۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۶۲۵۳۳۷
آیت الله تحریری:

امامت اساس دین اسلام است

امامت اساس دین اسلام است
تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه امامت اصل و اساس دین اسلام است، گفت: اهل بیت(ع) صراط مستقیم و سفینةالنجاة هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه معیر به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: ائمه اطهار(ع) در جایگاه امامت، دارای شاخصه و ویژگی های خاصی هستند که نخست مربوط به جایگاه و دیدگاه توحیدی آنان می شود و این جایگاه اصلی همه انبیا و اولیای الهی به شمار می رود.

وی افزود: بر همین اساس انسان ها را مطابق با معارف قرآن کریم به خدا شناسی دعوت می کردند تا انسان دیدگاه صحیحی نسبت به صفات و افعال الهی داشته باشد.

آیت الله تحریری در ادامه بیان داشت: برای اینکه انسان ها بتوانند حقایق توحیدی را درک کنند قرآن و عترت مدام با دیدگاه های انحرافی غیر الهی که خود را موحد جلوه می دادند مبارزه می کردند و کسانی را که از دیدگاه انحرافی خود دست برنداشتند به عنوان دشمن معرفی کردند.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه امام رضا(ع) در مناظراتی که با ادیان مختلف داشتند تلاش می کردند که دیدگاه صحیح دینی را به آنان القای کنند، عنوان کرد: برای مثال زمانی که با یهودیان برخورد می کردند آن دیدگاه صحیح یهودیت را که ایمان به حضرت موسی(ع) است را به آنان متذکر می شدند و توصیه می کردند که دیدگاه خودشان را صحیح کنید.

وی افزود: همچنین به مسیحیان توصیه می کردند از انجیل تحریفی دست بردارند و نسبت به نبی خودشان دیدگاه صحیح داشته باشند و ایشان را به عنوان بنده و پیام آور خداوند قبول داشته باشند؛ دیگر اینکه حضرت در مناظراتی که با منکران الهی داشتند توانستند با عقل و منطق وجود خداوند را برای آنان اثبات کنند.

آیت الله تحریری با تاکید بر اینکه ائمه اطهار(ع) در برابر خداوند تسلیم مطلق بودند، گفت: انسان باید مطیع محض اولیای الهی باشد؛ تسلیم شدن در برابر امام معصوم اساس امامت است و انسان مدام با این امر مورد آزمایش قرار می گیرد بنابراین انسان نفس خود را با چنین بینش های صحیحی باید تربیت کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه دوران امامت امام رضا(ع) بر عکس دوران امام حسین(ع) زمان مبارزه به شمشیر نبود، عنوان کرد: اگر امام رضا(ع) می دانستند که زمان مبارزه با شمشیر است هرگز از این امر کوتاهی نمی کردند، ایشان از انجام مستحبات کوتاهی نمی کنند چه رسد به انجام واجبات.

وی با بیان اینکه همه انسان ها در همه ادوار مورد آزمایش قرار می گیرند، اظهار داشت: ائمه اطهار(ع) در مقابل برخوردهای متفاوت دشمنان اقدامات مختلفی انجام می دادند که باید به ابعاد گوناگون آن توجه شود.

آیت الله تحریری با تاکید بر اینکه اهل بیت(ع) صراط مستقیم و سفینةالنجاة هستند، گفت: انسان از جهات مختلف فکری، اخلاقی و عملی باید همیشه در مسیر حق باشد در غیر این صورت مورد غضب خداوند و از ظالمان محسوب خواهد شد.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه مسلمانان باید از دشمنان ائمه اطهار(ع) برائت بجویند و به انواع مختلف دشمنی خود را اظهار کنند، عنوان کرد: دیدگاه امامت بسیار وسیع و گسترده است که با توجه به ویژگی های ایشان می توان تا حدودی به وسعت آن پی برد.

وی با استناد به حدیث سلسله الذهب، گفت: بر اساس این حدیث تنها توحید است که آدمی را نجات می دهد به شرط آن که از راه صحیح کسب شود؛ نظام امامت اصل و اساس دین اسلام است.

آیت الله تحریری ادامه داد: خوبی بندگان ابتدا در تصحیح اعتقادات است که رکن ایمان آدمی محسوب می شود و دیگر پرداختن به مسائل اخلاقی و عملی است؛ انسان های مومن اهل انجام عمل صالح، توبه از گناه، بذل و بخشش، شکرگزار نعمات بودن و همچنین در برابر سختی ها و ابتلائات اهل صبر و شکیبایی هستند./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات