۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۶۲۵۴۷۲
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم:

بیانیه گام دوم انقلاب وظیفه ای ملی بر عهده همه افراد گذاشته است

بیانیه گام دوم انقلاب وظیفه ای ملی بر عهده همه افراد گذاشته است
حجت الاسلام والمسلمین الویری با بیان این که بیانیه گام دوم انقلاب وظیفه ای ملی بر عهده همه افراد گذاشته است، گفت: پیشرفت مسلمانان در پایگاه جامع تاریخ پر رنگ شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین الویری در نشست علمی ارزیابی پایگاه جامع علمی تاریخ که صبح امروز در سالن همایش های مرکز تحقیقات کامپیوتری نور برگزار شد، با تقدیر و تشکر از فعالیت های مرکز نور اظهار کرد: در بحث های نظری تاریخ، دو شاخه اصلی رویداد تاریخی یا واقعیت بیرونی و خارجی و همچنین آگاهی از این رویدادها مشاهده می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ادامه داد: البته شناسایی تشخیص دو شاخه اصلی تاریخ از پرسش های جدی مباحث تاریخی به شمار می رود؛ نام گذاری این دو شاخه تاریخ که ساحت نخست، فلسفه جوهری تاریخ و ساحت دوم را که فلسفه علم تاریخ خوانده اند نشان دهنده اهمیت موضوع است.

وی خاطرنشان کرد: تاریخ به غیراز عنصر زمان، مکان و شخصیت دارای عنصر دیگری به عنوان انسان است یعنی باید ساحت فلسفه جوهری تاریخ و ساحت فلسفه علم تاریخ به گونه ای تحلیل شوند که انسان نیز در آنها دیده شود به عبارت دیگر باید بررسی شود چگونه از تاریخ به مثابه دیدگاه بیرونی و آگاهی انسان از رویداد بیرونی گفته شود، که انسان حفظ شده باشد؛ در ساحت نخست بحث جدی تر و ابهامات نیز بیشتر است که در این ساحت رویداد بیرونی از تاریخ به مثابه کل یک پارچه مد نظر قرار داده و پرسش هایی را پیاده سازی می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین الویری تاریخ به مثابه کل را کانون اصلی بحث خود دانست و گفت: در زمینه تاریخ به مثابه کل دو برداشت وجود دارد که در یک برداشت تاریخ بشر به مثابه کل در نظر گرفته شده وانسان نیز به مثابه کل دیده می شود به عبارت دیگر تاریخ یک کل است و جوامع انسانی و تاریخ رویدادها اجزا آن است که اگر کنار هم قرار گیرند کل محقق می شود و موضوع فلسفه تاریخی می شوند و در برداشت دیگر باید به جای کل از کلی صحبت کرد.

وی اضافه کرد: به صورت کلی برای آگاهی از این که نوع انسان چه مراحلی را گذرانده و کجا ایستاده است و برای این که بتوان تعابیری همانند آزادگی و تعابیر دینی دیگری که وجود دارد را پیاده سازی کنیم نیازمند نگاه یکپارچه به تاریخ هستیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ادامه داد: ایجاد نگاه یکپارچه به تاریخ و انسان بما هو انسان در پایگاه جامع تاریخ نشان دهنده اهمیت کاری است که انجام شده؛ زیرا چنین کاری فراتر از کار تخصصی برای تاریخ پژوهان بلکه فرصتی را برای سیاست گذاران جامعه و همه فرهیختگان ایجاد کرده است زیرا کارکرد تاریخ را نباید در بازار کار خودش یافت بلکه کارکرد تاریخ تربیت یک شهروند فرهیخته است و در همه ابعاد کاربرد دارد.

وی در بخش پایانی سخنان خود پیشنهاداتی را مطرح کرد و گفت: در گام های بعدی پیوند تاریخ اسلام با جهان باید پر رنگ تر شود؛ از نیازهای امروز جامعه، پیشرفت است ک در اسنادی همانند بیانیه گام دوم انقلاب و سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به بحث عمومی تبدیل شده و وظیفه ای ملی بر عهده همه افراد گذاشته شده است بنابراین باید پشرفت و مباحث تمدنی در پایگاه جامع تاریخ پررنگ تر شود و رویدادهایی که موجب پشرفت مسلمانان شده است در دسترس قرار گیرند./1324/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 11
مصطفی رستمی
ارسال نظرات