۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۶۲۵۶۳۹
تولیت مدرسه علمیه امام خمینی:

خودشناسی آغاز حرکت برای پیوستن به لقاء الله است

خودشناسی آغاز حرکت برای پیوستن به لقاء الله است
آیت الله صدیقی با بیان اینکه خودشناسی آغاز حرکت برای پیوستن به لقاء الله است، گفت: یاد مرگ مهمترین گام در خودشناسی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله صدیقی تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) و امام جمعه موقت تهران، در جلسه هفتگی درس اخلاق که با حضور طلاب مدارس علمیه خواهران تهران در مدرسه علمیه کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: خداوند متعال قبل از همه مخلوقات انواری را آفرید که منبع خیرات عالم هستی به شمار می روند.

وی با اشاره به اینکه نور مبارک پیامبراکرم(ص) و خاندان عصمت و طهارت یکی است، ادامه داد: در زیارت جامعه کبیره می خوانیم خداوند شما را نور خلق کرد و شما را در عرش خودش قرار داد؛ اهل بیت(ع) همانند قرآن کریم جلوه نوری خداوند متعال هستند.

آیت الله صدیقی با تاکید بر اینکه انسان به هر مقدار با قرآن کریم انس بگیرد و با او‌ منطبق شود سیر سعودی پیدا می کند و به رشد و کمال می رسد، اظهار داشت: وجود مبارک پیامبراکرم(ص) نیز همانند قرآن کریم چنین اثری بر روی انسان ها می گذارند؛ امام علی(ع) می فرمایند: حضرت آدم هنوز خلق نشده بود که من پیامبر را تصدیق کردم.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه ائمه اطهار(ع) اسماء الله هستند، گفت: قرآن کریم می فرماید: خداوند را اسماء زیبایی است اگر کسی خواست به محضر خداوند راز نیاز داشته باشد او را با این اسماء بخواند.

وی با بیان اینکه انسان با دست خالی به عالم دنیا گام می نهد تا با دست پر به سوی آخرت سفر کند، اظهار داشت: انسان زمانی می تواند دست پر به عالم دنیا سفر کند که نسبت به خداوند معرفت کسب کرده باشد و این نمی شود مگر اینکه آدمی خود را بشناسد.

آیت الله صدیقی با استناد به کلام امام صادق(ع)، ابراز کرد: حضرت می فرمایند: معارف ضروری را در چهار چیز یافتم مبدا شناسی، معاد شناسی، خودشناسی و دشمن شناسی؛ انسان در خود شناسی باید بداند چه بوده، چه کسی است و بنا دارد به کجا برود.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) ادامه داد: انسان اگر این واقعیات را بیابد و لمس کند از خسارت عمر پیشگیری می کند انسان باید حساب عمر خود را داشته باشد. زیانبار کسی است که سرمایه عمرش بسوزد و توجهی به آن نداشته باشد.

وی افزود: انسان اگر تفاوت خود و موجودات را بیابد و خودش را از نظر عقلی بشناسد این کمک می کند انسان خودش را پیدا کند وجود مبارک امام علی(ع) می فرمایند: در عجب و‌ شگفتم از کسی که گمشده خود را تعقیب و جستجو می کند ولی وجود خودش را گم کرده جستجو نمی کند.

آیت الله صدیقی با بیان اینکه انسان در همین دنیا می تواند بفهمد در چه جایگاهی از انسانیت قرار دارد، گفت: خودشناسی تنها راه خدا شناسی است؛ انسان هیچ حرکتی نمی تواند داشته باشد مگر آنکه معرفت داشته باشد؛ انسانی که راه و مقصد را نمی داند و به مبدا آگاهی ندارد چگونه می تواند حرکت کند و سرگردان نشود.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) با اشاره به آیات و روایات، گفت: براساس آیات و روایات انسان غیر از این جسم حقیقت دیگری به عنوان نفس و روح دارد همان نفسی که خداوند به آن قسم یاد کرده است؛ خداوند در قیامت از روح آدمی را مورد خطاب قرار می دهد و سوال می کند.

وی با تاکید بر اینکه انسان هیچگاه نباید از یاد مرگ غفلت کند، ادامه داد: انسان در عالم دنیا عمر ابدی نخواهد داشت و هرگز نمی تواند از چنگ مرگ فرار کند لذا انسان در هر کاری نباید از حق بودن مرگ غفلت کند و همه امور خود را براساس مرگش تنظیم کند تا مرگی زیبا داشته باشد بنابراین یکی از مسایل خودشناسی یاد مرگ است.

آیت الله صدیقی در پایان خاطرنشان کرد: خودشناسی مقدمه خودیابی، خودیابی مقدمه خودسازی و خودسازی مقدمه رسیده به لقاءالله است که انسان نباید از آن غفلت کند./813/پ202/ب1

خودشناسی آغاز حرکت برای پیوستن به لقاء الله است

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات