۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۶۲۵۲۴۴
در قالب کتابخوان همراه پژوهان منتشر شد؛

نسخه الکترونیکی کتاب «عوامل و ریشه های دین گریزی از منظر قرآن و حدیث»

نسخه الکترونیکی کتاب «عوامل و ریشه های دین گریزی از منظر قرآن و حدیث»
این نوشتار بر آن است به بیان ریشه‌های دین‌ گریزی در پرتو قرآن و سنت بپردازد. امید آن است که در این زمینه راه‌گشا باشد.
محمد پهلوانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی کتاب «عوامل و ریشه‌های دین گریزی از منظر قرآن و حدیث» اظهار داشت: دین استوارترین ستون حیات مادی و معنوی و امنیت روانی آدمی است که به او عزّت و شرافت می‌بخشد و نور ایمان و اخلاص را در جانش برمی‌فروزد و او را از زنجیر‌های اسارت‌های نابخردانه آزاد می‌سازد.

وی گفت: دین‌داری نهادی کردن تعالیم و ارزش‌های دینی است در همه ابعادحیات آدمی که ثمرات بی‌شماری دارد و در لباس یقین، صبر و تسلیم و رضا، امانت‌داری، راستی و حیا و پاکدامنی، وفاداری، پارسایی، انفاق و احسان، رحم و عطوفت، مدارا و مهربانی، طاعت و عبادت، جهاد و تلاش ... جلوه می‌کند.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: پیوسته عواملی به صورت پیدا و پنهان، دین‌داری را تهدیدمی‌کند. این عوامل به صورت آفت‌ها، آسیب‌ها و موانع بازدارنده، فرا راه اندیشه دینی و گرایش او به دین قرار می‌گیرد و زمینه دین گریزی و دین‌ستیزی فراهم می‌آید.

وی افزود: این نوشتار بر آن است به بیان ریشه‌های دین‌گریزی در پرتو قرآن و سنت بپردازد. امید آن است که در این زمینه راه‌گشا باشد.

پهلوانی اظهار داشت: در این‌جا یادآوری چند نکته لازم است:۱. طرح عنوان دین‌گریزی در ارتباط با بحثِ آسیب‌شناسی دینی است. از نظر اسلام انسان‌ها فطرت دینی دارند و گریزان بودن از دین، جریانی بر خلافِ فطرت و طبیعت است و ازاین‌رو باید به واکاوی علت‌ها و ریشه‌هایی پرداخت که موجب این جریانند.

وی گفت: اعتقاد به خدا و گرایش به دین، نشانه سلامتی آدمی و گریز و ستیز با آن، به منزله بیماری است. اگر بنگریم فردی یا گروهی سلامت و شادابند، آن را نشانه انتخاب درست و حرکت در جریان طبیعی نظامِ خلقت می‌دانیم؛ اما اگر ببینیم فردی بیمار است، از علت آن می‌پرسیم و این پرسشی به‌جا و صحیح است؛ زیرا بیماری بر خلافِ جریان اصلی و طبیعت است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: گرایش دینی نیاز به علت‌جویی ندارد؛ چون بر اساس فطرت است؛ بلکه باید به دنبالِ این بود که چرا بشر به بی‌دینی گرایش می‌یابد.

پهلوانی به معرفی کتاب «عوامل و ریشه‌های دین گریزی از منظر قرآن و حدیث» پرداخت و اظهار داشت: این کتاب نوشته علی شکوهی است که در دفتر تبلیغات اسلامی شعبه خراسان رضوی تهیه شده و در انتشارات بوستان کتاب به چاپ رسیده است.

وی گفت: کتاب «عوامل و ریشه‌های دین گریزی از منظر قرآن و حدیث» با ۲۹۶ صفحه به زبان فارسی در سال ۱۳۸۴ منتشر شده و به تازگی اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این کتاب را به صورت کتاب الکترونیکی و در قالب کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید، ویندوز و iOS منتشر کرده است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب اظهار داشت: علاقه‌مندان برای دریافت نرم افزار این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی کتابخوان همراه پژوهان به آدرس www.pajoohaan.ir مراجعه کرده و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره‌مند شوند. /۸۲۲/ت ۳۰۲/ش
مهدی فلاحی
ارسال نظرات