرد.

وی با اشاره به روایاتی که در مدح و ثنای امام حسن(ع) از رسول خدا آمده است، گفت: این روایات سه دسته بودند، روایاتی مانند حدیث کساء که از همه خانواده (امام علی(ع)، حضرت فاطمه(س)، امام حسین(ع) و امام حسن(ع) تعریف کرده است، روایاتی که پیامبر(ص) از امام حسن(ع) و امام حسین(ع) با هم تعریف کرده است و روایاتی که فقط از امام حسن(ع) تعریف کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: پیامبر(ص) فرمود: «اگر کسی از حسنم اطاعت کند از من پیروی کرده است.» همچنین می فرماید:«حسن و حسین جوانان اهل بهشت هستند.» و نیز در روایتی امام حسن(ع) را پسر خود می نامد و در جایی دیگر می فرماید:«در صحرای محشر که تاریک است در چنین روزی چشم هایی که برای حسنم گریه کند با روشنایی وارد صحرای محشر می شود.»

کارشناس مذهبی با بیان این که حلم و بردباری یکی از مهمترین ویژگی های امام حسن(ع) بود، گفت: حلم از صفات خداوند است و خداوند در قرآن 11 مرتبه خود را حلیم خطاب کرده است و نیز دو بار به حضرت ایراهیم، یک بار برای حضرت شعیب و یک بار برای حضرت اسماعیل صفت حلم را به کار برده است، امام حسن نیز بسیار حلیم بود.

وی به عبرت گرفتن از امام حسن مجتبی(ع) در صبر و بردباری تأکید و اظهار داشت: پرونده های قضایی اختلاف بین زن و شوهرها و تصادف ها در خیابان نشان می دهد که امروز آستانه تحمل ما کم شده است، امام حسن(ع) می فرماید: «هیچ چیزی به اندازه حلم و بردباری انسان را عزیز نمی کند» و نیز در روایتی دیگر آمده است که آدم حلیم از نبی کمی پایین تر است یعنی این قدر حلم مهم است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: مومن باید حلم و صبر داشته باشد تا بتواند در مسیر بندگی و ارتباط با مردم موفق باشد همچنین برخورد همراه با برباری موجب تربیت افراد، اصلاح جامعه و نا امیدی شیطان می شود.

وی شجاعت را از دیگر ویژگی های امام حسن مجتبی(ع) بیان و ابراز کرد: ایشان بسیار شجاع بود، در جنگ جمل سرنوشت جنگ را تغییر داد، در صفین شجاعانه جنگیده و بعد از امیرالمومنین(ع) لشکر را برای جنگ با معاویه فراهم کرد اما خیانت کردند و ایشان را تنها گذاشتند./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
جانم بهفدای آقا امام حسن مجتبی علیه السلام
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
2
0