۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۶۲۵۶۹۹

لایه آشکار و پنهان اعتراضات عراق

لایه آشکار و پنهان اعتراضات عراق
اعتراضات به‌حق توده‌های عراق لایه‌های مخفی دارد که با پروپاگاندای رسانه‌ای، سوار بر موج اعتراضات، هر حرکتی را به جهت دلخواه بیگانگان تغییر دهند.

به گزارش خبرگزاری رسا، اعتراضات عراق، قبل و بعد از اربعین به بهانه فساد سیاسی دولت عراق، بیکاری، مشکلات خدماتی نظیر کمبود برق و آب سالم و.. شکل گرفت. مطالباتی به‌حق که سبب شد توده‌های عام به خیابان‌ها بیایند. توده‌هایی خسته که حتی در رأس آنها شیعیان و شهرهای شیعی‌نشین بصره و کربلا و نجف قرار دارند و خواسته‌هایشان در حکومت سکولار و نیمه دموکراتیک فعلی عراق، طبیعتاً برطرف شدن این مشکلات، کار و رفاه است.

 

لایه پنهان و مدیریت اعتراضات:

اما مثل اعتراضات هر کشوری که منافع غربی‌ها در آن مورد تهدید قرار گرفته باشد، اعتراضات به‌حق توده‌های عراق نیز لایه‌های مخفی دارد که با پروپاگاندای رسانه‌ای، سوار بر موج اعتراضات، هر حرکتی را به جهت دلخواه بیگانگان تغییر دهند. علاوه بر بعثی‌ها، طرفداران محمود الصرخی، مرجع خودخوانده ضدآیت الله سیستانی، در لایه زیرین اغتشاشات چه در عراق چه در لبنان، NGOهای وابسته به آمریکا در موضوعات مختلف از انجمن‌های رقص تا تبادل رهبران جوان و... به چشم می‌خورند که در ظاهر از آمریکا و غربیها کمک‌های بشردوستانه دریافت می‌کنند، اما در حقیقت با شبکه‌سازی اجتماعی چه حقیقی چه مجازی، مأموریت پروپاگاندای سایبری و رسانه‌ای و راهبری اغتشاشات و تحرکات سیاسی را انجام می‌دهند؛ از موسسه آمریکایی YES Academy که از ۱۳ سال پیش دوره‌های آموزش رقص برگزار می‌کند تا انجمن‌های ظاهراً دینی مثل کلیسای «مار عودیشو» در بغداد که به تظاهرکنندگان غذا می‌دهد تا ان‌جی‌اوی «تک فور پیس» (نسخه عراقی «توانا تک») که خوراک فکری و رسانه‌ای در بزنگاههای سیاسی را فراهم می‌کنند.

نقش پررنگ این ان‌جی‌اوها در جذب و به میدان کشاندن زنان جوان و خوش آب و رنگ، سلبریتی‌ها، دانشجویان و جوانان تحصیلکرده و خط‌دهی فکری و عملیاتی است. ان‌جی‌اوهایی که در هماهنگی کامل با شبکه‌های رسانه‌ای اصلی جریان سلطه نظیر الشرقیه و ان‌آرتی و العربیه و اورینت، الحره آمریکا و.. هستند.

با ورود این لایه‌های پنهان به اعتراضات به عنوان سردمدار تظاهرات، به یکباره شاهد آن هستیم که اعتراض به فساد دولتی و بیکاری و رشوه خواری، ناگهان تبدیل به حمله به مراکز دولتی و نظامی و کنسول‌های کشورهای متحد نظیر ایران و حتی بیوت علمای عراق، ترور شخصیت‌های مبارز علیه داعش نظیر شهید العلیاوی و.. شعار علیه ایران و نیروهای نزدیک به ایران مثل حشدالشعبی و.. می‌شود. نیروهایی که عراق آشوب زده از چنگ داعش را با خون خود به امنیت و آرامش رساندند و اینک به دلیل ضعف قدرت رسانه‌ای، به جای قهرمان، برچسب خائن و ضدمردمی می‌گیرند!!

در لایه سیاسی اعتراضات هم سیاستمداران معلوم الحالی مثل حیدرالعبادی لیبرال و مقتدی صدر قرار دارند که به جای منافع ملی عراق، به دنبال تکمیل سهم نامطلوبشان در قدرت و درمان زخمشان از جریان نزدیک به مقاومت هستند. کسانی که بعضاً خود آغشته به انواع فسادند و بخشی از مشکلات نتیجه عملکرد آن‌هاست و با پول وهابی و آمریکایی، دم از تشیع و عراق می‌زنند.

 باید چه کرد؟

مقتدی صدر، الحکیم و العبادی طرح استیضاح نخست‌وزیر عراق و حتی انحلال پارلمان و انتخابات زودهنگام را داده‌اند. هر نوع استعفای نخست وزیر، به منزله بی‌دولت شدن و پیشروی کودتای آمریکایی-عبری-وهابی در عراق است. از سویی عراق نیاز به اصلاح رویکردها خصوصاً شفافیت اقتصادی دارد. احساس فساد از خود فساد بدتر است. بهترین راه‌حل، شفاف کردن اموال و دریافتی‌های مقامات دولتی، برداشتن تبعیض‌های مالی نسبت به مقامات دولتی و شفاف کردن قراردادهای مالی جلوی چشم مردم است.

گرچه عراق تازه سر از انواع جنگ و بحران داعش و.. درآورده اما کشور فاقد زیرساختهای رفاهی و خدماتی است. و اگر برطرف نشود، اعتراضات همچنان تا سرکار آوردن یک نیروی کاملاً آمریکایی و برگشت اوضاع به 2003 و تکرار چرخه ویرانی ادامه خواهد یافت.

همچنین مدیریت تظاهرکنندگان که ادعا می‌شود مردمی است، باید از «آمریکایی» به مردمی برگردد. لازم است تظاهرکنندگان خط خود را از بعثی‌ها، آمریکا و اسرائیل جدا کنند و اعلام کنند کسی حق ندارد قهرمانان و خط قرمزهای کشور نظیر حشدالشعبی و مرجعیت عراق را که ضامن امنیت کشورشان بودند، زیر پا بگذارد.

علی اصغر خواجه الدین
منبع: فارس
ارسال نظرات