۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۶۲۵۲۴۳
به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

نسخه الکترونیکی کتاب «فقه و مصالح عرفی» منتشر شد

نسخه الکترونیکی کتاب «فقه و مصالح عرفی» منتشر شد
نسخه الکترونیکی کتاب «فقه و مصالح عرفی» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قالب کتابخوان همراه پژوهان منتشر شد.
محمد پهلوانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی کتاب «فقه و مصالح عرفی» اظهار داشت: مطالعات فقهی در دو رده کلی طبقه بندی می‌شدند: رده نخست شامل مباحث و مسائل درون فقهی است که دانش ارجمند فقه را شکل می‌دهد. دسته دوم، مطالعاتی از جنس معرفت‌های درجه دومی‌اند که به فقه و دستگاه تفقّه به مثابه یک دانش و از بیرون، نگاه می‌کند.

وی گفت: دسته دوم نسبت به دسته اوّل تقدّم رُتبی دارند چه آن که با تعیین تکلیف در این بخش است که می‌توان در حوزه احکام و گزاره‌های دستوری، به نتایج مستدلّ و قابل قبول دست یافت. به همین جهت است که تلاش در پاسخ‌گویی به پُرسمان‌های نوپیدا که دَم به دَم تازه می‌شوند، به خودی خود و به دون نظریه پردازی‌های مفید و کارگشا در بخش دوم، یک امر فرسایشی و انعکاسی خواهد بود.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: گروه پژوهشی فقه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی چندی است که بیشتر دامنه فعالیت‌های فقهی خود را معطوف به مطالعات فلسفه فقهی کرده است که اثر حاضر نیز در همین راستا، تعریف می‌شود.

وی افزود: مسأله مصلحت و عرف گرچه پیشینه‌ای به بلندای تاریخ فقه و اصول ـ به ویژه در مکتب‌های فقهی اهل‌سنت ـ دارد، امّا همچنان نیازمند رویکردی تازه و موشکافانه است، مخصوصاً در دستگاه استنباطی شیعه، چرا که علی رغم پذیرش قاعده تبعیت احکام از مصالح و مفاسد واقعیه در رهیافت شیعی، غالباً با یک نگاه «اِنّی» بدان پرداخته‌اند نه یک نگرش «لمّی» مثلاً گفته‌اند: فلان عمل واجب شده، پس حتماً دارای مصلحت است. نه این که، چون فلان رفتار، مصلحت دارد، پس باید واجب باشد.

پهلوانی اظهار داشت: همچنین جایگاه عرف نیز از سطح یک تعیین کننده مصداق یا روشن کننده یک مفهوم گُنگ، عمدتاً فراتر نرفته است. آمیختگی مفهوم مصلحت و عرف، چیزی است که امروز به آن سکولاریزم دینی می‌گویند یعنی روشی برای یافت گزاره‌های دینی که مُبتنی بر مصالح عرفی و پذیرش عقلانی است که بحثی است حسّاس و پُرخطر. از یک سو تفریط در آن، نقش تحولات اجتماعی، رویدادها، پیشرفت‌های علوم و تفاوت‌های زمانی، مکانی و اقلیمی را نادیده می‌انگارد و در نتیجه به یک فقه ایستا و ناکار آمد منتهی می‌گردد و افراط در آن نیز که یک نوع فقه المصلحه اطلاقی است، به نسبی‌گرایی و نفی گزاره‌های ثابت دینی منجر می‌شود.

پهلوانی به معرفی کتاب «فقه و مصالح عرفی» پرداخت و اظهار داشت: این کتاب نوشته حسین صابری است که در دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی تهیه شده و در انتشارات بوستان کتاب به چاپ رسیده است.

وی گفت: کتاب «فقه و مصالح عرفی» با ۳۰۶ صفحه به زبان فارسی در سال ۱۳۸۴ منتشر شده و به تازگی اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این کتاب را به صورت کتاب الکترونیکی و در قالب کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید، ویندوز و iOS منتشر کرده است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب اظهار داشت: علاقه‌مندان برای دریافت نرم افزار این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی کتابخوان همراه پژوهان به آدرس www.pajoohaan.ir مراجعه کرده و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره‌مند شوند. /۸۲۲/ت ۳۰۲/ش
مهدی فلاحی
ارسال نظرات