۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۶۲۶۱۰۸

به بهانه برگزاری همایش آپارتاید علمی؛ صلح، عدالت و امنیت جهانی

به بهانه برگزاری همایش آپارتاید علمی؛ صلح، عدالت و امنیت جهانی
حجت الاسلام سالار در یاداشتی همایش آپارتاید علمی؛ صلح، عدالت و امنیت جهانی را با توجه شرایط کنونی جهان فرصتی مناسب برای بحث «آپارتاید علمی» از دیدگاه اسلام بیان کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، واژه آپارتاید برای کسانی که دوران سیاه و اختناق آمیز نژادپرستی و تبعیضات نژادی رژیم آفریقای جنوبی علیه رنگین‌پوستان را دیده و یا شنیده اند، یادآور ظلم و جنایت و رفتارهای وحشیانه اقلیت سفیدپوست استعمارگر هلندی و بریتانیایی در کشور آفریقای جنوبی است که حدود ۴۰ سال به طول انجامید.

ایالت متحده آمریکا و رژیم اشغالگر قدس، از حامیان اصلی رژیم استبدادی آپارتاید در آفریقای جنوبی بودند. هر چند نظام آپارتاید نژادی در آفریقای جنوبی با مبارزات طولانی مردم آفریقایی جنوبی و با استقامت و پایداری رهبران و مبارزان ضد تبعیض نژادی چون نلسون ماندلا و یارانش از بین رفت، اما همچنان آپارتاید و انواع تبعیض های اقلیمی، اجتماعی، ملی، مذهبی، جنسیتی و آپارتاید آموزشی، علمی و آکادمیک به صورت های گوناگون در اقصی نقاط مختلف جهان وجود دارد. 

این روزها علاوه بر انواع تبعیض نژادی و قومی و مذهبی، یک آپارتاید آکادمیک و علمی دست به کار شده و قدرت‌های سلطه‌گر از این رهگذر در جهت کنترل علم و فناوری، جذب، انحصار علم و آپارتاید علمی از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند.

سالیان سال است که استکبار جهانی، پروژه اسارت علم و انحصار علمی را کلید زده  و برای رسیدن به اهداف استعماری خویش با ارائه راهکارهای مختلف، طیف وسیعی از نخبگان و دانشجویان خلاق و مستعد را از کشورهای هدف صید می‌کند و به اشکال گوناگون نخبگان را برای ماندن در آن کشور تشویق می کنند تا پتانسیل و توان علمی خویش را در اختیار و انحصار شان قرار دهند.

در نگاه اسلامی، علم و دانش مقدمه و ابزاری است که انسان خودش را از تاریکی، جهل و نادانی نجات بخشیده و به رشد و تکامل برسد و دین مبین اسلام، علم را وسیله‌ای برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی و نایل شدن به عزت و کرامت انسانی می داند نه وسیله‌ای برای سلطه جویی و استیلای بر دیگران. لذا تعلیم و تعلم در اسلام از بالاترین فضائل و کمالات انسانی است.

 امیر مومنان علی(ع) در این باره می فرمایند: «تعلم العلم، و اعمل  به و انشره فی اهله»

دانش را بیاموز و آن را به کار ببند و در میان اهلش آن را منتشر کن(1)؛ لذا هنگامی که جمهوری اسلامی ایران به پیشرفت های علمی و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای دسترسی پیدا کرد، رسماً به کلیه مراکز علمی و تحقیقاتی اعلام کرد که آماده است تا این دستاورد گران سنگ علمی را در اختیار دیگران قرار دهد، در حقیقت با این اعلام، در نگاه مادی و قدرت‌های سلطه‌گر علمی، خط بطلان کشید و با هرگونه آپارتاید علمی و آکادمیک مخالفت ورزید.

اتفاقات و حوادث ناگوار و جنایت های وحشتناک جنگی نظیر بمباران های شیمیایی و میکروبی و به کارگیری سلاح‌های کشتار جمعی توسط قدرت‌های سلطه‌گر علمی، به عنوان تهدیدی بزرگ برای صلح و امنیت بین المللی به شمار می آید و از همین تفکر مادی زورمداری ناشی می شود.

یکی از اقدامات آمریکا و کشورهای هم‌پیمان غربی اش این است که از تحصیل دانشجویان ایرانی و برخی از کشورهایی که با منافع آمریکا مخالفت می ورزند، در پاره‌ای از رشته‌های خاص تحصیلی جلوگیری نمایند و همچنین تلاش می کنند تا مقالات و تحقیقات علمی نخبگان و دانشمندان ایرانی را از ارسال به نشریات علمی خارجی باز دارند تا امکان عرضه و انتشار پیدا نکند این گونه اقدامات استکباری نمونه روشن و آشکار تهاجم نرم علمی است که آمریکا و سلطه‌گران غربی در جهت دستیابی به اهداف قرون وسطایی خویش در عصر جدید دنبال می‌کنند و در تحت لوای دموکراسی و صلح طلبی از هیچ عملی رویگردان نیستند و همان‌گونه که می‌بینیم هر روز مخالفان سیاسی و فکری خویش را با اشکال مختلف شناسایی، کنترل و یا ترور می کنند.

برگزاری همایش وزین «آپارتاید علمی؛ صلح، عدالت و امنیت جهانی» در موقعیت کنونی جهانی و  قلدر مآبی آمریکا فرصت مناسبی است تا موضوع جدید و قابل بحث « آپارتاید علمی» بیشتر مورد بررسی قرار گیرد و دیدگاه اسلام در قبال این پدیده تبعیض آمیز با هدف استقلال صلح و عدالت و امنیت جهانی تبیین شود./813/د102/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات