۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۶۲۵۷۰۹
یادداشت؛

عزادارای محسنیه گامی به سوی فرقه‌گرایی

عزادارای محسنیه گامی به سوی فرقه‌گرایی
عزاداری هیچ‌گاه جنگ مردم بر علیه مردم نبوده است. ولی جلوه‌ای از عزاداری که اکنون در حال گسترش است منجر به جنگ و مخاصمه مردم (شیعه) با مردم (اهل‌سنت) خواهد شد.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۸ دفتر آیت الله وحیدخراسانی موضع ایشان را درباره عزاداری ایام محسنیه این‌گونه اعلام کرد: «پیرو سوالات مکرر مؤمنین به اطلاع می‌رساند، طبق نظر آیت الله العظمی وحید خراسانی، عزاداری برای حضرت محسن بن علی علیهماالسلام از افضل قربات است، منتهی عدم‌عزاداری در هفته اول ماه ربیع الاول موجب هتک‌حرمت اهل‌بیت علیهم‌السلام نمی‌باشد.»

این اعلامیه تنها یک روز پس از آن بود که به نقل از جناب حسینی قمی (سخنران معروف)، حکایت از نظر منفی آیت الله وحید خراسانی درباره عزاداری محسنیه شده بود. جناب حامد کاشانی در کانال تلگرامی خود نوشته بود: «در جلسه‌ای که... در قم در منزل آقای حسینی قمی برگزار شد، ایشان گفتند من از حضرت آیت‌الله وحید خراسانی سؤال کردم، آقا شما بعد از صفر، و در آغاز ربیع عزاداری دیگری دارید؟ پاسخ ایشان منفی بود و آمادگی و کمک به شور و حرارت مردم برای ایام فاطمیه را ترجیح دادند... حاج آقای نظری منفرد گفت، من هم همین را از حضرت آیت‌الله وحید پرسیدم و مثل پاسخی را که به شما دادند به من هم فرمودند و برای ایام محسنیه در اوایل ربیع به صورت عمومی نظری نداشتند.»

پیش از این بنده مطالبی را در نقد عزاداری ایام محسنیه منتشر کرده بودم، در اینجا فقط دو نکته را درباره اعلامیه دفتر جناب وحید خراسانی بیان کنم:

۱. در این اعلامیه ضمن تایید و توصیه به عزاداری محسنیه آمده است که: «عدم‌عزاداری در هفته اول ماه ربیع‌الاول موجب هتک‌حرمت اهل‌بیت علیهم‌السلام نمی‌باشد.»

این سخن بدان معناست که اگر کسی در این ایام عزاداری نمی‌کند با او کاری نداشته باشید و نهی از منکرش نکنید. در واقع این بیان ناظر به کسانی که خواستار عمومیت بخشیدن به عزاداری ایام محسنیه و اعلام عزای عمومی و ادامه سیاه‌پوشی در این ایام هستند. به دیگر سخن، زوج‌های جوانی که دو ماه منتظر برگزاری مراسم جشن ازدواج خود بوده‌اند، شاید در چند روز ابتدایی ربیع‌الاول بتوانند مراسم خود را برگزار کنند؛ مراسمی که تا شروع ایام فاطمیه فقط دو ماه فرصت برای برگزاری آن وجود دارد.

اما نکته‌ای که در اینجا از آن غفلت شده است این‌که با تأیید و حتی توصیه به عزاداری ایام محسنیه، به مرور زمان حرمتی برای این ایام به وجود می‌آید که چه جناب آیت الله بگویند و چه نگویند عزاداری نکردن در ایام موجب هتک حرمت آن خواهد شد و جنجال‌ها و مخاصمه‌ها را در این‌باره افزون‌تر می‌کند. این مطلب همان نکته‌ای است که چند سال پیش آیت الله شبیری زنجانی آن را متذکر شده و گفتند: «همین طور پشت سر هم دهه درست کردن، توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انکار مجموعه عزاداری‌ها به وجود می‌آید. افراط در عزاداری‌ها به تفریط می‌انجامد... حدیث خاصی راجع به مدت زمان عزاداری‌ها نیست. اگر برپایی مجلس‌های شادی در زمانی باشد که در عرف آن را هتک حرمت عزای اهل‌بیت (ع) می‌دانند خلاف شرع است. البته این که چه کاری هتک حرمت است را خود افراد باید تشخیص بدهند. قول ما درباره اینکه آیا شادی در ایامی غیر از روز شهادت هتک حرمت هست یا نه، حجت نیست و جامعه مشخص می‌کند تا چه زمانی باید عزا نگه داشته شود. اما متاسفانه عده‌ای امروزه با افراط در عزاداری‌ها زمینه هتک حرمت را فراهم می‌کنند و این افراد در این زمینه مسوولند. آیا واقعا کسی که مدعی محب اهل بیت (ع) بودن است موظف به این کارهاست؟!»

۲. رسمیت دادن به عزاداری محسنیه و اتصال آن به ایام محرم موجب تقویت و غلبه‌ روحیه‌ فرقه‌گرایی بر عزاداری‌ها خواهد شد. حقیقت اینکه عزاداری امام حسین (ع)  جلوه فرقه‌گرایی ندارد و اگر بر اساس محتوای واقعی آن پیش رود، تنها اعتراضی بر حکومت‌های جائر و ستم‌گر خواهد بود. این عزاداری هیچ‌گاه جنگ مردم بر علیه مردم نبوده است. ولی جلوه‌ای از عزاداری که هم‌اکنون تبلیغ می‌شود و در حال گسترش است منجر به جنگ و مخاصمه مردم (شیعه) با مردم (اهل‌سنت) خواهد شد.

ایام محسنیه را اضافه کنید به تلاش‌هایی که اثبات شهادت پیامبر (ص) توسط همسرانش صورت می‌گیرد. بی‌شک پیشبرد این راهبرد به صورتی خواهد بود که در زمان‌های آینده مراجع نیز توانایی کنترل آن را نخواهند داشت./918/د102/س

مهدی مسائلی

منبع: مهر

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵
بشدت با این نوشتار مخالف هستم
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۳
اگر از این موضوع دفاع نمی کنید و یا برای مظلومیت خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها که فرزندشان را در این مصیبت عظمی از دست دادند مطلبی منتشر نمی کنید حداقل سکوت کنید و چیزی منتشر نکنید که دل پیامبر گرامی را بدرد بیاورد
خداوند عاقبت بخیر مان کند
1
0
ناشناس
|
۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲
بنده نیز با نظر این کاربر عزیز موافقم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۵
اثبات شهادت پیامبر (ص) توسط همسرانش چیزی دشواری نیست اسناد بیشماری در منابع اهل سنت هست که آن دو زن در حالی که حضرت رسول اکرم بر اثر بیماری ناتوان شده بودند به اجبار دارو خوراندند و پیامبر آنها را بر ای این کار بشدت سرزنش کرد
1
0