۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۶۲۵۳۳۱

استفاده طلاب مشهدی از هنر خطاطی برای تبلیغ چهره به چهره + فیلم

استفاده طلاب مشهدی از هنر خطاطی برای تبلیغ چهره به چهره + فیلم
تعدادی از طلاب جوان مشهدی با استفاده از هنر خطاطی بر روی ماشین در ایام مناسبتی با مردم همکلام شده و ضمن خط نوشتن به تبلیغ دین و ارشاد مردم می پردازند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، در روزگار کنونی با توجه به گستردگی ارتباطات مردمی از طریق شبکه های اجتماعی و دوری حضوری از یکدیگر، شیوه ارتباط روحانیت با مردم نیز متحول شده و دغدغه ای برای طلاب  به ویژه نسل جوان حوزه ایجاد شده که از طُرُق مختلف به مخاطب خود نزدیک و مرتبط شوند تا بتوانند ضمن تاثیرگذاری بالا به وظیفه خود یعنی تبلیغ عمل کنند.

ایام تبلیغ محرم و صفر شاهد شیوه های نوین تبلیغ از سوی طلاب جوان بودیم به عنوان نمونه چند طلبه جوان سطح دو حوزه علمیه مشهد را دیدم که چندسالی است از هنر خطاطی خویش برای ماشین نویسی بهره می برند و در همان زمان خط نوشتن با مردم گفت و گو کرده و تبلیغ چهره به چهره انجام می دهند.

آنها برای بودن در متن مردم و ارتباط نزدیک با آنان از هنر خطاطی خود بهره برده و با حضور در ایستگاه های صلواتی مناسبتی نظیر محرم و صفر و یا دیگر مناسبت های سال به هنرنمایی بر روی ماشین های عبوری می پردازند و با روی گشاده و چهره ای باز ضمن نوشتن آنچه آنان خواسته اند، به تبلیغ چهره به چهره و گفت و گوی کوتاه و موثر می پردازند.

گفت و گوی نخست با حجت الاسلام مجید دستانی

یک طلبه ملبس جوان بر روی پژو 206 در حال هنرنمایی خطاطی است که به او نزدیک می شوم و ضمن سلام از او می خواهم خودش را معرفی کند و در مورد فعالیتش با من سخن بگوید.

طلبه جوان: سلام علیکم من‌ مجید دستانی و سطح دو حوزه در مدرسه علمیه نورالرضا مشغول به تحصیل هستم. حدود سه چهار سالی است که داریم بر روی ماشین ها خطاطی می کنیم. در جاهای مختلف نظیر خیابان آبکوه، اول خیابان فلسطین هم بودیم و امسال هم میدان سعدی آمدیم.

رسا_ هدفتان از این کار چیست؟

طلبه جوان: این کاری که ما می کنیم سبب گرایش جوانان به دین شده و با همین نوشتن ها خیلی ها را توانستیم ارشاد کنیم. بعضی وقت ها در بین کاری که می کنیم یک تذکری هم می دهیم یک امر به معروف و نهی از منکری هم می کنیم. به ما خیلی ثابت شده که اخلاق آنها که کار ما را دیدند و مرتبط شدند نسبت به طلبه ها تغییر کرده و اینکه بعضا فکر می کردند طلبه ها انسان های منزوی هستند و چیزی هم جز همان منبر و ارشاد بلد نیستند بعد دیدن این کارها نظرشان عوض شده است.

رسا_ در این سال هایی که در زمینه ماشین نویسی فعالیت کردید خاطره یا اتفاق جالبی یادتان هست که بیان کنید؟

طلبه جوان: خاطره زیاد است کار حساس و سختی است که جای خطا ندارد سال های قبل آنقدر هوا سرد بود که از ایستگاه های صلواتی آب گرم می گرفتیم می ریختیم روی دست بچه ها تا بتوانند بنویسند و خطاطی کنند!

رسا_ به عنوان آخرین سوال، توصیه ای برای طلبه های هم سن و لباس خودتان دارید؟

طلبه جوان: اگر طلبه ها بتوانند یک هنری یاد بگیرند با همان هنر می توانند هم ارتباط بگیرند هم تبلیغ کنند. الان دوره ای است که فکر می کنم بیشتر مردم با هنر جذب می شوند و دیدشان تغییر می کند. در هر حال دعا کنید این کارها مورد نظر حضرت صاحب الزمان(عج) قرار بگیرد.

ضمن خداحافظی از او دور می شوم و به دیگر دوستانش در سمت دیگر نزدیک می شوم  5 نفری می شوند که مشغول فعالیتند و مردم دور آنها جمع شده اند حتی آنها که ماشین ندارند برای دیدن هنرشان نزدیک شده اند و اکثرا با موبایل خود به عکاسی و فیلم برداری می پردازند.

استفاده از هنر خطاطی برای ارتباط گیری با مردم و تبلیغ دین

گفت و گوی دوم با حجت الاسلام جواد خانی

یکی دیگر از آنها قوطی رنگ به دست چپ و قلم به دست راست، با لباس بدون عبا در حال خط نوشتن بر روی یک شاسی بلند است که با سلام و احوال پرسی از او می خواهم خود را معرفی و با من چند دقیقه ای همزمان با کارش صحبت کند.

طلبه جوان: سلام علیکم من جواد خانی هستم طلبه سطح دو مدرسه آیت الله خوئی که ۴ سال است در کنار رفقا روی ماشین ها خطاطی می کنیم دوستان بیشتر طلبه و ملبسند و قصد این بوده از این هنر بتوانیم استفاده کنیم تا در بین مردم باشیم کارهایی که شاید عموما طلبه ها نمی کنند! انجام می دهیم که خودش تبلیغی باشد.

رسا_ یعنی چه کارهایی انجام می دهید؟

 طلبه جوان: یعنی فقط خطاطی نیست و خودش یک تبلیغ میدانی است در ضمن این نوشتن ها ما صحبت می کنیم خیلی برخوردها و سوال های جالبی می شود قالب منبر را ما سعی کردیم در این بستر پهن کنیم و حداکثر استفاده را ببریم. مدل های مختلفی از مردم می آیند یعنی همه بچه مذهبی و مثبت یا خانم ها چادری نیستند مدل های دیگر هم می آیند و جذب می شوند که طلبه ها دارند از این کارها می کنند و کار قشنگی انجام می دهند برخوردهای خیلی خوب بوده تا الان، ما هر روز مصمم تر می شویم و می ایستیم و تا ساعت یک و دو شب گاهی اوقات طول می کشد و با افتخار این کار را انجام می دهیم.

رسا_ ظاهرا همراه و همپا هم در این شیوه تبلیغتان دارید از آنها بگوئید.

طلبه جوان: بله طلبه های دیگر از مدرسه نورالرضا آقایان دستانی و زمانی خطاط هستند و بقیه رفقا دیگر هم زحمت می کشند و می آیند کمک می کنند هر کای از دستشان برآید مثلا رنگ درست می کنند یا مقدمات کار را فراهم می کنند کارهای دیگری که باشد انجام می دهند. این حرکت از آقای شیخ مجید دستانی بوده و ما هم به حساب علاقه و رفاقت لبیک گفتیم و کمک می کنیم اینجا هم چایخانه امام هادی است میدان سعدی مشهد که چند سالی است فعال است و توسط جوانان اداره می شود و خیلی کارهای قشنگ و تمیز و در شأن اهل بیت انجام می دهند هم فضای تمیزی از نظر بهداشتی دارند و هم مدل کاری مدل تمیزی است و هر کس می آید جذب می شود و رفقا هم از هیئت بیت العباس هستند که این حرکت مردمی را پیش می برند.

رسا_ توصیه ای برای طلبه ها همسن و سال و هم لباس خود ندارید؟

طلبه جوان: رفقای طلبه برخی فکر می کنند تبلیغ فقط به منبر است یعنی اصلا به مدل های دیگر فکر نمی کنند یا یاد ندارند و یا ندیدند مخاطب ما عموم مردم هستند باید برای مردم کار کنیم خیلی وقت ها اگر رصد کنند که مردم چه کاری نیاز دارند یا چه کاری را از ما می پسندند قطعا کارهای خوبی می توانند انجام بدهند.

برخی از کارهای قدیمی کمرنگ شده به تبع اقتضای زمان و فضای اجتماع اگر این را بفهمند و بپذیرند که باید کمی نوآوری کنند جلو می افتند حالا این کار نه، مدل های دیگر! در فضاهای دیگر اجتماعی که از آن قالب محدود خودشان خارج شوند قطعا می توانند مفید باشند.

بعضی از طلبه ها شاکی هستند و می نالند که چه کار کنیم نمی توانیم با مردم ارتباط بگیریم؟! خب در بین مردم نیستند که آنها را درک کنند درد و سوالشان چیست علایق آنها کجاست اگر این موارد توجه شود کارشان خیلی بهتر می شود و سرعت می گیرد.

رسا_ به عنوان آخرین سوال، در این چند سال خاطره و یا اتفاق جالبی پیش آمده که بیان کنید؟

طلبه جوان: نکته جالب این است، افرادی می آیند اینجا که شاید آدم از بیرون که نگاه می کند ‌فکر می کند اینها هیچ صنمی با اهل بیت ندارند در حالی که عاشقانه می آیند یک آدم بد حجاب با بغض می آید و می گوید این جمله را بنویس و یا برخی به رهبر معظم انقلاب ارادت دارند. در ایام محرم می گویند فلان جمله را بنویس! بعضی وقت ها با یک حال خوب می آیند از یک ماشین شاسی بلند که کسر شأن هم نمی کند تا دیگر ماشین ها! از این موارد زیاد داشتیم که با یک حال خوبی می آیند و می گویند بنویسید و اثر می پذیرند و ما هم قوت می گیریم بچه مذهبی ها هم همیشه پا به کار و مفید هستند و این فعالیت ها و حرکت ها روی مردم اثر می گذارد که ما از این اتفاق خوشحال هستیم./933/پ200/ب1

تعداد بازدید : 8
جواد رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲
چه خوب
کجا بودند در این چندسال که ما ندیدیم دوستان رو
4
1
زهراسادات
Iran, Islamic Republic of
۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱
کارشون خوب بود
از نزدیک دیدم که حتی خانم های بدحجاب هم میومدن برای نوشتن
حدقل همون چند دقیقه یکم وضعشون تغییر می کرد
4
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۹
احسنت استفاده از ابزار هنر برای تبلیغ دین
خداوند نصرت عنایت کند
4
0
طلبه
Iran, Islamic Republic of
۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷
حیف که سروسامان ندارند که بعد نیروشون
حوزه هم که تو این باغا نیست
1
0
طلبه
|
۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
حیف که سروسامون ندارن که بعد نیروشون نسوزه
جعفری
Iran, Islamic Republic of
۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۳
گزارش خوبی بود حدقل یکجا تلاش بنده خداها دیده شد
تو حوزه که کسی به این موارد بها نمیده مگه بانی کار خودشون باشن که گزارش پر کنن
بچرخین بین طلاب کارهاشون رو ببینید منتشر کنید که اجرتون با صاحب الزمانه...
1
0
ناشناس
|
۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸
حوزه فقط کارهای دهن پرکن تو خالی برای گرفتن یا خرج بودجه انجام میده
یه عده بیفکر ناتوان دورهم جمع شدن و به طلاب ظلم می کنن
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱
احسنت به آونها و احسنت به کسی که دیده کارشونو و گزارش کرده
اجرهمتون با امام زمان عج....
1
0
خوش بین
Iran, Islamic Republic of
۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵
منم دیدم کارشون خوب بود جالب اینکه مردم از روی گوشی خودشون مدل نشون میدادن و اونها اجرا می کردن
0
0