۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۶۲۵۲۰۰

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۶ آبان ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۶ آبان ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 3 میلیون و 901 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 3 میلیون و 809 هزار تومان معامله می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه 6 آبان ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۰۸/۰۶

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 3 میلیون و 901 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 3 میلیون و 809 هزار تومان معامله می‌شود.در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 18 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 219 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 819 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 399 هزار و 400 تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1506.76 دلار معامله می‌شود.

فعالان بازار طلا و سکه معتقدند حباب قیمت سکه تمام و نیم‌سکه با توجه به نبود تقاضا در بازار، به صفر رسیده است؛ آن‌طور که محمد کشتی‌آرای می‌گوید: چند هفته‌ای ست که تقاضایی برای خرید سکه در بازار وجود ندارد و هم‌اکنون این بازار در رکود شدید است.

در عین حال در بازار ارز نیز تقاضا برای ارز کم شده و فقط خریداران واقعی در این بازار هستند. بازاری‌ها می‌گویند: تقاضای کاذب دیگر برای دلار نداریم و با توجه به افت و خیزهایی که در سال قبل داشت و آرامش نسبی ماه‌های اخیر دیگر کسی به‌نیت سرمایه گذاری وارد این بازار نمی‌شود.

هم‌اکنون قیمت دلار در بازار آزاد 11 هزار و 144 تومان، قیمت درهم امارات 3 هزار و 95 تومان و قیمت پوند انگلیس 14 هزار و 485 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.صرافی‌های بانک‌ها امروز شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 11هزار و 150 تومان اعلام کرده‌اند.

این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11هزار و 50 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 12 هزار و 450 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 12 هزار و 350 تومان است.فعالان بازار ارز معتقدند: خروج بازیگران بزرگ از بازار ارز، فروشنده شدن بازیگران خرد، رفتارهای مؤثر بازارساز، افزایش عرضه و کاهش تقاضا و راه‌اندازی بازار متشکل ارزی از مهمترین دلایل کاهش شدید قیمت ارز در روزهای گذشته به‌حساب می‌آید.

 

شاخص بورس ۲۵۲۰ واحد رشد کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 2میلیارد و 669میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 1178میلیارد تومان در 342هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 2520واحدی در ارتفاع 305هزار و 969واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی پالایش نفت تهران، ایرن خودرو و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شد و در مقابل نمادهای معاملاتی صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پالایش نفت تبریز و پالایش نفت بندرعباس با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص بورس شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز مثبتی را پشت سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 675واحد، کل (هموزن) 1786واحد، قیمت (هموزن) 1195واحد، آزاد شناور 4005واحد و شاخص بازارهای اول و دوم به ترتیب 1726 و 5598واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 642میلیون ورقه به‌ارزش 470میلیارد تومان در 133هزار نوبت، آیفکس 69واحد رشد کرد و در ارتفاع 3852واحد قرار گرفت.

 

قیمت ۱۴ محصول لبنی افزایش نیافته است

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی ایران در واکنش به اعلام سقف قیمت 14 محصول پرمصرف لبنی توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و افزایش قیمت شیر خام و محصولات لبنی اظهار کرد:  مصوبه جدیدی درباره افزایش قیمت لبنیات به دست انجمن صنایع لبنی نرسیده است و محصولات لبنی بر اساس مصوبه قبلی دوم خرداد ماه سال جاری در بازار مصرف عرضه می شود.

نرخ شیر خام در بازار بیشتر از قیمت مصوب به فروش می رسد

وی در پاسخ به اینکه چرا سازمان حمایت اعلام کرده است که سقف قیمت محصولات لبنی را به این انجمن ابلاغ کرده است افزود: دامداران تقاضای افزایش قیمت شیر خام دارند و اعلام کرده اند فروش به قیمت 2390 تومان درب دامداری برای آنها صرفه اقتصادی ندارد و خواهان نرخ جدید2750 شده اند.

 دبیر انجمن صنایع لبنی ایران ادامه داد: در شرایط فعلی نیز هر کیلوگرم شیرخام نیز به قیمت 2390 تومان معامله نمی‌شود و به قیمت 2700 و 2800 تومان به فروش می رسد؛ در نتیجه بحث افزایش قیمت رسمی شیر خام و به طبع آن لبنیات از اینجا شروع شد.

وی تصریح کرد: جلسه مشترکی با دامداران در این ارتباط برگزار شد و در نتیجه  توافق شد آنها قیمت پیشنهادی 2390 تومانی خود را به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان ببرند تا بعد از بررسی و تایید به ستاد تنظیم بازار برده و ابلاغ شود. 

باکری اظهار داشت: در صورتی که کارگروه تنظیم بازار قیمت شیر خام را اصلاح کند بر اساس همان مبنا قیمت فرآوره های لبنی نیز توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان اصلاح (افزایش) می شود.

 دبیر انجمن صنایع لبنی ایران تاکید کرد که تا به امروز ابلاغیه درباره تغییر قیمت محصولات لبنی به انجمن صنایع لبلنی نیامده است و این محصولات بر اساس قیمت های قبل به فروش می رسد. 

بنابراین گزارش 14 محصول اصلی لبنیات شامل شیر کم چرب و پر چرب در اوزان و بسته بندی مختلف، پنیر ساده (UF) 

400 گرمی، ماست ساده پرچرب و کم چرب و کره پاستوریزه در اوزان مختلف است.

 

ایست کاهش قیمت و معاملات مسکن

پس از رشد جهشی قیمت مسکن در سال 97 میزان معاملات مسکن به دلیل کاهش قدرت خرید مسکن افت قابل توجهی پیدا کرد، به طوری که معاملات مسکن در شش ماه نخست سال جاری، میزان افت قابل توجهی پیدا کرد و به گفته فعالان بازار مسکن این کاهش تعداد معاملات در سال‌های گذشته بی سابقه بوده است.

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک نیز در تازه ترین اظهار نظر خود و در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفته بود که میزان معاملات مسکن در مهر ماه تا حدودی رشد داشته است و تا پایان سال نیز شاهد ثبات قیمت ها خواهیم بود.

بر اساس این گزارش دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در تازه‌ترین تحلیل خود از بازار معاملات مسکن و همچنین قیمت واحدهای مسکونی گزارش می‌دهد که قیمت‌ها در بازار مسکن ثبات نسبی داشته و حتی معاملات بازار مسکن در مهر سال جاری نسبت به شهریور رشد ۲۱ درصدی داشته است.

این گزارش می‌افزاید: در مهرماه امسال تعداد ۳۴۵۷ مبایعه نامه ثبت شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۶۳ درصد کاهش یافته و نسبت به ماه گذشته (شهریور) نیز ۲۱ درصد رشد داشت. همچنین متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی ۱۲ میلیون و ۸۴۸ هزار تومان معامله شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴۸.۸ درصد و نسبت به ماه قبل یک درصد افزایش یافت.

*منطقه 5 پرطرفدارترین برای خرید مسکن

تعداد مبایعه نامه های مهرماه نیز نشان می دهد که بیشترین مبایعه نامه در منطقه ۵ تهران و کمترین مبایعه نامه در مناطق ۱۹ و ۲۲ به ثبت رسیده است. این روند حاکی است که منطقه ۵ همچنان به عنوان یکی از مناطق پرطرفدار برای خرید و فروش است.

وضعیت بازار مسکن شهر تهران در هفت ماهه نخست امسال نشان می‌دهد که ۳۶ هزار و ۵۱۵ مبایعه‌نامه در این مدت به امضا رسیده که این میزان در مقایسه با سال گذشته که ۸۷ هزار مبایعه‌نامه ثبت شده، ۵۸ درصد افت داشته است.

متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی آپارتمانی در تهران ۱۲ میلیون و ۸۴۶ هزار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که هر متر مربع بیش از هفت میلیون تومان معامله می‌شد، افزایش ۸۲.۷ درصدی داشت.

این گزارش می‌افزاید: متوسط قیمت یک مترمربع آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران، در منطقه یک با ۲۸ میلیون و ۱۷۲ هزار تومان بیشترین و در منطقه ۱۸ با ۵ میلیون و ۷۴۲ هزار تومان کمترین مقدار را در این ماه به خود اختصاص داده‌اند.

مناطق یک، دو، سه، چهار، پنج، هفت، هشت، ۱۱، ۱۳، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰ با افزایش مواجه بودند که بیشترین افزایش قیمت در هر مترمربع واحد مسکونی نسبت به ماه گذشته مربوط به منطقه یک با حدود ۴ میلیون تومان و کمترین رقم افزایش مربوط به منطقه ۱۸ با حدود ۱۴۲ هزار تومان بوده است.

مناطق ۶، ۹، ۱۰، ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۲۱ و ۲۲ کاهش قیمت در هر مترمربع واحد مسکونی داشتند که بیشترین کاهش قیمت را منطقه ۲۲ و ۱۰ با حدود ۲۰۰ هزار تومان و منطقه ۲۱ با ۲۴۷۰ میلیون تومان داشته است.

 

جزییات تورم در دهکهای هزینه‌ای در مهرماه ۹۸

نرخ تورم کل کشور در مهر ماه ١٣٩٨ برابر 42 درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٤١.٧ درصد برای دهک اول تا ٤٣.٩ درصد برای دهک دهم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٥٦.٣ درصد برای دهک اول تا ٦٤.١ درصد برای دهک دهم است. هم چنین اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٢٩.٧ درصد برای دهک اول تا ٣٩.٤ درصد برای دهک دهم است.

فاصله تورمی دهک‌ها

بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٢,٢ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٢.٣ درصد) 0.1 واحد درصد کاهش داشته است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل 0.8 واحد درصد افزایش و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ١.١ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

تورم نقطه‌ای دهک‌ها یا تغییر در قدرت خرید خانوارهای مختلف کشور نسبت به ماه مشابه سال قبل، در ماه جاری برای کل دهکها کاهش یافته است.

نرخ تورم ,

 

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹
اینکه دولت تونسته قیمت دلار را ثابت نگه داره معنیش چیه یعنی قبلا هم می تونسته ولی خودش بازی در می آورد
4
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۰
سکه ارزانتر هم خواهد شد
2
0