۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۶۲۵۱۹۲

کتابی پزشکی که امام رضا نوشته شده است + دانلود

کتابی پزشکی که امام رضا نوشته شده است + دانلود
طب الرضا یا رساله‌ ذهبیه کتابی است پزشکی که بر خلاف کتب دیگر که توصیه‌های پزشکی را از میان احادیث ائمه گلچین می‌کنند وجود مبارک امام رضا(ع) آن را نوشته است.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، طب الرضا یا رساله‌ ذهبیه کتابی است پزشکی از امام رضا (ع) که بر خلاف کتب دیگر که معمولا توصیه‌های پزشکی را از میان احادیث ائمه گلچین می‌کنند وجود مبارک امام رضا (ع) آن را نگاشته‌اند.

 این کتاب از دو جهت دارای اهمیت است؛ اول این‌که کتابی است علمی در زمینه پزشکی و دیگر این‌که چون از ناحیه‌ی امام معصوم صادر شده، از اشتباهات مرسوم و رایج در علوم تجربی مبری است.

در مقدمه این کتاب را این گونه شرح داده است:

رساله ذهبیه امام رضا(ع) مجموعه بیانات ارزشمند علمی و پزشکی امام است که در آن با شرح خواص اغذیه و اشربه، راهکارهای بهزیستی و بهداشت و سلامت را به انسان می‌آموزد و تکنیک‌های مقابله با بیماری‌ها و آسیب‌های روحی و روانی را مورد توجه و نقد و بررسی قرار می‌دهد.

این رساله با اهمیت پزشکی، به درخواست مأمون خلیفه عباسی، توسط امام تقریر و تحریر شده است که امام، آن را بزرگوارانه ظاهراً خطاب به مأمون تقریر فرموده؛ اما در متن بیانات، افاضات جنبه‌ خطاب عمومی داشته و از مفاد آن شمیم افادات همگانی به مشام می‌رسد.

 بخشی از آن رساله‌ی گرانمایه به بحث درباره‌ اهمیت حیاتی حجامت و فصد(شکافتن رگ بیمار) پرداخته و این راهکار حیات‌بخش را درمانگر بسیاری از بیماری‌های لاعلاج رقم زده است. اهمیت و تأثیر اعجاب‌آور این اثر گوهربار به قدری بود که مأمون را بر آن داشت تا دستور دهد آن را با آب طلا بنویسند.

تردیدی در صحت و اصالت سند رساله ذهبیه نیست زیرا برخی از روایت‌ها سند آن را به «محمد‌بن جمهور» و در بعضی از این سندها نام «حسن‌بن محمد نوفلی» به چشم می‌خورد که نجاشی او را توثیق کرده و درباره‌ی او گفته است: «ثقه و جلیل‌القدر است و از امام رضا (ع) رساله‌ای را روایت کرده است که منظور او همان رساله ذهبیه است».

شاید شهرت این رساله میان دانشمندان و اجماع آن‌ها درباره‌ی نسبت آن به امام رضا ع در دوران مختلف و عدم ورود خدشه‌ای از جانب احدی بر این انتساب، از جمله اسبابی است که به پژوهشگر اطمینانی نزدیک به یقین ‌بخشیده که این رساله از عطایای شخص امام رضا (ع) است.

این رساله‌ی بلیغ علمی از نفیس‌ترین و گران‌بهاترین مواریث اسلامی، در زمینه‌ی دانش پزشکی است و به طور مختصر مشتمل بر رشته‌هایی از علوم پزشکی مانند علم تشریح، زیست‌شناسی، وظایف‌الاعضا و علم‌الامراض و بهداشت و جز آن بوده و بخش زیادی از طب پیش‌گیری را نیز بیان فرموده است و نیز شامل دانش شیمی و تغذیه و بسیاری از گرایش‌های علمی و دانش بشری است.

کتاب طب الرضا(ع) در چهار بخش فواید میوه ها و خوراکی­ها، پیشگیری و درمان بیماری های، بهداشت فردی و اجتماعی و آداب سفر تدوین شده است.

برشی از کتاب:

حجامت

هرگاه خواستی حجامت کنی، جز روز دوازدهم تا پانزدهم به چنین کاری دست نزن زیرا در روزهایی که ماه به بدر خود نزدیک می شود خون در بدن، عادی است و به همین دلیل خون دادن بهتر است ولی اگر ماه به روزهای آخرش رسیده باشد حجامت مکن زیرا خون در بدن انسان فعال شده است مگر این که دلیل خاصی برای این کار داشته باشد.

سن خون دهنده باید رعایت شود یک جوان بیست ساله در هر بیست روز، یک مرتبه می تواند حجامت کند و سی ساله ها نیز هر سی روز یک مرتبه باید به این کار دست بزنند و چهل ساله ها هر چهل روز یک مرتبه و هر جه سن بالاتر برود روزها بیشتر محاسبه شود.

کتابی پزشکی که امام رضا نوشته شده است + دانلود

بدان که حجامت بر روی موی رگ های که در گوشت و اعضای دیگر پراکنده هستند انجام می شود تا ضعف به همراه نیاورد، چنان چه فصد کردن (خون گرفتن از رگ ورید)، فرد را سست می گرداند.

حجامت در قسمت انتهای ستون فقرات در پشت گردن برای درمان سرگیجه خوب است. حجامت و رگ پشت گردن برای رهایی از دردسر و ناراحتی های صورت و چشم مفید است و برای درمان جوش های اطراف دهان و زیرچانه، خون می گیرند. این کار سلامت لثه و دردهای دهان مفید می باشد.

همچنین حجامتی که میان دوکتف انجام م یشود انسان را از خفقان، سنگینی معده و حرارت بدن نجات می دهد.

حجامتی که در روی ساق های پا انجام می شود؛ برای خفقان درد پا عالی و از دردهای کهنه کلیوی و در مثانه و رحم و ریزش خون حیض جلوگیری می کند. جز این که حجامت ساق پا، بدن را ضعیف می گرداند و چه بسا از این حجامت ها، انسان دچار غش های ضعیف شدید شود ولی در درمان جوش ها سودمند است.

علاقه مندان برای دریافت متن کامل کتاب طب الرضا(ع) از فایل زیر اقدام کنند./۹۹۸/ن ۶۰۴/ش

کتاب طب الرضا(ع)

میثم صدیقیان
ارسال نظرات