۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۶۲۵۲۶۶
آیت الله علم الهدی:

امام رضا سبب تثبیت امامت و ولایت شدند

امام رضا سبب تثبیت امامت و ولایت شدند
امام جمعه مشهد گفت: امام رضا(ع) مانند حضرت فاطمه(س) در پیشگیری ولایت و امامت از انحراف نقش داشتند و اگر جریان امام هشتم نبود شیطنت مأمون موجب از بین رفتن امامت می شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی امروز همزمان با شهادت امام رضا(ع) در جمع عزاداران ثامن الحجج(ع) در حرم مطهر رضوی به شهادت خوانی پرداخت.

آیت الله علم الهدی امام رضا(ع) و حضرت فاطمه(ع) را بضعه پیامبر(ع) بیان و اظهار کرد: در کلام پیامبر(ص) از دو شخصیت حضرت فاطمه(س) و امام هشتم(ع) به بضعه تعبیر شده است یعنی تکه ای از وجود من و سرمایه من است و به این خاطر نقش مهمی این بزرگواران در تثبیت امامت و ولایت داشتند.

امام جمعه مشهد حفظ امامت و ولایت از انحراف و تحریف را علت تعبیر پیامبر(ص) به بضعه بیان و ابراز کرد: به تعبیر امام باقر(ع) در زمان حضرت فاطمه(س) سه نفر یا هفت نفر فقط «اشهد ان لا الله اله الله» می گفتند و امروز بیش از 300 میلیون نفر «اشهد ان لا الله اله الله» می گویند و این به خاطر قیام زهرا است و ایشان موجب حفظ امامت و ولایت شد به همین دلیل پیامبر از ایشان تعبیر به بضعه کردند.

وی افزود: این بضعه که پیامبر(ص) بیان می کند دارای رمزی است و همان خصوصیتی که در وجود حضرت فاطمه(س) بوده و تعبیر به بضعه شده است، همان خصوصیت در وجود امام هشتم(ع) است و این حضرت نیز همان نقش را در پیشگیری ولایت و امامت از انحراف داشتند و اگر جریان امام هشتم نبود شیطنت مأمون ریشه امامت را کنده و امامت و ولایت از بین رفته بود.

آیت الله علم الهدی با اشاره به نقشه مأمون برای از بین بردن امامت، گفت: مأمون به خاطر شیطنت های مرموزانه به معاویه بنی عباس مشهور بود، قبل از او حکام بنی عباس و بنی امیه امامان را سرکوب کردند اما مأمون به این نتیجه رسید که این امام کشی ها نتیجه ندارد و این کشتن ها موجب توسعه امامت شده است بنابراین نقشه ای را طرح ریزی کرد که امامت و حرکت های تحت عنوان امامت از بین برود و مقابل خلافت نقطه ای به نام امامت وجود نداشته باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: مأمون می خواست در خراسان خلافت را به حضرت واگذار کند به شرط این که مأمون را ولی عهد خود قرار داده و خود جانشین امام رضا(ع) شود و بعد امام را بکشد و خود امام و خلیفه بعد از امام رضا(ع) شود و امام رضا(ع) این جرایان شیطنت مأمون را از بین بردند به همین دلیل پیامبر(ص) از ایشان تعبیر به بضعه کردند چون امامت را حفظ کرد و نگذاشت با شیطنت مأمون از بین برود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این که شهادت امام رضا(ع) دو سال و چهار ماه طول کشید، گفت: همه ائمه ما جریان شهادت شان دو سه روز بوده و یا مانند کربلا از طلوع آفتاب تا عصر بود اما شهادت امام رضا(ع) دوسال و چهار ماه طول کشید و این زمان از 25 ذیقعده سال 200 که از مدینه حرکت کردند تا آخر ماه صفر 202 هجری قمری به طول کشید.

وی ابراز کرد: مأمورین مأمون در بین مردم مدینه شایعه کردند که امام رضا(ع) را به خراسان می برند که خلیفه شود و مردم از این امر بسیار خوشحال بودند و جشن گرفته بودند اما امام رضا(ع) می خواهد این نقشه مأمون را از همین جا خنثی کند و حضرت به عزیزان خود فرمودند:«این سفر سفر شهادت من است و این ها می خواهند من را به خراسان برده و بکشند.» که با گریه و شیون اعضای خانواده ایشان مردم نیز از این نقشه مأمون مطلع می شود.

آیت الله علم الهدی در ادامه به سفر امام رضا(ع) و استقبال مردم از ایشان و روشنگیری های امام بزرگوار در مسیر حرکت به سوی توس اشاره و ابراز کرد: حضرت قدم به قدم مسأله شهادت و مظلومیت خود را مطرح می کنند و در مجلس مأمون نیز به وی می فرماید:«اگر خلافت حق تو است که چرا آن را به دیگری بدهی و اگر حق تو نیست چرا آن را تصاحب کرده ای.»، مامون وقتی که مستأصل شد گفت که ولایت عهدی را قبول کن که حضرت قبول نکرد.

وی افزود: امام رضا(ع) در مجلس مأمون در مورد کشتن خود و دفن خود در غربت صحبت کرد و از پذیرفتن ولایت عهدی سرباز زد اما مأمون به ایشان گفت یا ولایت عهدی را قبول می کنی و یا این که همین الان شما را می کشم و حضرت برای این که فرصت تثبیت امامت و تبلیغ اسلام را از دست ندهند از روی ناچاری ولایت عهدی را قبول کرد و فرمود: در عزل و نصب و جریان سیاسی دخالت نمی کنم.». جلسه و مراسم مبارزه بود که امام رضا(ع) در آن جا تشکیل دادند./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳
السلام علیک یا غریب الغربا
0
0