۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۶۲۵۸۹۵
آیت الله اعرافی:

رشد معارف و علوم قرآنی پس از انقلاب بی نظیر است + فیلم

رشد معارف و علوم قرآنی پس از انقلاب بی نظیر است + فیلم
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به رشد و گسترش صدها رشته و گرایش در حوزه قرآن پس از انقلاب این مسأله را مثبت ارزیابی کرد و گفت: البته هنوز راه های نرفته زیادی داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور پیش از ظهر امروز در آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی و کاربردی که در شبستان کربلای مسجد مقدس جمکران برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز 13 آبان اظهار داشت: باید همواره بر ضرورت تدوام شناخت دشمن و آمادگی برای حفظ استقلال و عظمت و عزت ایران اسلامی تأکید کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: پس از انقلاب شکوهمند اسلامی اقدامات گسترده ای در حوزه قرآن در ایران اسلامی رقم خورد و این اقدامات گسترده که به فهرستی از آنها اشاره می‌ کنیم از یک سو قطعا دارای برکات و آثار ماندگاری در روح و روان و در فرد و جامعه ما باقی گذاشته است و از سوی دیگر این اهتمام قرآنی پاسخی به یک شبهه ای است که وهابی ها و تندروهای افراطی نسبت به ایران و حوزه های علمیه و تشیع وارد می‌ کنند و آن هم تحریف قرآن و عدم حجیت آن در ایران اسلامی است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان این که امروز کسانی در دنیا واقعا باور دارند که قرآن ایرانی ها با قرآن دیگران فرق دارد، خاطرنشان ساخت: میهمان های متعدد خارجی ما وقتی به این ایران می‌ آیند، قرآن های ما را در مساجد با دقت ورق می‌ زنند و تعجب می‌ کنند که قرآن ما با آنها یکی است.

وی تصریح کرد: عدم توجه به فقه اهل سنت نیز تهمت دیگری است که به این کشور و انقلاب اسلامی زده شده است در حالی که در همین جامعه المصطفی خودمان، طلاب اهل سنت زیادی تحصیل می‌ کنند که دروس را بر اساس مذهب و فقه خودشان آموزش می‌ بینند.

آیت الله اعرافی با اشاره به این که قرآن کریم اولین و محکم ترین سند مشترک مذاهب و فرق اسلامی محسوب می‌ شود، گفت: جالب است که نزدیک به 15 شبهه بزرگ در مورد قرآن کریم به ما می‌ زنند که بخشی از آن به دلیل کم کاری و ندیدن نقاط قوت خودمان است.

وی خاطرنشان کرد: در دیداری که با آیت الله سید حسن نصرالله داشتیم می‌ گفتند در زمان بوش که مرتب ایران و انقلاب اسلامی را تهدید می‌ کرد، می‌ دیدیم که در میان انفعال و قالب تهی کردن کشورهای مختلف در برابر آمریکا، این ایران و انقلاب اسلامی و رهبر عزیز کشور شما بود که هرگز گردن خم نکرد.

عضو فقهای شورای نگهبان ابراز داشت: ما در حوزه قرآن چه در آموزش و پروش و چه در دانشگاه و چه در حوزه های علمیه شاهد تحول های وسیعی هستیم که از جمله آن در حوزه آموزش های قرآنی در مراکز مختلف حداقل 50 رشته و گرایش قرآنی داریم که قبلا اصلا نبود.

وی با اشاره به این که در حوزه حداقل 10 ها تفسیر از سوی مراجع و سطوح دیگر نوشته شده است، گفت: ما ذخیره های بزرگ تفسیری زیادی داریم که رتبه ما را بالا برده است که از جمله آن می‌ توان به المیزان و در عصر انقلاب اسلامی به تفسیر نمونه و تسنیم و چندین تفسیر موضوعی اشاره کنیم.

امام جمعه قم در ادامه یادآور شد: نزدیک به 15 رشته و گرایش در حوزه قرآن و علوم مثل قرآن و روان شناسی، قرآن و جامعه شناسی و امثال آن داریم و همچنین در سطوح چهار حوزوی و دکتری دانشگاهی مباحث مربوط به قرآن و مستشرقان و مطالعات تطبیقی قرآنی تدریس می‌ شود.

وی تصریح کرد: محور دیگر حوزه ترجمه قرآن است که می‌ دانید انجیل بیش از هزار زبان و گویش ترجمه شده است ولی در حوزه قرآن به بیش از 100 زبان و لهجه نرسیده است که در عصر انقلاب اسلامی قدم های نسبتا خوبی برداشته شده و ده ها زبان جدید تسخیر منطق و تفکر قرآن شده است.

آیت الله اعرافی با تأکید بر این که در حوزه هنرهای قرآنی نیز توفیقات زیادی بعد از انقلاب اسلامی حاصل شده است، گفت: فیلم های قرآنی، خطاطی و هنرهای تجسمی نیز افزایش زیادی داشته که البته در این حوزه هنوز نو قدم هستیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه خاطرنشان ساخت: در بخش تلاوت و تجوید و قرائت و حفظ نیز صدها هزار قاری و حافظ داریم و در چشم انداز رهبری معظم انقلاب نیز رسیدن به 10 میلیون حافظ در نظر گرفته شده است و در کنار این نباید نهادسازی در عرصه قرآن را نیز از نظر دور بداریم.

وی افزود: با وجود پیشرفت های گسترده در عرصه قرآن راه ها نرفته زیادی داریم، چراکه قرآن تنها کتاب دست نخورده وحی الهی است و بدون کم و کاست از عالم قدس و غیب آمده و کتابی است که بر همه کتب آسمانی سیطره دارد و حاوی همه حقایق است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان این که تماس ما با قرآن سه نوع است، خاطرنشان کرد: یک نوع تماس، تماس سطحی است که به نگاه کردن، حفظ قرآن، خواندن و لمس کردن این کتاب مقدس ختم می‌ شود که البته خوب است، لایه دوم ارتباط علمی و فکری و معرفتی با قرآن است که در این لایه نیز سطوحی داریم که از جمله آن تفسیر قرآن است.

وی تصریح کرد: لایه سوم و سطح بالاتر، لایه استعلاجی و درمان جویانه از قرآن است که به دل مربوط است و مقدماتی دارد و مهم در قرآن رسیدن به این سطح است یعنی من به قرآن پناه ببرم برای این که راه بیابم و دردهای خویش را درمان کنم.

آیت الله اعرافی با اشاره به این که راه رسیدن به این گام شناخت خود است، گفت: اگر کسی بیمار باشد ولی نداند که مریض است هیچگاه نمی تواند خود را درمان کند هرچند فوق تخصص باشد، بنابراین اول قدم برای این که ما وارد این لایه متعالی و سطح درمان خواهانه از قرآن بشویم شناخت دردهای روحی خودمان است.

وی خاطرنشان کرد: گام دوم شوق درونی است که نگاه به جهانی فراتر داشته باشیم و این جشنواره های و مسابقات مقدمه ای برای ورود به این سطح است و در این بخش نیاز است که به نگاه اهل بیت(ع) به قرآن کریم رجوع کنیم و جادارد که در پایان از زحمات این دانشگاه در این راستا قدردانی داشته باشیم./1330/ج

تعداد بازدید : 6
ارسال نظرات