۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۶۲۶۰۷۴

دیدار سفیر یونان در ایران با رییس جامعةالمصطفی

دیدار سفیر یونان در ایران با رییس جامعةالمصطفی
حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در دیدار «آقای دیمیتری الکساندرکیس»، سفیر یونان در ایران، ابراز امیدواری کرد ارتباطات علمی ایران و یونان بیش از پیش تقویت شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، در این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، ضمن خیرمقدم به سفیر یونان، از روابط مطلوب یونان و کشورهای اسلامی سخن به میان آورد و اظهار داشت: روابط بین یونان و کشورهای اسلامی، تاریخی و خوب است و تعاملات علمی و مناسبی بین ایران و کشورهای اسلامی وجود داشته و دارد.

وی، با بیان این که یونان نقش پررنگی در تسریع روند پیشرفت علمی جهان اسلام ایفا کرده است، ابراز کرد: در حقیقت، یونان نقطه اتصال تمدن شرق و غرب به شمار می‌رود و این امر جایگاه برجسته‌ای از نظر علمی برای یونان رقم زده است.

رئیس جامعةالمصطفی، در ادامه، با اشاره به تأکید اسلام بر اهتمام مسلمانان به دانش‌اندوزی، خاطرنشان ساخت: در میان مذاهب، اسلام و به ویژه مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، علاقه فراوانی به فلسفه و علوم عقلی نشان داده است و فلسفه، که بخش زیادی از آن در یونان ریشه دارد، در حوزه‌های علمیه رایج است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی ادامه داد: در دنیای اسلام، فلسفه سنتی شاید تنها در حوزه‌هایی همانند حوزه علمیه قم رواج داشته باشد که ارتباط فکری و فرهنگی عمیقی با تفکر یونان دارد.

وی افزود: امروز، فلسفه، یکی از رشته‌های رایج در حوزه علمیه برشمرده می‌شود و در جامعةالمصطفی، که بخش بین‌المللی حوزه علمیه به شمار می‌‌رود نیز این گونه است و چنین استقبال و رویکردی در مراکز علمی دیگر به چشم نمی‌خورد.

رئیس جامعةالمصطفی ضمن اشاره به ارتباط عاطفی و فکری اندیشمندان ایرانی و یونانی، تصریح کرد: این روابط فرهنگی و تاریخی می‌تواند نقش مهمی در ارتباطات ملت و دولت ایران و یونان داشته باشد.

رئیس جامعةالمصطفی، آموزش‌های مجازی و کوتاه‌مدت المصطفی را ظرفیت‌های خوبی برای علاقه‌مندان و اندیشمندان یونان دانست و تأکید کرد: بستر مناسب روحی، روانی و عاطفی بین ایران و یونان می‌تواند در توسعه روابط فی‌مابین مؤثر باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، در ادامه، تبادل استاد و دانشجو، شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی را زمینه‌های ارتباط جامعةالمصطفی و مراکز علمی یونان برشمرد و تصریح کرد: می‌توان همکاری‌های مشترکی در زمینه‌های علمی داشت و ارتباطات علمی را بسیار افزایش داد.

وی، در بخش دیگری از سخنانش، گفت: امروزه و در فلسفه‌های جدید غرب، کمتر از اتفاقات جدید دنیای اسلام در عرصه‌های علمی و فلسفی سخن گفته می‌شود. قرائت‌های گوناگونی از اسلام وجود دارد و لازم است بین قرائت عقلانی رایج در قم و قرائت تکفیری تمایز فراوانی قائل شد. از سوی دیگر، باید این تفاوت‌ها را به دنیای غرب بیشتر نشان دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی افزود: بخشی از تفاوت دو قرائت مزبور به این دلیل است که قرائت عقلانی به فلسفه و عرفان توجه دارد، در حالی که قرائت دیگر، به این مسائل بی‌توجه است.

وی، در پایان، تصریح کرد: شاید جهانیان تفاوت بین دیدگاه‌های اسلامی را به درستی نشناسند و ما باید با ارتباط علمی، این مسئله را آشکار سازیم.

شایان ذکر است سفیر یونان در ایران نیز از حضور در جامعةالمصطفی و دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی ابراز خرسندی کرد و در ادامه ضمن معرفی برخی از مراکز علمی یونان، ابراز امیدواری کرد که ارتباطات علمی بین جامعة‌المصطفی و دیگر مراکز علمی ایران و یونان بیش از پیش تقویت شود.

آقای دیمیتری الکساندرکیس با اشاره به فعالیت های گسترده جامعةالمصطفی اذعان داشت؛ از وجود چنین مرکز عظیم علمی و ظرفیت‌های گسترده علمی‌اش اطلاع نداشته است، ایشان ابراز امیدواری کردند تعداد دانشجویان یونانی در این نهاد علمی بین‌المللی افزایش یابد و آنان بتوانند از ظرفیت‌های مثال‌زدنی جامعةالمصطفی به خوبی بهره‌مند شوند.

سفیر یونان در ایران، ضمن تأکید بر لزوم تقویت تبادل استاد و دانشجو بین جامعةالمصطفی و دانشگاه‌های یونان، ابراز علاقه کرد که روزی به عنوان «روز فلسفه و حکمت ایران و یونان» نام‌گذاری و بدین ترتیب، زمینه تبادل علمی این دو کشور و بررسی ظرفیت‌های ایران و یونان در زمینه فلسفه تقویت گردد.

وی، در پایان، بر لزوم تقویت هر چه بیشتر گفت‌وگوهای ادیانی تأکید ورزید و گفت: در این عرصه لازم است استادان به شکل عملیاتی حضور داشته باشند و از فرصت‌های علمی بین قم و آتن بهره کافی برده شود./1330/ج

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱
فرصت خوبی برای اهل حکمت و فلسفه است تا فلسفه اسلامی را به خوبی به یونانی ها تعلیم دهند
0
0