۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۶۲۵۶۶۳
مدیر مدرسه اسلام شناسی حضرت زهرا تأکید کرد؛

ضرورت استخراج و پیاده سازی احکام فقهی بر اساس نیاز روز + فیلم

ضرورت استخراج و پیاده سازی احکام فقهی بر اساس نیاز روز + فیلم
مدیر مدرسه اسلام شناسی حضرت زهرا گفت: باید براساس نیاز روز مسایل از فقه استخراج شود و دولتمردان نیز این فقه را در جامعه پیاده سازی کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سرکار خانم فاضله، مقدسی مدیر مدرسه اسلام شناسی حضرت زهرا(س) در نشست تخصصی جایگاه فقه حکومتی در تحقق بیانیه گام دوم  انقلاب که به همت پایگاه تخصصی فقه تخصصی وسایل و موسسات حوروزی مشهد امروز در مجتمع آفتاب ولایت برگزار شد به اهمیت خانواده در اسلام، ضرورت توجه حکومت به مسائل فقهی و اداره کشور براساس فقه حکومتی تأکید کرد.

وی خانواده را از ارکان مهم در اسلام بیان و بر توجه آیات و روایات به خانواده اشاره و اظهار کرد: بحث تشکیل خانواده وسیع تر از خانواده است و حکومت و دولت نیز مکلف است که زمینه ازدواج را فراهم کند چون بخشی از تشکیل خانواده برعهده خانواده و بخشی برعهده دولت است که حکومت باید براساس آیه ۳۲ سوره نور شرایط نکاح را فراهم کند.

مقدسی با بیان این که شارع مقدس به خانواده از سه جهت تشکیل، بقا و سلامت تأکید دارد، ابراز داشت: شارع مقدس به خانواده سالم و تداوم آن تاکید فراوان داشته است و طلاق منفورترین عمل در اسلام است، پیامبر(ص) در این مورد می فرماید: «با طلاق عرش خدا به لرزه در می آید.»

مدیر مدرسه اسلام شناسی حضرت زهرا(ع) افزود: نقش حکومت در جلوگیری از فروپاشی خانواده مهم است و باید مشاوره های طویل مدت برای بقای خانواده تشکیل شود.

 اهداف شارع مقدس از تشکیل خانواده

وی قانونمندی روابط زن و مرد را از جمله اهداف تشکیل خانواده در نظر شارع مقدس بیان کرد و گفت: یکی از مسایل مهم در کنار سلامت خانواده سلامت جامعه باشد؛ از جمله خداوند در مورد حجاب در سوره نور و حجاب عنایت جدی دارد و همه فقها نظر دارند که نباید آرایش داشته باشند حال حکومت اسلامی و شرع مقدس را دارید بنابراین روابط و زن و مرد باید از نظر حکومت کنترل شود.

مقدسی ادامه داد: بحث حجاب خود ناظر بر حضور زن در اجتماع است و دولتمردان در حیطه مراکز دولتی باید نظارت داشته باشند که زن چه نوع پوشش و حجابی داشته باشد، این تنظیم روابط سالم بین زن و مرد از اختیار فقه و حکومت است و باید تعیین کنند.

مدیر مدرسه اسلام شناسی حضرت زهرا(س) حفظ نسل را از دیگر اهداف شارع مقدس از تشکیل خانواده بیان و اظهار کرد: شارع مقدس به حفظ نسل توجه داشته است همچنین چرا این قدر رهبری در این مورد نگران بوده  و تاکید بر فرزند آوری دارد، وقتی ما حکومت اسلامی داریم احکام اسلام باید پیاده و دولت در این مورد سیاست گذاری داشته باشد.

وی با اشاره به سقط جنین در جامعه گفت: ما باید نسل شیعه و مسلمان را در این مقطع زمانی که دشمن در پی ضربه زدن به ما هستند حفظ کنیم، دولتمردان و علما به این امر توجه داشته باشند، باید ببینیم این سقط جنین ها با کدام حکم فقهی انجام می شود در حالی که در بررسی هایی که انجام شده است در موارد بسیاری پزشک انجام سقط جنین را به خاطر نقص بچه اعلام می کند اما وقتی خانواده ای این بچه را نگه داشتند بعد از زایمان سالم متولد شده است.

مقدسی تعالی و رشد انسان را از دیگر  اهداف نهایی تشکیل خانواده از نظر شارع مقدس بیان و اظهار کرد: برای این که خانواده در این مسیر تعالی قرار گیرد، وظایفی برعهده خانواده و حکومت است، وظیفه حکومت است که سلامت خانواده را تامین کند اگر دولت به این امر توجه نداشته باشد، حکومت اسلامی نمی شود چون فقه، اسلامیت حکومت و جامعه را تامین می کند.

مدیر مدرسه اسلام شناسی حضرت زهرا(س) ابراز کرد: حیطه فقه در حکومت بسیار وسیع است از جمله دولت باید فیلم های سالم وارد خانواده کند و در بحث اقتصادی و بانک ها نیز نباید پول حرام وارد خانواده شود.

وی بر ضرورت توجه علما و حکما بر مطالعات و احکام  فقهی به براساس نیاز روز جامعه تاکید و اظهار کرد: ما درصدد رسیدن به تمدن اسلامی هستیم و در گام دوم انقلاب نیز باید قدم های بالاتری برداشته شود از جمله دروس خارج براساس نیازهای روز باشد، براساس نیاز روز مسایل از فقه استخراج شود و دولتمردان نیز این فقه را در جامعه پیاده سازی کنند./864/پ202/ب1

تعداد بازدید : 11
امیر خاکراه
ارسال نظرات