۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۶۲۵۴۵۵
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی تبیین کرد؛

نقش علما و روحانیان در همراه کردن متمکنان برای ثبت وقف حوزوی

نقش علما و روحانیان در همراه کردن متمکنان برای ثبت وقف حوزوی
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی به تبیین نقش‌آفرینی علما در همراه کردن حکّام و ثروتمندان در جهت وقف برای توسعه و نشر معارف دینی و علوم اسلامی پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در نشست هم‌اندیشی ویژه وقف در حوزه‌های علمیه که با حضور اساتید حوزه علمیه و روحانیان در مرکز استان خراسان شمالی برگزار شد، با گرامیداشت آغاز ماه مبارک ربیع و واقعه درس‌آموز لیله المبیت، به تبیین جایگاه و اهمیت وقف در جامعه دینی به‌ویژه وقف با نیت حوزوی پرداخت.

وی با اشاره به آیه «وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد»، اظهار کرد: ظرفیت انفاق در راه خدا در دین مبین اسلام آن‌قدر چشمگیر است که اولیای الهی از بذل وقت و مال و دارایی و تلاش اقتصادی خود عبور کرده و آن‌قدر در این مسیر ارتقاء یافته‌اند که عاشقانه جان خود را در مسیر رضایت پروردگار و اعتلای ارزش‌های الهی در طبق اخلاص گذاشته‌اند.

حجت‌الاسلام سالاری مکی گرایش به سمت وقف برای حوزه‌های علمیه در استان را مثبت ارزیابی کرد و با مقایسه وقفیات حوزوی در چهار سال اخیر نسبت به چهل سال گذشته، گفت: از مجموع موقوفات فعلی حوزه علمیه استان، بالغ بر 10 موقوفه در این چند سال با تلاش نیک اندیشان، مدیران و روحانیون استان وقف و ثبت شده است.

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی ضمن تشکر از مسئولان در اوقاف استان، با اشاره به چگونگی شکل‌گیری وقفیات در حوزه‌های علمیّه در ایران و ممالک اسلامی و شیعی ازجمله هندوستان، به تبیین نقش‌آفرینی علما در همراه کردن حکّام و ثروتمندان در جهت وقف برای توسعه و نشر معارف دینی و علوم اسلامی پرداخت.

وی گفت: مؤثرترین افرادی که می‌توانند ضرورت وقف را برای توسعه اقتصاد پایدار حوزه علمیّه برای مردم تبیین کنند خود اقشار حوزوی هستند که متأسفانه به دلایل گوناگون این امر مورد غفلت قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام سالاری مکی با اشاره به چگونگی احیای برخی موقوفات در حوزه علمیه استان و تأثیر اطلاع‌رسانی دقیق به واقفان در خصوص نحوه هزینه کردن موقوفه، خاطرنشان کرد: اهتمام خود روحانیان و خانواده آن‌ها به هبه، نذر، خیرات و وقف برای حوزه علمیّه و نیز برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی، مراسم تجلیل از واقفان، نظارت دقیق بر اجرای نیّت واقف، سرکشی و احوالپرسی از خیرین حوزوی و اقداماتی از این قبیل در توسعه مقوله بابرکت وقف در حوزه علمیّه بسیار مؤثر خواهد بود.

گفتنی است، در این نشست شرکت‌کنندگان ضمن طرح کردن سؤالاتی درباره مسائل مربوط به وقف از مسؤولان اوقاف و امور خیریه استان به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات