۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۶۲۵۷۵۲
معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران:

علم و اخلاق، دو بال تعالی طلاب است

علم و اخلاق، دو بال تعالی طلاب است
معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران کشور گفت: علم و اخلاق، دو بال برای تعالی و رشد طلبه و پیشرفت و رسیدن به ملکوت است

به گزارش خبرگزاری رسا، خانم داوودی در حاشیه بازدید از مدرسه علمیه خواهران معصومیه شهرستان دنا استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت علم آموزی و توجه به اخلاق در کنار هم عنوان کرد: بنا به روایتی از امام صادق(ع)، هر کس علم بیاموزد و به آن عمل کند و آن را در راه خدا نشر دهد، در ملکوت آسمان حضور می یابد.

معاون آموزشی حوزه های علمیه خواهران افزود: عمده کار طلبه در این روایت نهفته است که هر کس علم بیاموزد باید آن را در راه خدا نیز نشر دهد.

وی با اشاره به اینکه علم‌آموزی دارای ارزش فراوانی است، افزود: علم نوری است که خداوند در دل هر کس بخواهد قرار می‌دهد.

داوودی با بیان اینکه باید دقت داشت که این نور را در چه ظرفی قرار می‌دهیم، افزود: اگر در ظرفی پاک علم را بریزیم، پاکی آن حفظ می شود.

وی اضافه کرد؛ قلب انسان اگر ظرف علم، پاک و مطهر باشد، نورانیت علم در آن شکوفا و منعکس می شود.

وی با بیان اینکه این امر یک بخش از امر مهم علم آموزی و بسیار سخت است، گفت: طلبه باید همیشه خوب درس خوانده و به سخنان استاد خوب گوش دهد.

داوودی با تاکید بر اینکه طلاب باید در خانه نیز به مطالعه پرداخته و در یادگیری آموزه‎های خود وقت کافی بگذارند، گفت: کسی که می خواهد طلبه خوبی باشد باید از تفریحات خود بگذرد و بیشتر زمان خود را صرف علم آموزی کند.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران اضافه کرد: چنین فردی مانند افراد عادی زندگی نمی‌کند و باید از برخی تفریحات بگذرد.

وی با تاکید بر اینکه طلبه بعد از مطالعه، باید مباحثه کنید، گفت: نباید متصور شد که صرفا با مطالعه می توان عالم دهر شد که پاسخگوی همه مشکلات و شبهات است.

وی با اشاره به اینکه افرادی که به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کرده‌اند تنها به حوزه بسنده نکردند، افزود: حوزه، تنها ابزاری برای رسیدن به موفقیت را به دست ما می‌دهد اما برای رسیدن به کمال نمی‌تواند کافی باشد.

داوودی با اشاره به اهمیت علم آموزی از طلاب خواست که در مراحل کسی علم دقیق و عمیق باشند و سطحی خوانی نکند.

وی گفت: عمل کردن به علوم کسب شده توسط طلاب از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است و برزگترین مشکلات حال حاضر جامعه، عمل نکردن به علم است.

معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران کشور تصریح کرد: علم و اخلاق، دو بال برای تعالی و رشد طلبه است و این دو مکمل وسیله‌ای برای پیشرفت و رسیدن به ملکوت محسوب می‌شوند.

وی بر داشتن علم و اخلاق در کنار هم تاکید و بیان کرد: عالم و دانشمندی که اخلاق نداشته باشد هیچ فایده‌ای ندارد و باید تلاش کرد این این دو مقوله را همزمان در خود تقویت کرد.

وی بیان کرد: امیرالمومنین(علیه السلام) فرمود: دو قسم انسان ها کمر من را شکستند، عالمی که نتوانست علم و اخلاق را با هم قرین کند و عالمی که متعبد نیست و یا جاهل دین مدار است.

داوودی عنوان کرد: انسان‌های جاهل، خود را دین مدار و دین دار می‌دانند مانند افرادی که سواد ندارند و خود را عالم می‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: تهذیب و تربیت نفس از امور مهمی است که باید در حوزه‌های علمیه به آن اهتمام داشت.

داوودی اضافه کرد: امام خمینی(ره) فرمود: مبادا روزی جامعه به ما روی بیاورد و ما آمادگی لازم را نداشته باشیم، روایت داریم در روز قیامت جهنمی ها از بوی تعفن عالم بی عمل شکایت می‌کنند.

معاون آموزشی حوزه های علمیه خواهران کشور افزود: درونی‎سازی، خودسازی و تهذیب نفس از دیگر اموری است که باید به آن توجه داشت.

وی با تاکید بر اینکه باید علم را برای رضای خدا یاد گرفت و در جامعه نشر داد، افزود: باید معارف دین را به خوبی فهمید و با تهذیب نفس به انتشار آن پرداخت.

داوودی اظهار داشت: خواهران طلبه در کنار خانه‌داری و همسرداری وظایف سنگینی دیگری نیز دارند که اجر و پاداش سنگینی را به همراه دارد.

وی گفت: با همه سختی ها باید به تحصیل و تهذیب نفس و انتشار دین و معارف توجه داشته باشیم تا مایه شرمندگی اهل بیت(ع) نباشیم.

معاون آموزشی حوزه های علمیه خواهران کشور حوزه‌های علمیه خواهران را مایه خیرر و برکت خوان و افزود: طلاب مخلص و توانایی در حال تحصیل در حوزه‌های علمیه خواهران هستند که باید پناهگاه مردم و شیعیان باشند.

وی گفت:در حال حاضر 500 حوزه علمیه در کشور وجود دارد و این ها منزل های امام زمان(عج) در نقاط دور و نزدیک هستند./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات