۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۶۲۵۳۵۴
یادداشت؛

شلیک تیر آخر عربستان به لبنان | پشت پرده استعفای «سعد الحریری»

شلیک تیر آخر عربستان به لبنان | پشت پرده استعفای «سعد الحریری»
عربستان سعودی با اجبار سعد الحریری به استعفا، تیر آخر خود را برای زنده نگه داشتن اعتراضات در لبنان، شلیک کرد ولی نتیجه دلخواه را نتوانست بدست بیاورد.

خبرگزاری رسا – گروه بین الملل: استعفای سعد الحریری از سمت نخست وزیری لبنان در روز گذشته به قدر ناگهانی بود که حتی رسانه های معاند و کشورهای غربی و آمریکا را غافل گیر کرد.

الحریری که برای بار دوم از زمان آغاز اعتراض‌ها، برای معترضان سخنرانی کرد، در سخنان کوتاهش گفت: به «بن بست» رسیده و استعفای خود را به «میشل عون» رییس‌جمهور تقدیم می‌کند.

نخست‌وزیر لبنان قبل رسیدن به کاخ ریاست جمهوری در توییترش نوشت: من در مسیر کاخ «بعبدا» هستم تا در پاسخ به بسیاری از لبنانی‌هایی که به خیابان‌ها آمدند، استعفای دولت را تسلیم [رییس جمهور] کنم. مسؤولیت ما و شرکایمان در حیات سیاسی این است که چطور از لبنان محافظت و اقتصاد را سر پا کنیم. فرصتی جدی داریم که نباید هدر رود. استعفایم را در اختیار رییس جمهور و همه لبنانی‌ها قرار می‌دهم».

الحریری در سخنرانی خود گفت: ملت لبنان از سیزده روز پیش منتظر تصمیمی سیاسی بود که وضعیت کنونی را متوقف کند. تلاش کردم به راهکاری برسم اما به بن بست رسیدم. به کاخ ریاست جمهوری خواهم رفت و استعفایم را تسلیم خواهم کرد».

نخست‌وزیر لبنان ادامه داد: وظیفه ماست که لبنان را حمایت کنیم و مانع رسیدن آتش به آن شویم و همچنین اقتصاد را سر پا کنیم.

استعفای سعد الحریری از چند جنبه قابل بررسی است که در ذیل به آن اشاره می کنیم.

1. سعد الحریری برای اولین بار نیست که در این دوره از سمت نخست وزیری خود استعفا می کند بلکه وی روز شنبه ۴ نوامبر ۲۰۱۷، در حالی که در مسافرت به عربستان سعودی در ریاض به سر می‌برد، متن استعفانامه خود را در شبکه تلویزیونی العربیه عربستان سعودی و به صورت ضبط شده خواند. او در استعفانامه خود، ایران و متحدش حزب‌ الله را متهم ساخت که لبنان را به گروگان گرفته و این منطقه عربی را بی‌ثبات ساخته‌اند. وی در این سخنرانی خواستار متحد کردن لبنان و آزاد کردن آن از دخالت خارجی شد.[1] حریری گفت: «می‌خواهم به ایران و دنباله روانش بگویم که نفوذشان در امور داخلی جهان عرب رو به کاهش است، ملت ما مانند گذشته به پا خواهد خواست و دستهایی را که با اهداف شوم بسویش دراز شده، قطع خواهد کرد. … این دسیسه‌ها به خود شما برمی گردد، شر به خودش بر می‌گردد.» او افزود: «شواهدی دربارهٔ آنچه به‌طور پنهانی برای تهدید جان من برنامه‌ریزی می‌شود، دریافت کردم».[2]

احتمال فشار و مداخله عربستان و کشورهای خارجی برای استعفای سعد الحریری، بسیار قوی است و با مشاهده استعفای سابق و کنونی به خوبی می توان به آن پی برد.

عربستان برای سیطره و نفوذ بیشتر بر لبنان و محدود کردن قدرت حزب الله لبنان و به طور کل جبهه مقاومت در این کشور از هیچ تلاشی فروگذاری نمی کند.

تحریم حزب الله لبنان از سوی آمریکا و کشورهای غربی و عربی، فشار به وزارتخانه های که در اختیار این حزب است و اکنون با موج سواری بر تظاهرات مسالمت مردم لبنان درپی فشار بیشتر به مردم این کشور برای دوری از محور مقاومت هستند.

شلیک تیر آخر عربستان به لبنان | پشت پرده استعفای «سعد الحریری»

2. ناتوانی در حل بحران و مشکلات لبنان احتمال دیگری در استعفای سعد حریری است که این احتمال با توجه به فروکش کردن تظاهرات های خیابانی و تاکید سیاستمداران و مسؤولان لبنانی بر اصلاحات بسیار ضعیف است.

طبق آنچه که رسانه های سعودی نظیر الحدث امروز به صورت زنده از آخرین وضعیت تظاهرات در خیابان های مختلف لبنان به نمایش گذاشته بود، تعداد معترضان لبنانی بسیار اندک و حتی در یکی از مکان های به کمتر از 20 تن می رسند.

شکست مجدد عربستان در لبنان

لبنان یک کشور با احزاب سیاسی، طوائف، ادیان و مذاهب مختلفی است که از نظر راهبردی و ژئوپلیتیکی بسیار حایز اهمیت است، بنابراین کشورهای استکباری نظیر آمریکا و دنباله رو هایشان در کشورهای غربی و عربی مانند عربستان و رژیم اشغالگر صهیونیستی از ناامنی و اغتشاش بسیار شادمان می شوند و از هیچ تلاشی برای تجزیه لبنان، چپاول ثروت های ملی و نابودی جبهه مقاومت دریغ نمی ورزند. به طور قطع حفظ وحدت ملی و آرامش در شرایط کنونی لبنان، دوری جناح های سیاسی از درگیری و اتحاد سه ضلع اصلی لبنان یعنی محور مقاومت، ارتش و مردم موجب ناامیدی دشمنان از دستیابی به اهداف و برنامه های پلیدشان در لبنان می شود.

ملت لبنان باید هوشیاری و بصیرت خود را در برابر دشمنان به ویژه رژیم اشغالگر صهیونیستی حفظ کنند، زیرا این رژیم بیش از هر دشمنی درپی اشغال لبنان است و این ناآرامی ها موجب تسلط دشمنان بر این کشور می شود. همان طور که حجت الاسلام سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان و معاونانش بارها طی سخنرانی های گذشته اعلام کرده اند، استعفای سعد الحریری و وزیران لبنانی دردی از مشکلات کشور دوا نخواهد کرد، بلکه این مسؤولان باید اشتباهات گذشته را بپذیرند و در راستای اصلاح آن قیام کنند، نه آن که با استعفا بخواهد از مسؤولیت های خود شانه خالی کرده و یا مشکلات را بر گردن دیگران بیندازند.

 

حجت الاسلام عارف ابراهیمی کارشناس مسائل بین الملل

 

------------------------------------------------------------------------

[1] https://www.nytimes.com/2017/11/04/world/middleeast/saad-hariri-lebanon-iran.html

[2] https://apnews.com/c767d2828d5b4e3798dbb7ab25e550a7

https://www.reuters.com/article/us-lebanon-politics-hariri/lebanon-pm-hariri-resigns-assails-iran-and-hezbollah-idUSKBN1D40DY?feedType=RSS&feedName=worldNews&utm_source=Twitter&utm_medium=Social&utm_campaign=Feed:%20Reuters/worldNews

ارسال نظرات