۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۹
کد خبر: ۶۲۵۷۱۷

نگاهی به کتاب "ماجرای مک فارلین + دانلود

نگاهی به کتاب
مؤلفان کتاب با استفاده از اسناد منتشرشده و مصاحبه ها و مکاتبات طرف ایرانی سیر تاریخی این موضوع را بیان و افراد مطرح این جریان را معرفی کرده اند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب "ماجرای مک فارلین (فروش سلاح، آزادی گروگان ها) " نوشته محسن هاشمی و حبیب الله حمیدی است که دفتر نشر معارف انقلاب آن را در سال  ۱۳۹۳ در ۲۴۷ صفحه منتشر کرده است.  

  خلاصه کتاب
در بحبوحه جنگ تحمیلی و درزمانی که مردم انتظار یک عملیات بزرگ را داشتند اخباری منتشر می‌شود مبنی بر اینکه یکی از مقامات آمریکایی به صورت ناشناس به ایران آمده و تلاش کرده است تا با مقامات ایران ملاقات و مذاکره داشته باشد.

انتشار این خبر موجب تحریک احساسات انقلابی و ضد آمریکایی مردم شد به طوری که در نهایت آیت الله هاشمی رفسنجانی مجبور شد تا برخی از جزئیات خبر را برای مردم بیان کند.  این موضوع نه تنها در ایران بلکه در آمریکا هم که سردمدار مقابله با ایران بود التهابات وسیع سیاسی را به دنبال داشت که منجر به محاکمه و جریمه چند تن از مقامات علی رتبه آمریکایی شد.
نگاهی به کتاب

در سال ۹۰ یعنی ۲۶ سال بعد از این واقعه آقای محسن هاشمی که خودش از نزدیک در جریان کامل واقعه بوده با چاپ این کتاب و با استناد به اسنادی که بعدا منتشر شد، جزئیات بیشتری را به اطلاع مردم رساند.

آنچه که معلوم است در آن تاریخ وضعیت جنگ به حالتی رسیده بوده که تمامی قدرت‌های شرق و غرب با کمک‌های گستره به صدام تصمم گرفته بودند تا مانع پیروزی ایران شوند.  اما طولانی شدن جنگ و کشیده شدن آن به خلیج فارس باعث نگرانی دول غربی – عربی به خصوص آمریکا شده بود

از طرف دیگر با قدرت گرفتن شیعیان لبنان و بالا رفتن احساست ضد آمریکایی در این کشور که منجر به گروگان گرفتن چند آمریکایی شده بود دولت آمریکا را وادر کرد برای برقراری ارتباط سیاسی مجدد با ایران اقدام نماید.

مقامات ایرانی نیز که بعد از فتح خرمشهر نتوانسته بودند پیروزی بزرگی در جبهه‌های نبرد به دست بیاورند راه حل این موضوع را دسترسی به انبوه سلاح‌های تهاجمی و پیشرفته می‌دانستند؛ لذا وقتی دلالان اسلحه و واسطه‌ها بحث فروش تجهیزات نظامی و شروع مستیقم مذاکرات را طرح کردند با پاسخ مثبت ایران مواجه شدند.

مؤلفین کتاب با استفاده از اسناد منتشره از سوی آمریکایی‌ها و مصاحبه‌ها و مکاتبات طرف ایرانی سیر تاریخی این موضوع را بیان کرده و به معرفی افرادی که در این جریان مطرح هستند، پرداخته اند.  مهمترین شخصیت این واقعه سرهنگ مک فارلین، رئیس مستعفی شورای امنیت ملی آمریکا می‌باشد که مستقیما از ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا برای انجام این مأموریت دستور گرفته است.

نفر دوم، سرهنگ اولیور نورث افسر آمریکایی است که بیشترین ارتباط را با ایرانی‌ها را داشته و در سفر به ایران مک فارلین را همراهی کرده است. آمیرام، مشاور امنیتی نخست وزیر اسرائیل نیز در برخی از جلسات و مخصوصا در ایران همراه با مک فارلین حضور داشته است.

قربانی فر، مأمور سابق ساواک و دلال اسلحه که به دلیل منافع مالی زیاد این جریان بیشترین تمایل را برای وقوع آن داشته است.

کنگرلو، مشاور امنیتی نخست وزیری که رابط قربانی فر با مقامات ایرانی مخصوصا آیت الله هاشمی رفسنجانی بوده است.

علی هاشمی، برادر زاده آیت الله هاشمی رفسنجانی که در مدت زمانی مقطعی و از روی کنجکاوی وارد کانال مذاکرات شده و بیشتر توسط محسن رضایی مدیریت می‌شده است.

آمریکایی‌ها برای به دست آوردن برگ برنده در انتخابات پیش رو، که همان آزادی گروگان‌ها در لبنان می‌باشد، پیشنهاد فروش سلاح در قبال آزادی آن‌ها را مطرح می‌کنند.  قربانی فر که واسطه این تماس بوده هر دو طرف را ترغیب به انجام ملاقات رودر رو می‌کند.

وی با دروغ به آمریکای‌ها میگ وید که می‌تواند ترتیب ملاقات با مقامات ایرانی را بدهد و آن‌ها که در دام چرب زبانی وی افتاده بودند بلافاصله با تشکیل ستادی به ریاست مک فارلین تصمیم به سفر به ایران را می‌گیرند.  مک فارلین هم پس از دریافت دستور مستقیم از ریگان به اسرائیل سفر کرده و با آن‌ها هماهنگ می‌شود.

در تاریخ ۴ خرداد ۱۳۶۵ هیئتی به ریاست مک فارلین با گذرنامه ایرلندی با هواپیمای حامل قطعات نظامی به تهران وارد می‌شوند، اما پس از ساعت‌ها معطلی در فرودگاه بدون امکان ملاقات با مقامات ایرانی بعد از ۴ روز اقامت در هتل استقلال تهران این شهر را ترک می‌کنند.

آن‌ها در این مدت با چند نفر کارشناس امنیتی و یک نفر از نمایندگان مجلس مذاکراتی برای تحویل  سلاح در قبال آزادی گروگان‌ها در لبنان انجام می‌دهند که اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد و سرافکنده و شکست خورده به آمریکا برمی گردند. اما طرف آمریکایی که ادامه این ملاقات‌ها را برای برقراری ارتباط سیاسی با ایران بسیار مهم می‌دانسته از طریق کانال دوم که همان علی هاشمی می‌باشد کار را پیگیری می‌کندد تا اینکه بالاخره با آزادی تدریجی گروگان‌ها معامله انجام می‌شود، اما پول حاصل از این معامله به حساب مخالفین مسلح نیکاراگوئه‌ای طرفدار آمریکا واریز می‌شود.

با افشای این جریان در یک روزنامه لبنانی و فشار افکار عمومی آیت الله هاشمی رفسنجانی جزئیات بیشتری را طرح کرده و رسوایی طرف آمریکایی در عدم ملاقات با مقامات ایرانی را بزرگنمایی می‌کند.

در نتیجه آمریکایی‌ها که پیش قدم این مذاکرات بودند دچار یک طوفان سیاسی شدند و نزدیک بود دامن رئیس جمهور آن‌ها را هم بگیرد، اما تنها با محکومیت چندتن از مقامات امنیتی از جمله مک فارلین و اولیور نورث بحران را مدیریت کردند.

اما در ایران علیرغم اینکه گروه‌های چپ مخالف آیت الله هاشمی رفسنجانی در صدد جنجال آفرینی روی این موضوع بودند با درایت امام خمینی قضیه خاتمه یافت و به تاریخ پیوست.

در این کتاب فهرستی از تجهیزات خریداری شده متن صورت جلسه مذاکرات تهران و برخی نامه نگاری‌ها بین قربانی فر و کنگرلو و صحبت‌های علی هاشمی در مورد چگونگی تماس با طرف آمریکایی آورده شده است.

شایان ذکر است که هیئت آمریکایی هدایایی از جمله کیک، کتاب مقدس انجیل، دکمه سردست، تعدادی قلم خودنویس ممهور به امضاء ریگان با خود به ایران آورده بودند که همه را به جز کیک به آمریکا برمی گردانند.

علاقه‌مندان به مطالعه درباره این موضوع می‌توانند خلاصه کتاب "ماجرای مک فارلین" نوشته مهدی انصاری، یحیی فوزی و علیرضا لطف الله زادگان را نیز برای مطالعه بیشتر از فایل زیر دریافت کنند//۹۲۵/ت ۳۰۲/ش
ارسال نظرات