۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۶۲۵۱۸۷
استاد حوزه علمیه خراسان شمالی:

سیره علمی و عملی امام رضا الگوی شایسته‌ای برای حیات طیبه است

سیره علمی و عملی امام رضا الگوی شایسته‌ای برای حیات طیبه است
استاد حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: سیره علمی و عملی امام رضا (ع) و مبارزه مداوم این امام هما با استکبار الگوی شایسته‌ای برای حیات طیبه است.

حجت‌الاسلام علیرضا احمدی، استاد حوزه علمیه خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با گرامیداشت فرارسیدن ایام شهادت امام رضا (ع)، به تبیین مبارزات فرهنگی و سیاسی آن حضرت پرداخت.

وی با اشاره به تقابل مأمون با امام رضا (ع) افزود: مأمون پس از رسیدن به قدرت در فرونشاندن قیام‌های علوی و کسب حمایت مردمی ناتوان شده بود؛ ازاین‌رو تنها راه گریز را دعوت از امام (ع) برای رفتن به مرو دید تا هم تنش‌ها را از بین ببرد و هم ارتباط امام (ع) را با مردم قطع کند و ایشان را کاملاً تحت کنترل قرار دهد.

حجت‌الاسلام احمدی ادامه داد: امام (ع) این دعوت را نپذیرفتند اما با اصرار مأمون ایشان با خانواده، حرم پیامبر (ص) و کعبه با زبان و دعا و اشک وداع کرده و از مدینه با حالت ناراحتی خارج شدند و برای اعتراض خانوادهٔ خود را همراه خود نبردند.

وی تصریح کرد: با این سیاست، مدینه از اکراه و نارضایتی پر شد و همگان دانستند که مأمون پیشنهاد خود را به امام (ع) تحمیل کرده است.

حجت‌الاسلام احمدی گفت: مأمون دستور داد تا امام (ع) را از مسیرهایی که شیعه در اقلیت بودند، عبور دهند تا مبادا با استقبال دوستداران مواجه شوند؛ چون می‌دانست امام (ع) با پاسخگویی به سؤالات مردم و بروز کرامات، با آنان ارتباط برقرار می‌کنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در نیشابور برای تبیین توحید و اتصال اهل بیت (ع) به رسول خدا (ص)، حدیث سلسله الذهب را ایراد فرمودند.

حجت‌الاسلام احمدی اظهار کرد: پس از مجبور کردن امام (ع) به ولایتعهدی، امام (ع) با قرار دادن شروطی این سمت را پذیرفتند ولی در گفتار و رفتار خود نارضایتی خویش را ابراز کردند.

وی تصریح کرد: امام (ع) در این دوره برای تصریح اندیشه و باورهای اعتقادی مردم، با تفسیر آیات قرآن و تبیین اصل توحید که مهم‌ترین اصل اعتقادی مورد بحث آن روز بود، به نشر معارف اهل بیت (ع) پرداختند و ایراد خطبه توحیدیه شاهد دیگری بر این مدعاست.

وی افزود: مأمون می‌کوشید تا از طریق امام (ع) دیدگاه مردم را نسبت به خود و حکومتش اصلاح کند، ولی امام (ع) و عملکردهای مثبت ایشان، عرصه را بر مأمون تنگ کرد و مردم امام (ع) و مأمون را مقایسه می‌کردند و از سیره عملی امام (ع) مثل ساده زیستی، دوری از زرق و برق دستگاه خلافت، داشتن مراتب علم و عمل و زهد و ... تأثیر پذیرفته و ایشان را برای خلافت و حکومت شایسته می‌دانستند.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی در خاتمه گفت: درمجموع باید گفت سیره علمی و عملی امام رضا (ع) و مبارزه مداوم این امام هما با استکبار الگوی شایسته‌ای برای حیات طیبه است./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات