۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳
کد خبر: ۶۲۵۵۱۵
ریشه های ناامنی در عراق؛

بررسی تحلیلی دیدگاه رهبر انقلاب پیرامون تحولات اخیر عراق

بررسی تحلیلی دیدگاه رهبر انقلاب پیرامون تحولات اخیر عراق
پژوهشگر حوزه علمیه قم بیان کرد: رهبر انقلاب، اولویت اصلی در عراق را علاج ناامنی دانست، بنابراین مردم این کشور باید با حفظ هوشیاری و بصیریت، امنیت این کشور را حفظ کنند.

خبرگزاری رسا - گروه بین الملل: حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در هفدهمین مراسم مشترک دانش‌آموختگی و تحلیف دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش جمهوری اسلامی ایران که در روز گذشته برگزار شد، خطاب به دلسوزان عراق و لبنان تأکید کردند: اولویت اصلی، علاج ناامنی است و مردم این کشورها نیز متوجه باشند که دشمن به‌دنبال برهم زدن ساختارهای قانونی و ایجاد خلأ در این کشورها است و تنها راه رسیدن مردم به مطالبات بر حقی که دارند، پیگیری آنها در چارچوب ساختارهای قانونی است.

بررسی تحلیلی دیدگاه رهبر انقلاب پیرامون تحولات اخیر عراق

رهبر انقلاب اسلامی ایران به طور دقیق اوضاع عراق را تحلیل و نسبت به آینده این کشور هشدار داده است، بر این اساس حجت الاسلام عارف ابراهیمی پژوهشگر حوزه علمیه قم، طی یادداشتی به بررسی این موضوع پرداخته است که در ادامه تقدیم خوانندگان گرامی می شود.

عراق از 2003 میلادی تا کنون یعنی از زمان سرنگونی صدام دیکتاتور این کشور با مشکلات امنیتی جدی روبه رو بود که مهمترین آنان حمله های تروریستی و پراکنده در نقاط مختلف عراق، تجاوز داعش و استقلال طلبی کردستان عراق است.

مساله ناامنی در عراق از چند جنبه قابل بررسی است: 1. دخالت های بیگانگان در امور داخلی عراق 2. در دسترس بودن اسلحه 3. عدم بصیرت برخی از مردم عراق 4. منفعت طلبی جریان، طوائف و احزاب عراقی

دخالت های بیگانگان در امور داخلی عراق:

دخالت کشورهای بیگانه در عراق از عوام اصلی ناامنی در این کشور محسوب می شود. آمریکا به بهانه سرنگونی حکومت دیکتاتوری صدام وارد عراق شد ولی درپی چپاول ثروت های ملی این کشور نظیر نفت و تسلط بیشتر بر تحرکات شیعیان عراق به ویژه در نجف اشرف و رصد فعالیت های کشورهای همسایه عراق نظیر ایران، سوریه و ترکیه بود. آمریکایی ها برای اینکه بتوانند حضور نظامی خود در عراق را توجیه کنند، به ناامن سازی در این کشور دست زدند که مهمترین اقدام آنان ایجاد و حمایت از جریان تروریستی داعش برای حضور در عراق و سوریه بود.

رژیم اشغالگر صهیونیستی نیز با ایجاد روابط بسیار نزدیک با مسؤولان اقلیم کردستان عراق به خریداران نفت آنان تبدیل شدند و روابط این دو به حدی رسید که پرچم رژیم اسرائیل را در کنار اقلیم کردستان در این منطقه مشاهده می شد. مقامات تل آویو برای اینکه این روابط حفظ شود از استقلال اقلیم کردستان در برابر عراق حمایت کردند که این مساله ضربه بسیار سنگینی به امنیت این کشور وارد کرد.

عربستان سعودی و امارات از دیگر کشورهای هستند که با حمایت آمریکا، کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی وارد عراق شدند و با صرف هزینه میلیون دلار به طور مستقیم در ناامنی عراق مداخله داشتند به طوری که از اعضای جریان تروریستی داعش حمایت لجستیکی می کردند و به افرادی برای نفوذ در میان معترضان عراقی پول های هنگفتی می دادند که به این وسیله بتوانند به ناامنی در عراق دامن بزنند.

بررسی تحلیلی دیدگاه رهبر انقلاب پیرامون تحولات اخیر عراق

در دسترس بودن اسلحه

متاسفانه باوجود اینکه دولت عراق فروش سلاح بدون مجوز را ممنوع اعلام کرده است و مراجع تقلید و مسؤولان بارها بر اینکه سلاح باید فقط در دست دولت و مسؤولان امنیتی باشد، تاکید کرده اند، اما متاسفانه به طور آزادانه سلاح در بازارهای عراق به فروش می رسد و بسیار از خانه ها سلاح های پیشرفته ای در اختیار دارند که همین مساله موجب می شود در درگیری های طائفه ای و قومیتی، انسان های بی گناه بسیاری کشته شوند و یا در کوچکترین تظاهراتی شاهد کشته و زخمی شدن افراد زیادی باشیم که به طور مثال طی روزهای اخیر تظاهرات های عراق، صدها تن زخمی و کشته شدند.

عدم بصیرت برخی از مردم عراق

از دیگر عوامل ناامنی در عراق عدم بصیرت برخی از مردم است، جوانانی که بیشتر وقتشان را به ماهواره، شبکه های معاند و فضای مجازی اختصاص داده اند به طور یقین تحت تاثیر آن قرار می گیرند و هیجانات کاذب ایجاد شده از آن، تاثیر بسیار مخربی در امنیت این کشور ایجاد می کند. این مساله این قدر حایز اهمیت است که نمایندگان حضرت آیت الله سیستانی در نماز جمعه های خود که در صحن مطهر امام حسین (علیه السلام) برگزار می شود، بارها نسبت به هوشیاری و بصیرت جوانان تذکر داده اند.

منفعت طلبی جریان، طوائف و احزاب عراقی

در سال های ابتدایی سرنگونی صدام، حزب بعث و طرفداران او به تحریک کشورهای مختلف به بمب گذاری و تخریب زیرساخت های عراق می پرداختند به طوری که هفته نبود که در آن شاهد کشتار انسان های بی گناه از سوی آنان نباشیم، اما این مشکل تا حدودی با بازداشت و سرکوب عوامل داخلی تا حدودی بر طرف شد تا آن که برخی از طوائف و مسؤولان عراقی با خیانت به این کشور زمینه حضور جریان تروریستی و تکفیری داعش در عراق را فراهم کردند.

پس از مساله داعش، ملت عراق شاهد تلاش مسعود بارزانی رییس سابق دولت کردستان برای برگزاری همه پرسی جهت استقلال از این کشور بودند. داستان این همه پرسی به این شکل است که در پی تهاجم داعش به شمال عراق که در نتیجهٔ آن پیشمرگ‌های کرد به‌طور غیررسمی کنترل برخی از مناطق را که نیروهای تحت کنترل بغداد رهایشان کرده بودند، در دست گرفتند، خواسته‌ها برای استقلال کردستان قوت گرفت. با عملیات مشترک نیروهای کرد و حکومت مرکزی عراق برای آزادسازی موصل، همه‌پرسی بارها اعلام شد و به تعویق افتاد؛ ولی تا آوریل ۲۰۱۷ انتظار می‌رفت که زمانی در سال ۲۰۱۷ برگزار شود. در ۷ ژوئن ۲۰۱۷ مسعود بارزانی در جلسه‌ای با حزب دموکرات کردستان عراق، اتحادیه میهنی کردستان، اتحادیه اسلامی کردستان، جنبش اسلامی کردستان، حزب کمونیست کردستان عراق، حزب زحمتکشان کردستان، حزب کارگران و زحمتکشان کردستان، حزب اصلاح و توسعه کردستان، فهرست ترکمان‌های اربیل ترکمان‌های عراق، جبهه ترکمن‌های عراق، جنبش دموکراتیک ترکمن، فهرست ارمنی در پارلمان کردستان، جنبش دموکرات آشوری و مجلس ملی کلدانی سریانی آشوری، برگزاری همه‌پرسی در تاریخ ۳ مهر ۱۳۹۶ (۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷)  را تأیید کرد.

سهم خواهی احزاب و طوائف و جریان های سیاسی از حکومت عراقی بخشی دیگری از مشکلات این کشور محسوب می شود که از 2003 میلادی تا کنون دارای فراز و نشیب های بسیار بوده است. برخی احزاب و جریان های سیاسی نظیر جریان صدر عراق با کوچک ترین بهانه ای خواستار انحلال پارلمان و یا برکناری دولت هستند و برخی هم خود را در جایگاه رهبری سیاسی عراق می بینند.

جمع بندی:

مردم عراق باید بدانند اگر می خواهند به عزت، آزادی، استقلال، آرامش و پیشرفت دست پیدا کنند باید مراقب فتنه های داخلی و خارجی باشند و هوشیاری و بصیرت خود را حفظ کنند. امنیت یکی از مهمترین مسائل یک کشور محسوب می شود که نباید آن را با پول و یا منافع شخصی، حزبی و طائفه مبادله کنند. عدم وجود امنیت به معنای چوب حراج زدن به منابع ملی کشور و حتی منافع شخصی است که به طور نمونه می توان به حراج ناموس ملت عراق در بازارهای داعشی ها اشاره کرد. به طور قطع و یقین هیچ کدام از کشورهای استکباری به فکر ملت عراق نیستند و فقط به فکر به منافع خود فر می کنند بنابراین اعتماد به آمریکا، کشورهای غربی و برخی از کشورهای عربی هیچ نتیجه مثبتی برای آنان ندارد و دست دوستیشان در واقع دست های گرگی است که دستکش مخملی پوشیده است، بنابراین مردم عراق مراقب باشند که امنیت خود را به هیچ قیمتی از دست ندهند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۲
مردم عراق باید از مرجعیت پیروی کنند
0
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۲
آمریکا روبه زوال است
0
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۲
فتنه استکبار جهانی با تدابیر امام خامنه‎ای و آیت الله سیستانی خنثی شد
0
0
ناشناس
Netherlands
۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲
عراق احتیاج به اتحاد دارد
0
0
ناشناس
Netherlands
۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲
عراق احتیاج به اتحاد دارد
0
0