۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۶۲۵۶۵۵
حجت الاسلام اسکندری مطرح کرد؛

اجرای همزمان طرح‌های اجتماعی، فرهنگی و قرآنی در بقاع شاخص قم

اجرای همزمان طرح‌های اجتماعی، فرهنگی و قرآنی در بقاع شاخص قم
مدیرکل اوقاف استان قم از اجرای طرح‌های گوناگون اجتماعی، فرهنگی و قرآنی با محوریت بقاع شاخص استان قم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام عباس اسکندری در دیدار با استاندار اظهار کرد: در دهه گرامیداشت وقف قرار داریم و برنامه‌های گوناگونی در راستای تبلیغ و ترویج این سنت حسنه نبوی در قم اجرایی شده است.

وی افزود: محورهای اصلی فعالیت سازمان اوقاف و ادارات کل آن در استان‌ها شامل چند موضوع می‌شود، وظایفی که از نظر شرعی و قانونی بر عهده این سازمان گذاشته شده و هر یک دارای اهمیت فراوانی هستند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم حفظ عین موقوفات و حراست از آنها را یکی از مهمترین وظایف این سازمان دانست و تصریح کرد: پیش از انقلاب نسبت به وقف بی توجهی زیادی می‌شد و همین مسئله سبب شده نگاه نازلی به وقف در جامعه نهادینه شود و از سوی دیگر گروه‌‌ها و افرادی تا توانسته‌اند نسبت به موقوفات دست اندازی داشته‌اند بنابراین حفظ آنها و نیز احیای موقوفات جزو وظایف ذاتی سازمان اوقاف در دوران پس از انقلاب بوده است.

وی ادامه داد: سومین وظیفه سازمان اوقاف، اجرای امینانه نیت واقفان است زیرا این سازمان امین امانت خیرین و نیکوکاران است.

اسکندری با اشاره به موضوعات متنوع نیت‌های وقف در قم در راستای حل بسیاری از مشکلات جامعه عنوان کرد: به خاطر همین تنوع نیت است که طرح افق با محوریت موضوعات اجتماعی، فرهنگی و قرآنی و با مرکزیت بقاع متبرکه شاخص استان اجرایی شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم به ویژگی‌های طرح افق پرداخت و افزود: بقاع متبرکه‌ای که در قم وجود دارند ظرفیت‌های گسترده‌ای دارند که می‌توانند محور حل مشکلات باشند، یکی کارکردهای این اماکن مقدسه هم در اربعین امسال جلوه‌گر شد که موکب‌هایی برای پذیرایی از زائران ایرانی و خارجی در جوار آنها برپا شد.

وی رسیدگی به مشکلاتی همچون طلاق، اعتیاد و بیکاری را از جمله کارکردهای طرح افق دانست و تصریح کرد: تمام هزینه‌های اینگونه امور صرفا از محل موقوفات نیستند بلکه از ظرفیت خیرین هم استفاده می‌شود.
اسکندری با بیان اینکه از سال جاری و بر اساس دستور رئیس سازمان اوقاف، طرح آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمد توسط ادارات اوقاف و در همه ایام سال اجرایی می‌شود گفت: طرح مهر سلامتی هم در راستای کاهش مشکلات مردم و از محل عواید موقوفات و کمک‌های خیرین برای تامین دارو و خدمات درمانی نیازمندان اجرایی می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم به برپایی موکب امامزادگان استان قم در شهر سامرا خاطرنشان کرد: ۷۰ نفر از خدام و پرسنل اوقاف در این خیمه مشغول فعالیت بودند و سه هزار پرس غذا در هر وعده در بین زائران توزیع کردند؛ دلیل برپایی این موکب در سامرا هم کمبود مواکب در این مسیر بوده است.
وی با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی اوقاف در سطوح مختلف صورت می‌گیرند گفت: بقاع متبرکه شاخص استان قم در طول سال به ویژه در مناسبت‌های مذهبی، برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی و قرآنی را به صورت همزمان اجرایی می‌کنند./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات