۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۶۲۵۶۳۳
در انتقاد به ساخت "خانه پدری" مطرح شد؛

مردم در برابر فتنه‌های فرهنگی هوشیار باشند

مردم در برابر فتنه‌های فرهنگی هوشیار باشند
حجت الاسلام قهرمانی گفت: سینمایی"خانه پدری" ده سال پیش اکران و توقیفش شد، دوباره با علم به اینکه تصحیحات صورت نگرفته است، اکران می‌شود، آیا به دنبال دوقطبی‌سازی هستند؟

حجت الاسلام علی قهرمانی، کارشناس سواد رسانه، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به پیام رسانه‌ای فیلم خانه پدری گفت: مباحث سواد رسانه‌ای پیرامون رسانه‌های تصویری گاهی به این برمی‌گردد که هدف از ساخت فیلم چیست و قصد دارد چه پیامی را مخابره کند.

وی ادامه داد: گاهی این پیام‌ها با مسائل فرهنگی در تعارض، تقابل یا مواجهه است؛ اما این سوال را باید پاسخ داد که این مسئله با چند درصد مردم و چه میزان مخاطب و افراد جامعه مرتبط است، از طرفی دغدغه و مسئله چند درصد مردم هست.

استاد سواد رسانه عنوان کرد: به عنوان مثال زنده به گور کردن دختران در این مرز و بوم جغرافیایی یعنی ایران چقدر مرسوم بوده و مسئله چند نفر از مردم است. اگر در دوران جاهلیت بود یا شهری از کشورمان درگیر بود، قابل توجیه برای آن منطقه بود؛ ولی این موضوع مسئله چند درصد مردم ایران است؟

وی اظهار داشت: از طرفی این فیلم ده سال پیش اکران شد و توقیفش کردند و دوباره با علم به این موضوع که تصحیحات صورت نگرفته است، اکران می‌شود. سوال این است که علت توقیف این فیلم چه بود؟ چرا در فضای مجازی این قدر بدان پرداخته شد و سروصداها چه قصد و نیتی دارد؟

نویسنده حوزه رسانه با پرداختن به این نکته که چرا در دوره دوم دولت روحانی این اتفاقات بیشتر شده است، ابراز کرد: چرا این دوقطبی سازی در دوره دوم این دولت بیش از همیشه بوده است. این سوال برای شما ایجاد نمی‌شود که در پشت پرده چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و دست به دامان این مسائل می‌شوند تا در هاله‌ای از ابهام بماند؟

وی در پایان به علت‌یابی ایجاد این دوگانگی اشاره کرد و گفت: دامن زدن به این مسائل از جمله دختر آبی و .. منجر به دوگانی فرهنگی و دوقطبی می‌شود. کسانی که کارنامه ضعیفی دارند و پاسخگوی عملکرد ضعیف‌شان نیستند، آب را گل‌آلود می‌کنند تا از آن ماهی خودشان را بگیرند و نیاز دارد تا مردم بیش از پیش هوشیار باشند و در مقابل فتنه‌های فرهنگی همچون فتنه‌های سیاسی و اقتصادی بایستند. /882/ت302/س

ارسال نظرات