۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۶۲۵۲۳۹
به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

نسخه الکترونیکی کتاب «ماده 16 کنوانسیون زنان از نگاه فقه شیعه» منتشر شد

نسخه الکترونیکی کتاب «ماده 16 کنوانسیون زنان از نگاه فقه شیعه» منتشر شد
نسخه الکترونیکی کتاب «ماده شانزدهم کنوانسیون زنان از نگاه فقه شیعه» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قالب کتابخوان همراه پژوهان منتشر شد.
محمد پهلوانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی کتاب «ماده شانزدهم کنوانسیون زنان از نگاه فقه شیعه» اظهار داشت: این عهدنامه در مقام برقراری تساوی کامل بین زن و مرد و هدف آن ارتقا بخشیدن مقام زن و هم‌سان قرار دادن او با مرد در زمینه‌هایی است که مظلومانه عقب نگه‌داشته شده؛ ازاین‌رو اعطای امتیاز‌های خاص در برخی از زمینه‌ها به زنان منافاتی با مواد این عهدنامه ندارد.

وی گفت: کنوانسیون در ماده شانزدهم به مباحث مربوط به ازدواج و حقوق خانواده می‌پردازد و در راستای ایجاد مساوات کامل در حقوق خانوادگی، حقوق یک‌سان را برای زن و مرد، در انعقاد عقد ازدواج، در دوران زندگی مشترک، در خصوص مسئولیت‌های مربوط به فرزندان و در انحلال نکاح مقرّر می‌دارد و این موضوع در بیشتر موارد با دیدگاه‌های فقه اسلامی در تعارض است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: از آن‌جا که معاهده مزبور بر اساس آموزه‌ها و مبانی فرهنگ غرب تدوین گردیده، فردگرایی از آغاز تا پایان زندگی خانوادگی را درمی‌نوردد و پیوند اعضای خانواده صرفآ بر اساس منافع شخصی است؛ به‌طوری که اعضا هر زمان که منافع شخصی‌شان ایجاب کند خانواده را ترک می‌کنند. در چنین خانواده‌هایی، اعضای خانواده دربرابر هم احساس مسئولیت نمی‌کنند و روابط والدین و فرزندان استحکام لازم را ندارد.

وی افزود: در فرهنگ اسلامی، خانواده نهادی مقدس و مورد نظر خداوند است. مودت و رحمت عطیه‌ای است که از ناحیه خداوند به دو رکن خانواده اعطا شده است.

پهلوانی اظهار داشت: نقش بنیادین خانواده در بروز استعدادها، امنیت اجتماعی و ارتقای اخلاقی موجب شده تا مقرّراتی برای استحکام این نهاد وضع شود و سرپرستی واحد برای آن منظور گردد.

وی گفت: بسیاری از حقوقی که در چارچوب خانواده برای یکی از طرفین قرار داده شده، در حقیقت از حقوق نهاد خانواده است، نه از حقوق فردی زوجین. برای مثال لزوم نفقه همسر بر مرد، سرپرستی مرد در خانواده و مواردی مانند این از پی‌آمد‌های اهتمام به نهاد مقدس خانواده و در جهت استحکام آن است و نباید آن را دلیل بر تضعیف یکی از دو جنس در مقابل دیگری دانست

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: چگونه می‌توان به استحکام نظام خانواده نظر داشت و در عین حال نسبت به استقلال زن و مرد در تابعیت و هم‌چنین عدم نیاز خانواده به سرپرستی که بر تصمیمات خانوادگی افراد نظارت کند، بی‌توجه بود؟ آیا می‌توان وظیفه انفاق را از دوش مرد برداشت و زن را برای تأمین مالی خود روانه بازار کار کرد و در عین حال هم انتظار برخورداری از محیطی آرام در خانه و پرورش نسلی صالح را داشت؟

وی افزود: در هر صورت، فردگرایی جاری در کنوانسیون در دراز مدت به تزلزل ارکان خانواده و دور ساختن زنان از آفرینش تمام عرصه‌های زیبایی، که غالبآ با سرانگشت آنان امکان‌پذیر است، خواهد انجامید.

پهلوانی اظهار داشت: امروزه در جهان غرب بی‌توجهی به جایگاه خانواده دو نتیجه غم‌انگیز در پی داشته است:اوّل، در تنظیم قوانین و مقرّرات و الگو‌های توسعه اجتماعی، بنیان خانواده به عنوان اصل مهم مورد توجه قرار نمی‌گیرد. دوم، به تدریج رقبای جدی در کنار خانواده پا به عرصه می‌گذارند و حتی به عنوان اشکالی از خانواده رسمیت می‌یابند؛ به گونه‌ای که اکنون شمار زیادی از جوانان در چارچوب خانواده‌های هم‌جنس، تک والدین و تک عضو به سر می‌برند.

وی گفت: از نظر پارلمان اروپا، خانواده تک والدینی را باید واحد خانواده انگاشت و نباید در مورد آن هیچ‌گونه تمایز و تبعیض قائل شد.

پهلوانی به معرفی کتاب «ماده شانزدهم کنوانسیون زنان از نگاه فقه شیعه» پرداخت و اظهار داشت: این کتاب نوشته مریم محمدی است که در دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی تهیه شده و در انتشارات بوستان کتاب به چاپ رسیده است.

وی گفت: کتاب «ماده شانزدهم کنوانسیون زنان از نگاه فقه شیعه» با ۲۳۱ صفحه به زبان فارسی در سال ۱۳۸۶ منتشر شده و به تازگی اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این کتاب را به صورت کتاب الکترونیکی و در قالب کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید، ویندوز و iOS منتشر کرده است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب اظهار داشت: علاقه‌مندان برای دریافت نرم افزار این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی کتابخوان همراه پژوهان به آدرس www.pajoohaan.ir مراجعه کرده و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره‌مند شوند. /۸۲۲/ت ۳۰۲/ش
مهدی فلاحی
ارسال نظرات