۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۶۲۵۶۷۷
پایان نامه؛

بهسازی سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی در آفریقا با تأکید بر تجربه زیسته تبلیغی

بهسازی سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی در آفریقا با تأکید بر تجربه زیسته تبلیغی
«بهسازی سیاست‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آفریقا با تأکید بر تجربه زیسته تبلیغی» عنوان پایان نامه دکتری حجت الاسلام ذوالفقاری است.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید حمید ذوالفقاری، مبلغ بین‌الملل و فارغ‌التحصیل مقطع دکتری از دانشگاه باقرالعلوم(ع) است که برای تکمیل رساله دکتری‌اش به کشور آفریقا و جمهوری کُنگو سفر کرده است.

وی در تبیین رساله‌اش با عنوان «بهسازی سیاست‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آفریقا با تأکید بر تجربه زیسته تبلیغی» پرداخت و گفت: سیاستگذاری به شکل عام و سیاستگذاری فرهنگی به نحو خاص در ایران، در بعد داخلی و در عرصه بین‌المللی در ضمن گفتمان دولتی و با عاملیت نهادهای حاکمیتی شکل گرفته است؛ این گونه از سیاست‌گذاری، خصیصه‌ای هرمی و در کنار مزایایی که دارد، به تجربیات، شخصیت مجری، خودِ کنش‎گر فرهنگی، ماهیت و تجربیات زیسته مجریان و دانش ضمنی آن‌ها کم توجه و احیانا بی‌توجه است.

حجت الاسلام ذوالفقاری افزود: فعالیت‌های گسترده نهادهای فرهنگی ج.ا.ا در خارج از کشور و خاصه در قاره آفریقا با اهداف فرهنگی در قالب‌های مختلف آموزشی و تبلیغی در جریان است، در کنار حضور فرهنگی ج.ا.ا گروه‌ها، بازیگران و جریان‌های دیگری نیز در این عرصه حضور دارند که آن‌ها را در طیفی از همراه، هم‌سو، همکار، رقیب، معارض و معاند می‌توان طبقه‌بندی نمود.

وی یادآور شد: یافته‌ها نشان می‌دهد با توجه به نوع بسترِ کنش فرهنگی، فرآیند سیاست‌گذاری از مسئله‌شناسی، طراحی، اجرا و ارزیابی هنگامی موفق است که بتواند در کنار مؤلفه‌هایی همچون نهادهای خودی و رقبای متنوع غیرخودی، خودِ مبلغ و تجربیات او را به عنوان رکن رکین اجرای سیاست‌های فرهنگی و تبلیغ دین بگونه‌ای تعریف و فهم کند و بکار بگیرد که بیشترین تأثیر را داشته باشد.

پژوهشگر و مبلغ عرصه بین الملل تأکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد عدم ثبت و در نظر گرفتن تجارب کنش‌گران فرهنگی می‌تواند سیاست‌گذاری و سیاست‌هایی را ایجاد نماید که یا در اولویت نباشند یا آنکه با فعلیت یافتن آن‌ها تأثیرات ضعیف، متداخل، متضاد و حتی بومرنگی داشته باشند.

وی به دغدغه نگارنده در این رساله اشاره کرد و گفت: این پژوهش بر پایه مزیت نسبی پژوهش‌گر و تجربه زیسته وی و با روشی مرکب از اتواتنوگرافی، مصاحبه، تحلیل مضمون و بررسی جریانهای رقیب به منظور بهسازی سیاست‌های فرهنگی سامان گرفته است و نگارنده در این رساله بر آن است تا با تکیه بر تجربه زیسته تبلیغی به بهسازی و ارتقای سطح سیاست‌های فرهنگی ج.ا.ا در آفریقا بپردازد.

حجت الاسلام ذوالفقاری افزود: اتواتنوگرافی به دلیل ماهیت باز اندیشانه‌ای که دارد، این فرصت را به پژوهش‌گر می‌دهد تا به نوعی «خودآگاهی انتقادی» نسبت به خود، جامعه، دانش و جایگاه خود با جامعه برسد.

وی اتواتنوگرافی را راهبرد مناسبی برای تولید دانش در بستر زیست بوم اجتماعی و تاریخی هر جامعه و راهبرد مناسبی جهت پژوهشگری خواند و تأکید کرد: تحلیل مضمون نیز به پژوهشگر این امکان را می‌دهد که با کندوکاو در متن برآمده از اتواتنوگرافی و لحاظ نهادهای فرهنگی ج.ا.ا در مقابل کشورها و جریان‌های رقیب حاضر در صحنه به مفهوم سازی و صورت بندی کارآمد برای بهسازی سیاست‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آفریقا با تکیه بر تجربه زیسته تبلیغی دست یابد.

فارغ التحصیل دانشگاه باقرالعلوم(ع) یادآور شد: پژوهشگر در نهایت با این رویکرد پژوهشی، سیاست‌های پیشنهادی خود را در شش ساحت «باز طراحی نگاشت نهادی فرهنگی عرصه بین‌الملل؛‌ ترسیم الگوی ارتباطاتی مطلوب در فعالیت‌های فرهنگی بین‌الملل، بایسته‌های نظام آموزشی، توانمند سازی حوزه پژوهش و ترجمه با توجه به نیاز مناطق، توسعه منابع انسانی وکیفی سازی نظام تبلیغ» ‌ارائه می‌دهد. /924/ج

حسین عجمی
ارسال نظرات