۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۶۲۵۲۹۰
لاریجانی:

محور مقاومت دست از مجاهدت در برابر مستکبران برنمی دارد

محور مقاومت دست از مجاهدت در برابر مستکبران برنمی دارد
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: جایگاه امروز مجاهدان، جایگاه غربت نیست بلکه جایگاه عزت است؛ غربی‌ها هم امروز قدرت مجاهدان و محور مقاومت را به خوبی دریافته اند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در دامغان، علی لاریجانی در چهارمین اجلاسیه بین المللی مجاهدان در غربت که شامگاه دوشنبه با حضور جمع گسترده‌ای از مسؤولان ملی و استانی، چهره‌ها و اندیشمندان بسیاری از کشور‌های اسلامی در محل مرکز همایش‌های دانشگاه دامغان برگزار شد، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این اجلاسیه بین المللی به دلیل ارج نهادن به فرهنگ مقاومت و مجاهدت، اظهار داشت: در شرایط امروز امت اسلام و جامعه اسلامی ما توجه به یک اصل دینی بسیار حائز اهمیت است و آن جایگاه مهم صبر و شکیبایی در ایمان است.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که مسلمان با داشتن سه ویژگی مهم به کمال می‌رسد و این مسئله در روایات ائمه اطهار (علیه السلام) مورد تأکید قرار گرفته است، افزود: نخست اینکه در امر دین به شناخت کامل برسد دوم در امور اقتصادی حسن تدبیر داشته باشد و سومین اصل آن است که در پیشامد‌ها استقامت و خویشتن داری به خرج دهد، همانا بر اساس تعالیم دینی ما نسبت صبر به ایمان مانند نسبت سر به تن است.

لاریجانی اضافه کرد: شایسته است که در این اجلاس نگاهی موشکافانه به حوادث بسیار پر تلاطم قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم داشته باشیم و ببینیم که کشور ما در چه وضعی قرار داشته است؛ در قرن گذشته حوادث بسیار مهمی همچون انقلاب مشروطه و درگیری با دیکتاتوری وابسته در کشور ما رخ داد که در آن نقش علمای بزرگوار نجف و قم بسیار برجسته بود.

وی خاطرنشان کرد: نهضت تنباکو در زمان حیات میرزای شیرازی رخ داد که البته با شدت اولیه ادامه نیافت، اما نتیجه بخش و تاثیرگذار بود، مشروطه به تمام اهدافش نرسید، اما سبب بیداری در جامعه شد، البته باید به این نکته توجه کرد علت عدم توفیق مشروطه درست نبودن پایه‌های این قیام نبود، بلکه در قیام مشروطه مردم به مرور از صحنه کنار گذاشته شدند و این سبب شکست انقلاب مشروطه شد.

رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: حرکت شیخ فضل الله نوری از دیگر مجاهدت‌های بسیار مهم بود که می‌توان گفت اسلامیت در جمهوری اسلامی ما ریشه‌هایش به استقامت آن مرد بزرگ بر می‌گردد؛ انقلاب عراق و قیام مرحوم میرزا تقی شیرازی که دست انگلیس‌ها را از این کشور قطع کرد از دیگر جنبش‌های مهم اسلامی در این قرن بود.

لاریجانی مبارزات مرحوم آیت الله مدرس، قیام‌های خیابانی و میرزا کوچک جنگلی بر علیه استبداد انگلیسی را از دیگر حرکت‌های دینی و ظلم ستیزانه در این عصر برشمرد و افزود: اما انقلاب امام خمینی (ره) نسبت به حرکت‌های مشابه به کمال بسیار بیشتری دست یافت و با محور‌هایی حرکت خود را آغاز کرد، اسلامیت و عدم وابستگی و هراس نداشتن از قدرت‌های بیگانه مهم‌ترین آن‌ها بود.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصل جهاد در راه خدا با قیام امام خمینی (ره) در میان مسلمانان احیا شد و رشد یافت خاطرنشان کرد: امام رضا (علیه السلام) در تشریح دلیل حرام بودن گریز از جهاد در راه خدا سه دلیل برشمرده اند، نخست سبب وهن در دین و استخفاف دین و پیامبران می‌شود و دوم آن را سبب جرأت یافتن دشمنان و تسلط شان بر مسلمین ذکر کرده اند؛ امروز می‌بینیم که برخی کشور‌های عربی پول زیادی دارند، اما حقیرند و تنها با یک تماس تلفنی رأی ایشان تغییر می‌کند، زیرا اهل مجاهدت نیستند.

وی سومین دلیل حرام بودن گریز از جهاد در راه خدا بر اساس فرمایش حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) را اسارت و کشته شدن فرار کنندگان از جهاد به دست دشمنان عنوان و خاطرنشان کرد: این مسئله را نیز بار‌ها در عصر معاصر و سرنوشت برخی کشور‌ها و دولت‌ها که در برابر نظام سلطه سر فرود آوردند، مشاهده کرده‌ایم.

تروریسم و حرکت‌های مجاهدانه دوتفکر مخالف و مقابل یکدیگر هستند

لاریجانی با بیان اینکه غربی‌ها در چند دهه اخیر بسیار تلاش کرده اند که حرکت‌های مجاهدانه را با حرکت‌های تروریستی کثیف یکی نشان دهند، افزود: این دوتفکر تفاوتی مهم در آرمان‌ها با یکدیگر دارند، حرکت مجاهدانه برای رهایی مردم و عزت آنان شکل می‌گیرد، اما تروریست‌ها به دنبال وحشت خلق هستند، مجاهدان آرامش و آسایش خلق را دنبال می‌کنند آن گونه که امروز حزب‌الله لبنان و مجاهدان یمن جان خود را برای عزت ملت شان فدا می‌کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز مسلمانان با احیای تفکر مجاهدت شرایط تازه‌ای پیدا کرده‌اند، خاطرنشان کرد: جایگاه امروز مجاهدان، جایگاه غربت نیست بلکه جایگاه عزت است؛ غربی‌ها هم امروز در محاسبات شان روی جریان‌های مجاهدانه حساس شده اند و قدرت مجاهدان و محور مقاومت را به خوبی دریافته اند.

لاریجانی در تشریح دلایل شکل گیری جریان‌های مجاهدانه و مقاومت اظهار داشت: سردمداران نظام سلطه باید بدانند مجاهدت‌ها و مقاومت ملت‌ها در برابر آن‌ها دو عامل مهم دارد، نخست اینکه وقتی آن‌ها ۷۰ سال است در سرزمینی مانند فلسطین ملتی را آواره کرده اند و حتی به طرح‌های متقلبانه صلح خود پایبند نیستند، راهی جز مقاومت و ایستادگی و مبارزه برای ملت مظلوم فلسطین باقی نمی‌ماند.

وی با اشاره به نگاه تحقیر آمیز و سوء‌استفاده گرایانه سردمداران غربی به کشور‌های اسلامی و نفت و پول آن‌ها خاطرنشان کرد: با نگاهی که غربی‌ها نسبت به مسلمانان و ثروت ممالک آن‌ها دارند چاره‌ای جز مقاومت و مجاهده باقی نمی‌گذارد این سیاست کثیف تا جایی ادامه می‌یابد که ترامپ پس از کشته شدن ابوبکر البغدادی با وقاحت اعلام می‌کند که ما تنها نفت این کشور‌ها را می‌خواهیم و یا پس از بار‌ها به غارت بردن میلیارد‌ها دلار از درآمد‌های نفتی عربستان سعودی با همکاری سران خودفروخته آل سعود آن‌ها را به شدت تحقیر می‌کند.

سالهاست که با حقه باری آمریکایی‌ها مواجه هستیم

لاریجانی با بیان این که ملت و کشور ما نیز چندین سال است که مواجه با حقه بازی آمریکایی هاست تصریح کرد: آن‌ها به خوبی می‌دانند که در مسئله هسته‌ای ما به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم، مشکل آن‌ها تنها با نظام اسلامی نیست بلکه در حقیقت به دنبال محاصره و ذلیل کردن ملت ما هستند آن‌ها باید به خوبی بدانند دلیل ایستادن ملت‌های مسلمان و آزاده در برابر آن‌ها رفتار ظالمانه و زیاده خواهانه آنان است.

رییس مجلس شورای اسلامی در تشریح دومین دلیل ایستادگی ملت‌های مسلمان در برابر نظام سلطه گفت: امام باقر (ع) فرمود، خداى تبارک و تعالى فرموده است: هر دسته از مسلمین، که از حاکم جائرى که از جانب خدا نیست اطاعت کرده است، هر چند در اعمالش نیکوکار و پرهیزگار باشد، عذاب خواهم کرد، و هر دسته از مسلمین، که از امام و حاکم هدایت‌کننده از جانب خدا اطاعت کرده است، خواهم بخشید، هر چند آن دسته، در اعمال خود، ستمکار و گناهکار باشد.

وی افزود: سردمداران نظام سلطه اگر می‌خواهند بفهمند چرا مسلمانان در برابرشان استقامت و ایستادگی می‌کنند باید به مفهوم این حدیث قدسی توجه نمایند، همانا ما نمی‌توانیم از حاکم وابسته و ظالمی همچون شاه پهلوی تبعیت کنیم، دلیل اینکه امام خمینی (ره) بر تشکیل حکومت اسلامی تأکید می‌نمود، متأثر از همین حدیث قدسی است.

لاریجانی با بیان اینکه تفکر اسلامی اقتضا نمی‌کند یک مسلمان آزاده نسبت به مسؤولیتش در برابر جامعه اسلامی غیرت دینی نداشته باشد، تصریح کرد: بیداری‌های اسلامی شکل گرفته در منطقه ریشه در همین اعتقادات دارد امروز دیگر زمان آن نیست که مسلمان‌ها دست پایین را در مسائل داشته باشند بلکه آنان امروز صاحب اراده، فکر، تکنولوژی و علم شده اند.

دوران غربت جریان مجاهدت پایان یافته است

رییس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه جریان مجاهدت امروز دیگر در غربت نیست بلکه در ظهور است و غربی‌ها در محاسبات شان این مهم را ارزیابی نموده‌اند و بر پیشرفت‌های فکری، استراتژیک و تکنولوژی جریان مقاومت صحه می‌گذارند افزود: سعودی‌ها و متحدانشان می‌خواستند در یمن ظرف دو هفته کار را تمام کنند، اما اکنون ۵ سال است که گرفتار شده اند، این یک پیروزی برای جریان مجاهدت و مقاومت است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: صهیونیست‌ها ۷۰ سال است که در فلسطین مشغول به تجاوز و کشتار هستند تا ملت مظلوم فلسطین را نابود و ناامید کنند، اما آنان استقامت کرده اند و موفق خواهند شد، در سوریه پس از هشت سال جنگ چیزی جز شکست نصیب آنان نشد، در عراق تا نزدیکی بغداد پیش رفتند، اما مردم رشید این کشور مقاومت کردند و حاصل آن پیروزی شان بود، امروز صفحه جغرافیای سیاسی خاورمیانه شاهد زنده بودن جریان مجاهدت و مقاومت است، این ارزش بزرگ را باید صیانت کرد.

وی یادآور شد: بار دیگر تأکید می‌کنم که صف مقاومت و مجاهدت کاملاً روبرو و مقوله‌ای در تقابل با تروریسم است، اما غربی‌ها می‌خواهند این دو جریان را مشابه یکدیگر نشان دهند، بی شک وحدت جریان مقاومت و مجاهدت حول محور اصیل امت واحده اسلامی منجر به شکست دیگری برای دشمنان خواهد شد.

رییس مجلس شورای اسلامی با ستودن مقاومت ملت بزرگوار ایران در برابر فشار‌ها و تحریم‌ها و تهدید‌ها تصریح کرد قدر خود را باید بدانیم، این مقاومت و ایستادگی جایگاه ملت ما را ارتقا داده است زمانی آن‌ها حاضر نبودند چرخیدن یک سانتریفیوژ و حق استفاده ما از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را بپذیرند، اما مقاومت ملت ما سبب شد آن‌ها مجبور به پذیرش حقوق ملت ما گردند استقامت بی تردید سختی و زحمت در پی دارد، اما نتیجه آن درخشان است راهی که امام خمینی (ره) پیش پای ملت ما گذارد راه استقلال و عزت و سربلندی ایران و ملت بزرگ ما است./۹۷۷/پ210/ب1
جواد رمضانیان
ارسال نظرات