۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۶۲۵۲۴۵
مولف کتاب «بیایید اینگونه زیارت کنیم» مطرح کرد؛

از کثرت سوال درباره زیارت تا تالیف کتابی پیرامون آن

از کثرت سوال درباره زیارت تا تالیف کتابی پیرامون آن
حجت الاسلام شفیعیان با اشاره به پرسش های بسیار مردم نسبت به امر زیارت و نوع صحیح آن، از تشکیل تیمی برای جمع آوری روایات زیارت و تالیف کتابی روایی پیرامون آن گفت.

حجت الاسلام روح الله شفیعیان، نویسنده کتاب «بیایید اینگونه زیارت کنیم» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پس از مراسم خوانش و معرفی چهار اثر با موضوع زیارت در موکب کتاب رضوی، دلیل تالیف کتاب خویش را پرسش های بسیار مردم پیرامون زیارت بیان کرد.

حجت الاسلام شفیعیان گفت: حدود ۷ سال است که عضو گروه علمی اداره پاسخگویی به مسائل شرعی آستان قدس رضوی هستم در آنجا مراجعین بسیار زیادی داریم که در مورد چگونگی زیارت و یا زیارت صحیح پرسش می کنند از این رو به دلیل کثرت سوال در این موضوع به فکر تالیف کتابی، جامع احادیث افتادیم.

وی افزود: در مورد زیارت و پاسخ به همه این سوالات آثار زیادی تا به حال نوشته شده اما قصد ما تالیف کتابی صرفا روایی بود که با مراجعه به روایات دیگر، کاری به گفته دیگران در این موضوع نداشته باشیم.

نویسنده حوزوی ادامه داد: از این رو  تیمی در مرکز اداره پاسخگویی شکل گرفت و تمام روایات در مورد زیارت را فیش نویسی کردیم که تقریبا حدود ۶ ماه طول کشید روایات خیلی زیاد بود اما آنها را در چند بخش دسته بندی کردیم.

تبیین بخش های مختلف کتاب بیایید اینگونه زیارت کنیم

حجت الاسلام شفیعیان بیان داشت: یک بخش از این کتاب معنا شناسی زیارت شد که در ابتدا به این می پردازد که اصلا زیارت چیست؟! و بخش دوم پیرامون آداب زیارت و بخش سوم در مورد فضیلت زیارت اما رضا(ع)است.

وی ادامه داد: و اما بخش مهم این کتاب با توجه به روایات پیرامون معنای عارفا به حقه است و از معرفت به آقا سخن می گوید که در روایات بسیار به آن تاکید شده و شرط پذیرش زیارت را معرفت به امام(ع) معرفی کرده اند.

حجت الاسلام شفیعیان افزود: بخش آخر کتاب در مورد زیارت در سایر مذاهب اسلامی است که البته بیشتر ناظر به زیارت اهل سنت است.

زیارت یک عبادت دارای ادب است

عضو گروه علمی پاسخگویی به سوالات شرعی حرم مطهر رضوی گفت: حدود ۶ ماه کار جمع آوری روایات طول کشید و حدود ۲ ماه هم تالیف این کتاب زمان برد البته همزمان یک کتاب دیگر هم از همین مجموعه به نام «چهل جلوه حضور» نوشته شد که به چهل روایت در مورد زیارت با شرح مختصری توسط اینجانب اشاره دارد.

وی افزود: در فرهنگ اسلامی زیارت یک عبادت است مثل همه عبادات و نظیر روزه و نماز و حج که آداب خاص خود را دارد آن نیز ادب ویژه ای می طلبد. خیلی از مردم وقتی  به حرم مشرف می شوند چون نگاهشان یک رابطه عشقی و عاطفی با امام است تصور می کنند که اینجا باید همینطور عاشقانه با امام هر کاری دوست داشتند انجام بدهند یا هر سخنی بگویند حال آنکه زیارت با توجه به عبادت بودن آداب کلی خود را دارد که از سوی ائمه به آن تاکید شده است.

موکب کتاب رضوی

حجت الاسلام شفیعیان پیرامون ایجاد موکب کتاب رضوی ضمن تقدیر از ابداع حجت الاسلام سبزیان مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان گفت: آقای سبزیان در هرکجا هستند به نوآوری و کارهای خلاقانه ای دست می زنند که پر برکت است نظیر همین موکب کتاب رضوی که در آن حضور داریم.

وی افزود: همانطور که می بینیم در کنار دیگر فعالیت های مردمی و نهادی در خدمت رسانی به زائران و پذیرایی از آنها، این فضای بدیع نیز به ارائه خدمت پیرامون دانایی می پردازد. که ان شاءالله امام رضا از دست اندرکاران آن قبول کند.

این نویسنده در پایان با اشاره به کثرت کار در حوزه زیارت، جای خدمت معرفی کتاب پیرامون زیارت و ایجاد موکبی به این نام را خالی دانست که امسال به همت نهاد کتابخانه های عمومی خراسان در عرصه میدان شهدا شکل گرفته است.

وی افزود: به این وسیله می توانیم معرفت افزایی کنیم که زائران به جز حال معنوی خوبی که پیدا می کنند علم و دانش آنها هم پیرامون ائمه بیشتر شود./933/ت302/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات